Slavné automobilové sošce je 100 let. Zdobí Rollsy

Radek Pecák Radek Pecák
12. 2. 2011 14:30
Kdysi prý nesla i hanlivou přezdívku Eleonor v noční košili
Foto: Radek Pecák

Takové pompézní oslavy automobilky obvykle pořádají jen při svých kulatých jubileích. Rolls Royce však uspořádal připomínkovou akci v ulicích Londýna kvůli sošce.

Jde však o nejslavnější automobilovou sošku světa. Její jméno je Spirit of Ecstasy a na chladičích vozů Rolls Royce se vozí přesně sto let.

Soška je o pět let mladší než samotný název Rolls Royce. Prvně se objevila na modelu Silver Ghost.

Jedním z duchovních otců sošky je Claude Johnson. Ten se již v roce 1901 se spojil s Rollsem a vrhli se společně do podnikání. Byl obchodníkem a věnoval se reklamě. Právě on zadal reklamu na rollsy oslavující  Nejlepší automobil na světě.

Byla to sochařova milenka?

A nejlepší auto samosebou potřebovalo patřičnou ozdobu. Tou se stala zmíněná soška, která podle mnohých ztvárňuje slečnu Eleanoru Thorntonovou. Ta pracovala jako Johnsonova sekretářka v dobách jeho působení v Motor Clubu. Autorem sošky je sochař a výtvarník Charles Robinson Sykes. 

Přes svoji současnou slávu, se v době svého vzniku soška zase až tak moc nelíbila. Někteří ji označovali jako Eleanor v noční košili, údajně spokojen s ní nebyl a Henry Royce.

První sošky byly vyrobeny z niklu a postříbřeny. Zpočátku byly v seznamu příplatkové výbavy, dostala je ale většina vozů. V roce 1920 vznikla dokonce pozlacená verze .

V průběhu let byla soška různě modifikována a verzí je dokonce 11. Postupně se snižovala a u modelů pro americký trh byla posunuta více vzad.

Kvůli bezpečnosti je v současnosti soška Spirit of Ecstasy opatřena mechanismem, který ji v případě nárazu zasune do masky chladiče, dá se ovládat i ručně pomocí tlačítka v interiéru. Je vyrobena z leštěné oceli, náročnější klienti mohou zvolit stříbrné, či zlaté provedení.

Sošky bývaly i skleněné

Sošky na vozech zažily zlatý věk mezi oběma světovými válkami. Původně si různé maskoty objednávali zákazníci u různých umělců. Ve Velké Británii býval prý populární tlustý policista, ve Francii zase soška svatého Kryštofa. Mezi oblíbenými bývali i kominíci, Mickey Mousové, opičky a další. Některé výtvory bývaly i ze skla.

Po nápadu firmy Rolls Royce se brzy začali připojovat i ostatní výrobci. Ti zvolili sošky ze zvířecí říše - obvykle ptáků, případně šelem (Peugeot či Jaguar), chrt vozí značka Lincoln, lodní motiv používal Talbot a také Plymouth. Sošky lidí bylo možno spatřovat na vozech Potniac či české Pragy. V tomto případě šlo o motiv Vítěz, což byl běžící člověk svírající vavřínový věnec.

Občas výrobci nešetřili nápady, a tak některé sošky mávaly křídly. Někdy mívala soška i praktický význam, například mohla signalizovat zbarvením příliš vysokou teplotu chladící kapaliny.

Řada značek se pak spokojila pouze s více či méně ozdobeným plasticky ztvárněným logem. Samozřejmě nejznámější je Mercedes, ale do této kategorie je možné zařadit například i Bentley či v určité době mladoboleslavskou Škodu.

Z kapot mnoha vozů zmizely sošky již v roce 1937, kdy bylo jejich používání v podstatě zakázáno kvůli hrozícímu nebezpečí zranění chodců při střetu. Navíc již automobilky v té době začaly šetřit. Poslední ranou pak byla snaha o co nejlepší aerodynamiku.

 

Právě se děje

Další zprávy