Škoda rozjíždí půjčovnu elektrických skútrů. Už nechce být jen výrobce automobilů

Zelené skútry v Praze. Službu BeRider vyvinula Škoda Auto DigiLab.
V Praze už funguje služba sdílení elektrických skútrů Re:volt, nyní bude možné si půjčit konkurenční stroje od Škody Auto DigiLab.
Na hlavním displeji se zobrazuje to nejdůležitější - aktuální dojezd a rychlost.
V uzamykatelném kufru se nachází dvě helmy (velikost M a L) a také reflexní vesta.
Škoda Auto po uživatelích požaduje, aby se skútry neparkovali na chodnících. Díky senzorům firma ví, kde se stroje pohybují, kam je uživatelé zaparkovali a jaký mají dojezd.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
4. 9. 2019 6:01
V Praze se 3. září objevily zelené elektrické skútry. Půjčovnu rozjela Škoda Auto DigiLab, technologické centrum, které má na starosti vývoj nových služeb spojených s mobilitou. Za minutu jízdy si firma účtuje pět korun, pro pravidelné jezdce nabízí minutové balíčky za levnější sazbu. Nyní bude tři měsíce testovat zkušební provoz.

Prvních padesát skútrů Škoda Auto DigiLab už po Praze rozmístila. Výrobcem strojů sice není přímo Škoda Auto, ale španělská firma Torrot, elektrické skútry modelové řady Muvi si však digitální laboratoř Škody nechala upravit na míru.

"Osmnáct měsíců jsme sbírali informace a nechali se inspirovat službami ze zahraničí, třeba z Berlína," říká Jarmila Plachá, šéfka firmy Škoda Auto DigiLab.

Představení služby se zúčastnil zastupitel pražského magistrátu Jaromír Beránek. "Sdílení ekologických dopravních prostředků na území Prahy podporujeme. Mohou totiž zastoupit městskou hromadnou dopravu v místech, kde selhává," řekl novinářům.

Firma také uvažuje o tom, že by se službou BeRider expandovala i do dalších měst. "Samozřejmě bychom chtěli, aby se sdílené skútry objevily v Mladé Boleslavi, kde má Škoda Auto sídlo. Nebráníme se ani zprovoznění služby v zahraničí," uvažuje Jarmila Plachá.

Jak služba funguje
Skútr ujede díky dvěma lithium-iontovým bateriím pod sedadlem na jedno nabití až 70 kilometrů, váží 93 kilogramů a rozjede se maximální rychlostí 66 km/h. Samotné půjčení probíhá snadno, je potřeba si stáhnout bezplatnou aplikaci BeRider a zažádat o přihlášení do systému. Podmínkou je oskenování nebo fotografie řidičského průkazu (podmínkou je skupina A2 nebo B), občanského průkazu a nutnost vyplnit číslo kreditní karty.

"Vyhrazujeme si 24 hodin na schválení, ale obvykle probíhá do pár minut," říká ředitelka Škody Auto DigiLab Jarmila Plachá.

Na mapě v mobilní aplikaci se pak objeví dostupné stroje v okolí a důležité informace - například aktuální dojezd vybraného skútru. Uživatel si ho v mobilu zarezervuje a má 15 minut na to, k němu stihl dojít, tato čtvrthodina se do platby nezapočítává. Další minutu má na nasazení helmy, pak už mu běží zpoplatněný čas.

Skútry Škodě dodává španělský výrobce Torrot, jde o model Muvi, některé prvky jsou však doladěné přímo na míru Škodovce.
Skútry Škodě dodává španělský výrobce Torrot, jde o model Muvi, některé prvky jsou však doladěné přímo na míru Škodovce. | Foto: Škoda Auto

Běžná minuta jízdy na skútru vyjde uživatele na pět korun. "Kdo ale plánuje využívat skútr častěji, máme pro něj cenově výhodnější balíčky. Lze si koupit za 600 Kč celkem 180 minut, kdy pak každá minuta vyjde na 3,33 Kč," dodávají tvůrci aplikace.

Peníze se pak strhnou z karty po ukončení jízdy. Zaparkovat skútr lze na území Prahy 1 až 9. "Na tomto území jsme se dohodli s jednotlivými městskými částmi Prahy, která projekt podporuje. Nyní proběhnou tři testovací měsíce, kdy si ozkoušíme, jak služba v praxi funguje," dodává Jarmila Plachá.

Jak se jezdí na elektrickém skútru

Z uživatelského hlediska je obsluha skútru jednoduchá. Odemyká i zamyká se prostřednictvím mobilní aplikace. Na displeji skútru se zobrazují data o rychlosti, dojezdu a ujetých kilometrech. Na řídítkách je speciální držák na mobilní telefon, který vyvinula přímo Škoda Auto. Na něm pak řidič může mít zapnutou navigaci, která mu usnadní jízdu po městě. Pokud má uživatel s sebou kabel, lze si mobil za jízdy nabíjet. Krátká jízda po dlažebních kostkách držák prověřila - vydrží hodně.

Skútr naopak uživatel nabíjet nemusí a dokonce ani nemůže. V pražských Holešovicích sídlí speciální dispečink, který aktuálně čítá 8 až 10 lidí. Ti pomocí dat sdílených v reálném čase hlídají, kde se skútry nacházejí a zda je potřeba jim brzy vyměnit vybité baterie za nabité. Mohou také řešit aktuální problémy. "Zatím svážíme vybité baterie dodávkou, v budoucnu budeme využívat elektromobil od Škody. Kdyby nastal jakýkoli problém, je možné také službu z dispečinku plošně vypnout," dodává Jarmila Plachá ze Škody Auto DigiLab.

Po Novém roce pak může dojít ke změnám, například rozšíření mapy nebo úpravě cen. Do konce roku se také má postupně zvyšovat počet sdílených skútrů, podle neoficiálních informací by jich během následujících tří měsíců mělo být na území Prahy asi 200.

Držák je masivní a odolává otřesům i na dlažebních kostkách, vyplatí se mít telefon s displejem, který je čitelný i navzdory ostrému slunci.
Držák je masivní a odolává otřesům i na dlažebních kostkách, vyplatí se mít telefon s displejem, který je čitelný i navzdory ostrému slunci. | Foto: Eva Srpová

Pokud uživatel nemá s sebou helmu, v uzamykatelném kufru se nachází dvě k zapůjčení - jedna velikosti M a druhá L. Teoreticky je totiž možné jet na skútru ve dvou. K dispozici jsou i jednorázové plastové roušky na hlavu, respektive igelitové síťky na vlasy, které mají zajistit větší hygienu.

Nové projekty "mobility budoucnosti"
Digitální laboratoř automobilky Škoda Auto má hlavní kancelář v Praze a už třetím rokem se zabývá vývojem projektů, které řeší nové trendy v dopravě.

"Společnost Škoda Auto už nemůže být jen tradičním výrobcem automobilů, svět se mění a s ním i naši zákazníci. Ukazuje se, že lidé chtějí být daleko flexibilnější, nepotřebují nutně vlastnit automobil.

Proto jsme se rozhodli, že Škoda Auto bude rovněž poskytovatelem různých druhů mobility. Před dvěma lety jsme spustili projekt HoppyGo, tedy sdílení aut, také provozujeme službu Uniqway, sdílení aut mezi studenty. Nová služba BeRider do toho zapadá," řekl při spuštění služby André Wehner, šéf digitalizace v automobilce Škoda Auto.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy