Škoda Scala přišla o zadní sedačky i střechu. Studenti z ní udělali spider Slavia

Slavia je posledním výtvorem žáků odborného učiliště Škody Auto.
Škoda Slavia vychází z kompaktního hatchbacku Scala.
Auto je dílem 31 studentů odborného učiliště Škody, kteří si dali záležet i na světelných efektech.
Při přerodu v dvoumístný spider přišel hatchback o zadní dveře nebo sedadla.
Jméno Slavia je odkazem na výročí 125 let mladoboleslavské automobilky, které letos slaví.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 7. 2020 15:00
Žákovská auta mají v historii Škody pevné místo. V pořadí již sedmým výtvorem odborného učiliště automobilky je dvoumístný spider na základech kompaktního hatchbacku Scala. Auto dostalo jméno Slavia, to podle prvních jízdních kol, která Václavové Laurin a Klement vyráběli po založení automobilky v roce 1895.

Celkem 31 žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto tak i tímto způsobem upozorňuje na výročí 125 let od založení automobilky, které si Škoda letos připomíná. A v rámci konceptu Slavia nejde o jediný odkaz do minulosti. Inspirací při navrhování tohoto vozu byl sportovní prototyp 1100 OHC z roku 1957.

Studentský koncept dostal třívrstvý bílý lak karoserie s namodralým perleťovým efektem. Tomu u Slavie kontrastují černé detaily v náraznících či prazích. Oproti klasické Scale chybí žákovskému vozu střecha, druhý pár dveří je zavařený a místo sedadel je nad zadní částí speciální kryt zakončený spoilerem, který zlepšuje aerodynamiku. Celkově byla rovněž zesílena konstrukce podlahy.

20palcová litá kola jsou původně z Kodiaqu RS, z Octavie RS pro změnu pochází náboje kol a brzdy. Celkový vzhled dotváří nejen podsvícení podvozku a kol ve stylu některých tuningových úprav (použité jsou červená, modrá a bílá barva po vzoru české trikolory), ale také podsvícená maska chladiče, jejíž horní linka plynule předchází i do boků karoserie.

V kabině hrají prim především sportovní sedadla Sparco s koženým čalouněním a bílým kontrastním prošíváním. Tuto kombinaci používají i další prvky napříč celým interiérem. Volant je po vzoru nedávné plošné modernizace dvouramenný ve stylu nové Octavie a podobně jako hlavice řadicí páky má horní třetinu potaženou bílou kůží. Celá palubní deska včetně multimediálního systému nebo digitálních budíků je nicméně sériová.

Ani uvnitř přitom studenti nezapomněli na český odkaz - v dělicí stěně za sedadly jsou totiž zabudované dva reproduktory, které drží vyšití lvi. A ačkoliv se to nezdá, auto má i kufr, podle Škodovky velký tak akorát pro dvě elektrické koloběžky.

Vzhledem k povaze auta nepřekvapí, že pod kapotou je nejsilnější jednotka, jaká je u Scaly k dispozici. Benzinový čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW je tak i u tohoto žákovského vozu spřažen se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Ze sériového vozu zůstaly také přední a zadní náprava, řízení, kompletní elektronika včetně kabeláže i asistenční systémy. Podle dat automobilky váží Slavia 1210 kg, na délku má potom 4362 mm. Výška je 1410 mm.

Jak už bylo řečeno, Slavia je v pořadí sedmým žákovským modelem Škody. Prvním vozem, který studenti středního odborného učiliště automobilky navrhli, byl v roce 2014 Citijet. Šlo o Citigo s otevřenou karoserií. Následovaly pick-up Funstar na základech Fabie, kupé Atero vycházející z Rapidu Spaceback, elektrická plážová bugina Element na základech Citiga, Sunroq, což byl Karoq s karoserií kabriolet, a naposledy loni učňové přišli s pick-upem Mountiaq, u nějž jako základ posloužilo SUV Kodiaq.

Předchůdci těchto aut se dají vysledovat ale ještě hlouběji do minulosti. Už v 70. letech došlo na několik malotraktorů nebo Škodu 120 s karoserií pick-up. V roce 1975 potom žáci učiliště vyrobili čtyři kusy modelu Buggy 736.

 

Právě se děje

Další zprávy