Foto: Čím se vozil náklad za socialismu? Zavzpomínejte na 1203, LIAZ, tatrovky i Multicary

Praga V3S patří k nejtypičtějším československým nákladním automobilům.
Kopřivnická Tatra vyrobila ve své historii celou řadu nákladních automobilů. Model T 111 se poprvé představil již během války a vyráběl se až do roku 1962. Vznikl v celé řadě verzí.
Kultovní status si na poli těžkých nákladních vozidel vybudovala Tatra 138, která nahradila Tatru 111. Nejtypičtějším provedením je sklápěč, naopak tento tahač s přívěsem se řadí do kategorie netypických variant.
Na T 138 navázala Tatra 148. Oba modely byly v mnoha ohledech stejné či podobné. Ostatně, příliš se na první pohled neliší ani design. Nejtypičtější verzí je opět sklápěč, k čemuž přispěla i populární dětská plastová hračka.
Ta vznikla i v podobě Tatry 815, dalšího pokračovatele linie těžkých nákladních aut československého výrobce. Vůz dostal páteřový rám a varianty až s pohonem 12x12. Vůz byl několikrát modernizován a právě díky tomu se ve výrobě udržel až do dnešních dnů. Posloužil také jako základ pro řadu vojenských, expedičních a především dakarských speciálů.
Foto: ČTK
Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 2. 2018 9:17
Nejen osobní automobily se proháněly po silnicích zemí bývalého východního bloku. Stejně jako dnes, i tehdy se musel přepravovat náklad či drobnější zboží. A vedle železnic či vodních toků se k tomu využívaly také silnice a nákladní, případně užitkové automobily. V následující galerii najdete průřez těmito vozidly nejen z Československa, ale také Sovětského svazu nebo NDR.
 

Právě se děje

Další zprávy