Hybridní Škodovka by chtěla nahradit diesel. Superb iV odmění jen poctivé dobíječe

Škoda Superb iV. Jde o první hybridní Škodovku.
Facelift Superbu prospěl, stárne s grácií.
Že jde o hybrid, prozrazují hlavně drobnosti, tou nejvýraznější je však značka začínající písmeny EL.
V masce se ukrývá dobíjecí zásuvka, plné nabití zabere 5,5 hodiny ze standardní zásuvky.
V reálném provozu ujede minimálně 50 km na elektřinu.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
9. 5. 2020 17:19
Škoda Superb iV je prvním hybridním vozem v portfoliu mladoboleslavské značky. Už při pohledu do ceníku je vidět, že chce oslovit všechny potenciální zájemce o manažerskou škodovku, nabízí se pro obě karosářské varianty a ve všech výbavách jako všechny ostatní motorizace. A láká i cenou, stojí na korunu stejně jako naftový dvoulitr se 140 kW s automatem. Má smysl dát hybridu přednost?

Že řídíte hybridní Superb, se pozná zvenčí jen podle drobností. Samozřejmě vás prozradí registrační značka začínající s písmeny EL, která má tu výhodu, že lze s autem parkovat v zónách pro rezidenty zadarmo. Kdo tedy častěji jezdí do centra Prahy, bude za tuto možnost velmi rád.

Pak už jde ale o drobnosti. Například maska chladiče je zaslepená, i když zdálky připomíná klasické žebrování. Prozradit mohou také specifické disky kol. Jako celek Superb působí i díky nedávnému faceliftu stále elegantně, přestože se jeho generační životní cyklus blíží ke konci.

Zmíněná maska v sobě ukrývá nabíjecí zásuvku. Hybridní Superb pohání benzinová čtrnáctistovka a elektromotor integrovaný přímo do automatické převodovky. Baterie je umístěná před zadní nápravou. Systémový výkon ústrojí dosahuje hodnoty 160 kW a 400 Nm.

Podle oficiálních údajů Superb iV umí ujet čistě na elektřinu až 62 km, anebo v hybridním, kdy využívá oba pohony, zvládnout přes 800 km. Kolik kilometrů najede v reálných podmínkách, jsme testovali několikrát vždy po plném nabití baterie, což mimochodem trvá asi 5,5 hodiny ze standardní domácí zásuvky.

Na letních pneumatikách a příjemného jarního počasí, které nevyžaduje klimatizaci, při běžném jízdním tempu zvládne v čistě elektrickém režimu prakticky vždy minimálně 50 km. Důsledné předvídavé brzdění a pohodová jízdní rychlost s převážnými cestami mimo město a nepřesahující 90 km/h přidá ještě několik dalších kilometrů. A to je slušný výsledek.

Na trase dlouhé sto kilometrů, kdy se prvních 50 ujelo na elektřinu, se spotřeba pohybovala okolo tří litrů benzinu. Jakmile má řidič před sebou dlouhé štreky, na kterých nebude zastavovat, aby dobíjel, spotřeba pochopitelně stoupne. I když se systém neustále snaží rekuperovat a energii uschovat, o pohon se pak téměř výhradně stará jen benzinový motor, a tak je nutné počítat zhruba s šesti- až sedmilitrovou spotřebou.

Hybrid má jasnou výhodu oproti dieselu, pokud majitel jezdí především kratší trasy a poctivě dobíjí doma i v garážích pod kanceláří. V případě, že by Superb měl sloužit hlavně jako dálniční polykač kilometrů a společník na dlouhých přesunech obchodního cestujícího, úsporný diesel má i nadále smysl.

Kufr se u hybridu zmenšil, rozdíl je ale v praxi minimální, Superb je nadále velmi prostorné auto.
Kufr se u hybridu zmenšil, rozdíl je ale v praxi minimální, Superb je nadále velmi prostorné auto. | Foto: Eva Srpová

Život s hybridní Škodou je ale snadný. Při přímém přesednutí do nové Octavie (testovali jsme jak diesel, tak verzi s 1.5 TSI) je sice znát, že Superb trošku zestárnul, ale s grácií.

Po loňském faceliftu dostal novou dotykovou obrazovku a multimediální rozhraní. Poskytuje lepší konektivitu, která se u auta do zásuvky hodí. Díky ní lze na dálku kontrolovat dojezd, stav nabití a můžete si auto s předstihem vyhřát v zimě, aby vám nebylo chladno, až do něj nasednete.

Jenže chce to trochu čas, než si zvyknete potřebné údaje a úkony v menu snadno vyhledat. Alespoň že lze hezky na displeji sledovat, jak mizí elektřina z baterií a jak se řidiči daří jet co nejšetrněji.

Jízdně se příliš neliší, jen v nízkých rychlostech vydává umělý zvuk, aby upozornil chodce, že se blíží auto. Je také potřeba si zvyknout na trochu jiný chod brzd. Nejdříve rekuperuje energii, a tak nebrzdí tak intenzivně, jak je řidič zvyklý u konvenčními aut. Razantního zastavení se dočká až intenzivním šlápnutím na pedál. Není od věci zařadit na převodovce mód B, při kterém auto rekuperuje ještě víc a samo brzdí, jakmile řidič sundá nohu z plynu.

Škoda Superb iV liftback

Motor: benzinový 4válec, 1395 cm3 + elektromotor
Výkon benzinového motoru: 115 kW při 5000 ot./min
Točivý moment benzinového motoru: 250 Nm při 1550 ot./min
Výkon elektromotoru: 85 kW
Točivý moment elektromotoru: 330 Nm
Systémový výkon: 160 kW
Systémový točivý moment: 400 Nm
Nejvyšší rychlost: 224 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Kombinovaná spotřeba: 1,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 485 l 
Cena: od 891 900 Kč

Jednu větší oběť ale Superb iV přinést musel, zmenšil se mu kufr, u liftbacku o 140 litrů na 485 l. Vypadá to na nemalé číslo, v praxi to ale zas taková ztráta není, ubíralo se hlavně v prostoru pod podlahou. I tak tu naštěstí zůstal prostor alespoň na odložení dobíjecího kabelu, což je potěšující a Superb pořád patří mezi vozy s nejprostornějším kufrem ve své třídě. 

Rozumně nastavený ceník mu rozhodně prospívá, zejména ve chvíli, kdy o koupi budou uvažovat fleetoví manažeři. Jak již bylo zmíněno, Superb iV stojí stejně jako 2.0 TDI/140 kW s automatem, minimálně 891 900 Kč pro základní verzi Ambition, testovaná Style začíná na 938 900 Kč.

Kdo bude Superb iV častěji využívat na kratší trasy, poctivě dobíjet a ještě se mu hodí možnost parkovat na modrých zónách zadarmo, hybridní verze má nad dieselem navrch.

 

Právě se děje

Další zprávy