Škoda Felicia, Yugo nebo Wartburg. Kabriolety byly perlami socialistického autoparku

Škoda Felicia platí za jeden z nejkrásnějších automobilů východního bloku.
Škoda 1200/1201 otevřenou karoserii v sériové verzi nedostala, dalším kabrioletem s okřídleným šípem se tak v roce 1957 stala Škoda 450. Ta vycházela z modelu 440 "Spartak" a jednalo se jedno z nejhezčích aut východního bloku. Sériová výroba začala v roce 1958, trvala však jen jeden rok. Dohromady vzniklo 1010 kusů, až dvě třetiny z toho zamířily na export, mimo jiné i do USA.
Poměrně zajímavou kapitolu představují vozy Lada se stahovací střechou. Na základě modelů Samara a Niva jich vzniklo několik, víceméně všechny ale na exportních trzích na Západě. Toto je třeba kreace finského dovozce, společnosti Konela, z konce 80. let.
V Polsku příliš otevřených automobilů v dobách socialismu nevzniklo. Kabriolet na základech Fiatu 125p nepřešel prototypovou fázi, Syrena Sport se sice jako kabriolet tvářila, ale její střecha nebyla odnímatelná. A tak prapor držel vlastně jen Polski Fiat 126p alias Maluch. Kabriolet Bosmal, který vznikl ve stejnojmenném vývojovém středisku, se navíc začali dělat až v roce 1991. Nakonec vzniklo lehce přes pět stovek kabrioletů s masivním bezpečnostním obloukem.
Nástupcem vozidel IFA F9 se stal v roce 1956 Wartburg 311, jehož podvozek využíval komponenty předchůdce. Byl ale výrazně pohlednější a také vznikal v mnoha variantách od sedanu přes kombi až po kupé, čtyřmístný kabriolet a asi nejpozoruhodnější provedení - roadster 313/1 Sport. Ten měl dvoumístnou karoserii, pevnou nebo plátěnou sundavací střechu, posílený motor a až na detaily téměř úplně odlišnou karoserii než výchozí model 311. Auto se vyrábělo mezi lety 1957 a 1960, dohromady vzniklo 469 kusů jednoho z nejhezčích socialistických aut.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 6. 2021 6:02
Léto přichází a s ním i ideální čas na automobily bez střechy. Kdy jindy si užít jízdu s otevřeným nebem nad hlavou, než právě za slunečného počasí v kombinaci s vysokými teplotami. Je pravda, že nabídka kabrioletů se v posledních letech zmenšila. Socialistický autopark na tom ale byl ještě mnohem hůř. Kabrioletů bylo málo, většina jen pro vyvolené. Podívejte se, jaká auta se nabízela bez střechy.
 

Právě se děje

Další zprávy