reklama
 
 

Slavná Škoda 130 RS ožije. Motor zůstane vzadu

1. 3. 2014 11:45
Nový automobil bude nepochybně rychlejší než jeho vzor ze 70. let minulého století

Hned dvě designérská studia v České republice nyní pracují na vzniku moderního kupé, které svými tvary evokuje slavnou Škodu 110 R / 130RS.

Málokterá škodovka z doby socialismu je tak obdivována jako právě "erko." Největší tuzemské automobilce v současnosti vůz s touto karosérií chybí, i když právě na nadcházejícím autosalonu v Ženevě uvede studii pětidveřového kupé postaveného na základě třetí generace Škody Octavia.

Na konci loňského roku přinesl časopis Autodesign & Styling obrázky studie výkonného vozu, pod nimiž je podepsán designér Petr Novague. Nyní svou představu ve stejném médiu zveřejňují zástupci firmy BT Design z Mladé Boleslavi.

Jako technický základ pro auto designéra Novagueho má posloužit podvozek a pohonná jednotka supersportu Audi R8, na které se namontuje devět povrchových karbonových dílů a například také světla z luxusního vozu Bentley. Naopak společnost BT Design hodlá postavit vlastní funkční prototyp.

Novague ani BT Design nehodlají stvořit vůz v klasickém retro stylu. Některými řešeními sice chtějí připomenout kultovní škodovku minulosti, ale chtějí prosadit i vlastní nápady.

Cafe racer

Ve firmě BT Design je autorem nápadu její zakladatel Jozef Zajíček. Projekt je nyní teprve na začátku. Ze zveřejněných skic je zřejmé, že zůstane zachována negativně skloněná příď vozu, kulaté hlavní světlomety a naopak horizontálně umístěná zadní světla společně s malým spojlerem.

"Samozřejmě chce zachovat koncepci motoru vzadu," svěřil se časopisu Marek Kedzierski, který vede ve firmě oddělení designu.

Přestože je koncept zatím nazvaný BT 133 RS, nemá jít o novou generaci vozu určeného k podávání sportovních výkonů. Záměrem je totiž vytvořit takzvaný "cafe racer", tedy automobil stvořený pro vyjížďky ve volném čase, ovšem se schopností náležitě zrychlit, pokud po tom majitel vozu zatouží.

O tom, jaké by měly být výkony obou navrhovaných vozů, lze v současné době pouze spekulovat. Pokud by ale Petr Novague skutečně sáhl po technice používané v Audi R8, je už při použití slabšího motoru, kterým je osmiválec 4,2 litru s výkonem 430 koní, reálná maximální rychlost blížící se hodnotě 300 kilometrů v hodině.

V obou případech půjde každopádně o malosériovou výrobu, což se projeví i v prodejní ceně vozu - v řádech milionů korun.

Další obrázky vozu chystaného v BT design naleznete v časopise Autodesign & Styling.

Původní kupé 110 R se mezi lety 1970 a 1980 vyrábělo v Kvasinách, kde sídlil pobočný závod tehdejších Automobilových závodů Mladá Boleslav.

Z něho byla odvozena závodní verze 130 RS. Místo motoru se zdvihovým objemem válců 1107 cm3 byl do zadní části montován agregát s objemem 1289 a dosahoval maximálního výkonu přes 140 koní, upravena byla i karosérie a další součásti automobilu. Existovala verze pro rallye i pro okruhové závody.

autor: Radek Pecák | 1. 3. 2014 11:45

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama