Socialistický automobilový luxus. Na to nejlepší dosáhli jen vrcholní komunisté

Černá Volha 24. Jeden ze symbolů socialistického luxusního automobilu.
Známější automobilka ZIL se až do roku 1956 jmenovala ZIS - písmeno S mělo symbolizovat Josifa Vissarionoviče Stalina, po zboření jeho kultu osobnosti se však ZIS přejmenoval na ZIL. Luxusní limuzíny ale nedělal jen ZIL, ale také ZIS. Na snímku je řada 110, která vznikla zpětným inženýrstvím Packardu Super Eight. Jeho výroba začala v roce 1946 a pokračovala až do roku 1958.
ZIS 110 vznikl také v otevřené přehlídkové verzi, kterou využíval i někdejší lídr SSSR Nikita Sergejevič Chruščov. ZIS 110 darem dostal také vietnamský prezident Ho Či Min, čínský prezident a předseda ÚV Komunistické strany Číny Mao Ce-tung či severokorejský vůdce Kim Ir-sen.
ZIS 110 nahradil již ZIL s označením 111. Design se neinspiroval meziválečnými americkými Packardy, naopak šlo o první poválečnou limuzínu navrženou v Sovětském svazu. Objevila se u něj koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, kterou pak přebíraly všechny modely sovětské automobilky. Nikdo jiný než vrcholní představitelé politbyra se k vozu nedostali.
ZIL 111 opět existoval i v otevřené přehlídkové verzi.
Foto: Ekonomika
Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 1. 2019 7:24
Automobilky východního bloku běžně neprodukovaly luxusní auta. V centrálně plánovaném hospodářství bylo většinou jasně určeno, jaký typ vozu bude daná firma vyrábět - v Československu tak produkce lidových vozů připadla především Škodě a luxusních limuzín Tatře. Ani v dalších socialistických státech nebyla produkce aut pro státní představitele příliš rozšířená. Spíše výjimku tak představovaly sovětské Volhy, případně ZILy. V následující galerii se podívejte, co to znamená, když se řekne socialistický automobilový luxus.
 

Právě se děje

Další zprávy