Škoda vytáhne na asijskou konkurenci unikátní asistenty

Radek Pecák Radek Pecák
29. 12. 2011 8:11
Největší novinkou v budoucích škodovkách bude plejáda bezpečnostních asistentů
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Rok 2011 byl pro mladoboleslavskou automobilku Škoda přelomový, byť se to tak z hlediska běžných uživatelů aut na první pohled nejevilo. Ti zaznamenali až na konci roku příchod malého vozu Škoda Citigo.

Jenže už na jaře, půl roku poté, co do šéfovského křesla v mladoboleslavském Pentagonu (lidový název pro budovu, kde sídlí vedení firmy) usedl Winfried Vahland, se na autosalonu v Ženevě představilo nové firemní logo a současně i octavia přestavěná na elektřinu.

Tím Škoda oficiálně poprvé přiznala, že i ona ve své budoucnosti bude vyrábět a prodávat elektromobil, byť jak se odpovědní činitelé vyjádřili: "Nikdy nebylo řečeno, že elektrickým modelem bude právě octavia."

Elektřina je zatím odložena

Elektřina je ovšem hudbou dosti vzdálené budoucnosti. V sériové podobě se lze elektromobilu s okřídleným šípem na kapotě dočkat až někdy kolem roku 2015. Dříve se pravděpodobně ukáže auto, které bude mít sice v interiéru baterie, ale které bude nadále jako hlavní zdroj pohánět spalovací motor.

Ještě zásadnější roli pak v procesu odhalování budoucnosti nejvýznamnější tuzemské firmy sehrál autosalon ve Frankfurtu v září. Zde představený koncept Škoda Mission L je z hlediska vnějších tvarů prakticky totožný s budoucí Škodou Rapid, tedy novou velkou a přitom levnou škodovkou, kterou chce Škoda prodávat v Evropě, Rusku a Číně.

Po letošku je také jasné, že budoucí vozy Škoda se od těch nyní vyráběných budou hodně lišit i technologicky. Samozřejmě že se budou hledat co nejlevnější řešení, že se bude pokračovat ve snižování objemu motorů a hmotnosti vozů... To ale dělají všichni.

To, čím bude chtít mladoboleslavská firma a vůbec Volkswagen vyrazit trumfy z rukou zejména korejské konkurenci, která stále sílí, budou například asistenční systémy, které zvyšují bezpečnost posádky a snižují možnost vzniku nehody, případně jejích následků.

Asistenčních systémů bude víc a víc

Proto se také ve Škodě Citigo, společně s VW Up!, objevil na třídu minivozů unikátní samočinný brzdový asistent. Ten je schopen v rychlostech až do 30 kilometrů v hodině (v závislosti na povrchu pod koly) díky laserovému snímači a spolupráci s ESP zastavit auto samočinně před jakoukoli překážkou, která je vyšší než klasický obrubník.

Je nepochybné, že obdobný systém se bude objevovat ve všech nově přicházejících autech Škody, ať již půjde o novou generaci (Octavia, Roomster, Fabia a pak Suberb a Yeti), anebo o zcela nový typ, jako bude zmiňovaný Rapid, větší SUV, než je model Yeti, a možná i velké MPV.

Tento asistent rozhodně nebude jediný, který bude mít řidič ve škodovkách příštích let k dispozici. Už nyní mateřský Volkswagen (stejně jako řada jiných předních automobilek) disponuje systémy, které například varují řidiče před nechtěným vybočením z jízdního pruhu, a dokonce ho tam samy vrátí, varují před vozidlem v mrtvém úhlu či sledují stav bdělosti řidiče.

Je téměř jisté, že se alespoň některý z těchto systémů, které vyžadují například zabudování kamery do interiéru vozu před přední sklo, objeví buď již na jaře v rapidu, nebo s pravděpodobností hraničící s jistou na podzim v nové generaci škodovácké vlajkové lodi jménem Octavia.

Lze rovněž předpokládat další rozvoj funkcí nově představeného kombinovaného navigačního systému v modelu Citigo. Ten je totiž propojen s řídicími jednotkami vozu, a může tak zobrazovat řadu speciálních funkcí, na které v klasickém palubním počítači není místo. Také bylo díky tomu možné maximálně zjednodušit použité autorádio. Například oblíbenou hudbu si totiž lze z počítače stáhnout do této "krabičky".

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 50 minutami

Rath v létě podal ústavní stížnost, soud o ní rozhodne spolu s podnětem Mladého

Bývalý středočeský hejtman za ČSSD David Rath podal v létě ústavní stížnost proti verdiktu v první větvi korupční kauzy. Ústavní soud ji bude řešit společně s podnětem dalšího aktéra téže kauzy, manažera Tomáše Mladého. Konečné rozhodnutí o stížnostech zatím nepadlo, uvedla mluvčí soudu Miroslava Číhalíková Sedláčková.

Soudcem zpravodajem, který připraví rozhodnutí, bude Vladimír Sládeček. Důvodem pro spojené řízení je věcná souvislost obou podnětů. "Stěžovatelé brojí proti totožným rozhodnutím obecných soudů, která byla vydána v řízení, jehož byli oba účastníky. Na základě tohoto zjištění, z důvodu hospodárnosti a efektivity, Ústavní soud spojil ve výroku uvedené věci ke společnému řízení," stojí v usnesení.

Rozsudek v první větvi korupční kauzy kolem Ratha letos potvrdil Nejvyšší soud, když odmítl všechna dovolání. Odsouzení včetně Ratha v nich vznesli desítky různých námitek, avšak neuspěli. "Trestná činnost spáchaná obviněnými byla činností sofistikovanou, kdy se navenek průběh obou veřejných zakázek jevil jako souladný se zákonem o veřejných zakázkách," rozhodl Nejvyšší soud.

Zdroj: ČTK
Další zprávy