Legendární sovětské náklaďáky. Nezastavil je žádný terén a převezly i nemožné

GAZ 66 patřil k oblíbeným nákladním modelům.
Ani další předválečný sovětský nákladní automobil nebyl vlastní konstrukce. GAZ AA, respektive na fotografii zobrazená jeho terénní verze AAA s pohonem 6x4, vycházel z Fordu Model AA a v Gorkém se dělal díky licenci amerického výrobce. Podobně jako u AMO F15, ani GAZ AA nebyl úplně stejný jako originál. Produkce vozu trvala po většinu 30. let, modernizované provedení GAZ MM si kariéru protáhlo až do začátku 50. let.
ZIL 130V byl pro změnu využíván jako tahač návěsů. Mimochodem nosnost řady 130 byla až šest tun, poháněnou měly modely zadní nápravu.
Automobilka z dnešního ukrajinského Kremenčuku však vyráběla v minulém století i další zajímavé modely. Toto je KrAZ 255B, jehož výroba začala v roce 1967 a v různých modifikacích pokračovala až do roku 1993. K dispozici byly varianty jak pro vojenské, tak civilní použití. Modifikací bylo spoustu, od klasických valníků přes jeřáby nebo bagry, existovaly i tahače či speciální úprava pro převoz dřeva.
Jak si na konci 80. let představovaly sovětské automobilky budoucnost kamionové dopravy ukazuje koncept MAZ 2000 Perestrojka z roku 1988. Pojmenování podle ekonomické přestavby Sovětského svazu, kterou v 80. letech zahájil Michail Gorbačov, tak není zcela nepřesné. Také MAZ 2000 měl být ukázkou reformy výroby nákladních automobilů a vizí moderního vozu pro rok 2000. Důležité je zmínit, že auto musí mít vždy za kabinou návěs (ostatně návěs se připojuje právě rovnou ke kabině, nikoliv podvozku, čímž dochází k maximálnímu využití místa), přičemž pod kabinou je samostatný modul s předními koly a pohonným ústrojím. Přijetí vozu bylo docela pozitivní, tahač zaujal i v mezinárodním měřítku, jenže rozpad Sovětského svazu jakékoliv možné plány na výrobu utnul. Do dnešních dnů přežil jeden prototyp se světlomety na kabině, pozdější verze dostala světlomety na modul s pohonným ústrojím. Ta ale byla sešrotována.
Foto: Avtoexport
Jan Matoušek Jan Matoušek
13. 4. 2021 6:02
Než se v 70. letech povedlo plně nastartovat výrobu osobních aut, vyráběl Sovětský svaz některé roky i třikrát více nákladních vozidel. Pak se sice poměr změnil, přesto výrobci jako Kamaz, GAZ, ZIL nebo Ural dokázali vyprodukovat pravidelně přes 700 a v 80. letech i 800 tisíc nákladních aut ročně. Vybrali jsme proto některé ikonické modely, které se do roku 1990 v Sovětském svazu vyráběly.
 

Právě se děje

Další zprávy