Karosárna Sodomka má 125 let. Postavila kabriolet pro Stalina i nejkrásnější autobus

Škoda 706 RTO je zřejmě nejslavnějším českým a československým autobusem.
Po první světové válce nicméně začal zájem o kočáry upadat, naopak boom zažívaly automobily. Sodomka se tak spolu se svým synem Josefem Sodomkou mladším, který s myšlenkou na výrobu aut přišel, postupně přeorientovali na karosování osobních automobilů (vznikla tedy společnost se jménem Carrosserie Sodomka). První karoserie vznikla v roce 1925 na podvozku Pragy Mignon, postupně také karosárna Sodomka začala vyrábět karoserie podle individuálních objednávek - ať už šlo o luxusní limuzíny, kabriolety, nebo užitkové automobily. Využívány byly rovněž různé základy. Na snímku je například Walter 4B z roku 1930.
V roce 1928 se v historii karosárny objevil další důležitý milník. Podle Sodomkových výkresů vznikla první autobusová karoserie. Ta měla 14 míst a seděla na podvozku Škoda 125. Do konce stejného roku vzniklo ve Vysokém Mýtě celkem šest autobusů na podvozcích nejen Škoda, ale i Praga, Walter a Tatra. Autobusy s podpisem Sodomky tak byly, co se týče techniky, podobně variabilní jako osobní auta.
Z těchto šesti autobusů byl jeden otevřený, takzvaný lázeňský. Právě v takových městech byly autobusové linky populární a speciální autobus na podvozku Škoda 125 tak rozhodně nebyl samoúčelný.
Foto: Iveco
Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 11. 2020 6:02
Při vyslovení spojení české karosářství se nejspíše většině lidí vybaví jméno Josefa Sodomky. Právě ten stál za zrodem stejnojmenné karosárny, která před druhou světovou válkou udivovala svět zástupem nádherných osobních automobilů. Po ní už sice následovaly většinou autobusy Karosa, i ty ale rozhodně nelze označit za tuctové. Připomeňte si to nejlepší z historie karosárny, která slaví 125 let.
 

Právě se děje

Další zprávy