Socialistická auta, která se snažila uspět po roce 1989. Přežilo jich jen několik

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.
Foto: Dacia

Dacia Nova

Od svého vzniku v roce 1966 postavila Dacia svou existenci na modelech francouzského Renaultu. Ať už šlo o první Dacii 1100, nebo nezapomenutelnou Dacii 1300 (jejíž pohrobci se dělali ještě na počátku 21. století), v obou případech se nejednalo o nic jiného než Renault s jiným logem a několika drobnými úpravami. Změna přišla až v polovině 90. let, kdy Dacia konečně představila první model z vlastního vývoje. Čtyřmetrový automobil dostal jméno Nova, už v době uvedení na trh šlo ale o zastaralý kousek. Dacia ho totiž vyvíjela už v 80. letech, finanční problémy ale uvedení zdržovaly.

Nova byla liftbackem, ne nepodobným autům jako třeba Peugeot 309, poháněly ji pak zážehová čtrnácti- a šestnáctistovka, odvozená od jednotek ve starších modelech. Setkat se lze s označení GT a GTi, nicméně jde pouze o 53kW šestnáctistovku, přičemž písmeno i značí vstřikování paliva.

Dacia Nova sice byla v Rumunsku levná, ale pořád dražší než obstarožní 1310 aspol., k tomu navíc trpěla špatnou výrobní kvalitou(po faceliftu se částečně zlepšila), korozí a řadou dalších problémů. Nikdy se z auta nestal hit a dnes jde o trochu zapomenutou část historie značky, Nova ale pomohla Dacii překonat těžká 90. léta. V roce 1999 do Dacie vstoupil Renault, který záhy model Nova zmodernizoval a udělal z něj řadu SupeRNova s motorem a převodovkou odvozenou od vlastního modelu Clio. V roce 2003 následovala ještě výraznější modernizace, čímž vznikla Solenza (opět s technikou Renaultu, i když na původní platformě modelu Nova). A pak už následoval první Logan, který pomohl Dacii definitivně zpátky na automobilové výsluní.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 19 minutami

Praha zakáže podomní prodej elektrické energie a plynu

Praha zakáže podomní prodej elektrické energie a plynu. Návrh příslušného nařízení dnes schválili městští radní, nyní zamíří ve zkrácené lhůtě 15 dní do připomínkového řízení. Poté o něm budou znovu hlasovat rada. Důvodem je situace na energetickém trhu po ukončení činnosti skupiny Bohemia Energy a dalších dodavatelů. Obce mohou tuto formu prodeje přímo zakázat od ledna, umožnila to novela energetického zákona.

Bývalí zákazníci Bohemia Energy a dalších menších dodavatelů podle magistrátu řeší, jak co nejrychleji uzavřít nové smlouvy a alespoň částečně snížit náklady na energie. "Této těžké situace již začala využívat řada subjektů, včetně těch, kteří jsou nazýváni jako 'energošmejdi', kteří formou podomního prodeje nabízejí dodavatele a tlačí občany - zejména ohrožené skupiny jako jsou senioři, matky samoživitelky a další, do uzavírání značně nevýhodných smluv," stojí ve schváleném dokumentu.

V Praze několik let platí zákaz podomního prodeje stanovený tržním řádem města. Ten je však založen na živnostenském zákoně a na prodejce spadající pod zákon energetický podle magistrátu není aplikovatelný. 

Zdroj: ČTK
před 20 minutami

Assange uspěl u vrchního soudu a může se odvolat k britskému nejvyššímu soudu

Zakladatel WikiLeaks Julian Assange uspěl u vrchního soudu v Londýně a může se odvolat k britskému nejvyššímu soudu. Assange bojuje proti vydání do USA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy