Skoro polovina ojetin se prodá v Praze a okolí, nejžádanější je Octavia II do 200 tisíc korun

Jiří Kaloč
23. 11. 2016 13:15
Na Prahu a Středočeský kraj připadá celkem 47 procent ojetých automobilů prodaných na celém území České republiky. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cebia, který provedla na vzorku obchodů s automobily z druhé ruky prodaných do konce října letošního roku. Nejtypičtější ojetinou je bílá Škoda Octavia z roku 2009 s nájezdem okolo 160 tisíc km po prvním majiteli za 192 tisíc korun.
Foto: Radek Pecák

V Praze se prodá 26 procent ojetých vozidel, ve Středočeském kraji pak dalších 21 procent. Dalšími významnějšími centry prodeje automobilů z druhé ruky jsou hlavní krajská města, především Brno a Ostrava.

„Že Praha a její okolí bude mít dominantní postavení, jsme předpokládali již před analýzou. Překvapilo nás ale, jak markantní je převaha hlavního města. Aktuální rozložení souvisí i s úbytkem malých bazarů a s centralizací prodejů ojetin směrem k větším hráčům na trhu,“ shrnuje výsledky studie ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Průzkum uskutečněný společností Cebia není plně vypovídající, protože analyzoval pouze automobily prodané autobazary nebo dealery jednotlivých značek, které tvoří asi 35 procent celkových prodejů ojetých automobilů v Česku. „Nadpoloviční většina ojetin je prodána mezi soukromými osobami. Geografické rozložení těchto prodejů bude odpovídat demografickému rozložení obyvatelstva v České republice a jeho kupní síle,“ doplňuje Martin Pajer.

Dominanci Prahy a okolí potvrzují i zástupci sítě největších autobazarů na českém trhu. „V Praze máme dlouhodobě naši největší a nejúspěšnější pobočku s nabídkou 2500 vozů, z toho asi 800 je se značkou Škoda. Kromě toho je zde i největší pobočka Mototechny nabízející zánovní vozy a od loňského roku i největší centrum ojetých SUV nebo více než pětistovka užitkových vozů,“ říká provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

„Prodeje v našich pražských pobočkách jsou statisticky nejvyšší, což je dáno nejen počtem nabízených vozidel, ale také kupní silou obyvatel Prahy a okolí,“ myslí si pro změnu Filip Kučera z Auto ESA. Ten ale poznamenává, že regionální pobočky v Český Budějovicích a Plzni mají ještě větší meziroční nárůsty než ty pražské. Důvodem je podle něj skutečnost, že v těchto krajích nabízejí své služby většinou malé autobazary, které však již nestačí svojí nabídkou služeb uspokojit stále rostoucí požadavky zákazníků. „Ti tak stále častěji vyhledávají velké prodejce s širokou nabídkou vozů i doplňkových služeb,“ dodává Filip Kučera.

Podobnou zkušenost mají i lidé z autobazaru Auto Point, který je součástí holdingu Auto Palace. Ten v Česku zastupuje například automobilku Mitsubishi nebo je dealerem značek Škoda, Hyundai, Ford, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Nissan, Volvo a Mazda, popřípadě provozuje autopůjčovnu Rent Point, v níž nabízí i elektromobily Tesla.

„Na základě poptávky od našich zákazníků a jejich kupní síly v Praze a Středočeském kraji jsme se rozhodli rozšířit prodej ojetých vozidel o prémiový segment, a na jaře jsme proto otevřeli nový krytý showroom Auto Point Premium v Praze. Výsledky za prvního půl roku fungování nám potvrdily, že se nám podařilo využít potenciál poptávky po prémiových ojetinách v regionu Praha a střední Čechy,“ říká Karel Zima, manažer skupiny autobazarů AutoPoint.

 

Právě se děje

Další zprávy