Škoda zvedala ceny: Enyaq zdražil až o 85 tisíc, má ale výbavu navíc. Rostla i Fabia

Škoda Enyaq Coupé RS iV zdražila o 85 tisíc korun a je nadále nejdražším autem z Česka.
Základní výbava, která se dříve jmenovala Loft, nese nově označení Clever.
V nabídce nadále zůstávají verze iV 60, iV 80 a iV 80x s pohonem všech kol.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 8. 2022 6:02
Zatímco v minulosti o prázdninách pravidelně zdražovaly plošně všechny modely Škoda, v cenících odhalených tento týden pro modelový rok 2023 se ceny zvedaly jen u dvou modelů. SUV Enyaq iV ale zdražilo až o 85 tisíc korun, nabízí ovšem lepší základní výbavu. Ta přitom také zjednodušila ceník elektrického modelu.

Když Škoda spustila na podzim 2020 předobjednávky na Enyaq iV 60, chtěla za něj v základní výbavě 1 059 900 korun. O necelé dva roky později už stojí základní model 1 179 900 korun, což je o 55 tisíc korun více než třeba na začátku prázdnin. Do cen aut se samozřejmě promítají inflace, vyšší ceny energií i některých dílů, což souvisí mimo jiné i s ruskou agresí na Ukrajině. Za posledním zdražením Enyaqu iV je ale i zlepšená základní výbava.

Ta se nově jmenuje Clever (donedávna nesla označení Loft) a obsahuje navíc oproti dřívějšku mimo jiné adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu a pomocníka pro jízdu v koloně - takzvanou Asistovanou jízdu 1.0. Dříve se většina z těchto systémů nabízela v paketu za příplatek 21 500 korun. Novinkou je i navigace, dříve dostupná za příplatek 20 500 korun.

Kromě toho má základní Enyaq i nadále udržování jízdního pruhu, nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů, třízónovou automatickou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, couvací kameru, 13palcový dotykový displej, vyhřívaný volant a přední sedadla nebo 19palcová litá kola.

Jak už bylo zmíněno, základní verze iV 60 s výkonem 132 kW a dojezdem 395 km stojí od 1 179 900 korun, o 55 tisíc více než dříve. Zdražil i model iV 80 s větší baterkou, dojezdem 542 km a výkonem 150 kW: ten stojí 1 304 900 korun, o 50 tisíc více než doposud. Dokonce o 85 tisíc pak zdražila čtyřkolka iV 80x se 195 kW a dojezdem 519 km. Ve všech případech platí ceny pro klasické SUV, kupé se nadále nabízí jen jako RS.

Následuje provedení Sportline, které má oproti dřívějšku, samozřejmě vedle prvků základního modelu, navíc adaptivní vedení v jízdním pruhu, pomocníka pro vyhýbání v městském provozu nebo nouzového asistenta, který umí v případě indispozice řidiče sám auto bezpečně zastavit v odstavném pruhu. Škoda tyto prvky označuje jako Asistovaná jízda 2.5 a dříve stály 28 500 korun. Nově je bez příplatku také elektrické víko kufru a virtuální pedál, což byla dříve položka za 16 500 korun, a elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, které dříve stálo 14 500 korun. Dále má Sportline také maticové diodové světlomety, 20palcová kola nebo exteriérové sportovní doplňky.

Zvýšení cen je stejné jako u základního modelu Clever - verze iV 60 stojí o 55 tisíc víc, iV 80 o 50 tisíc víc a iV 80x o 85 tisíc korun víc. Mimochodem výbavu verze Sportline, vyjma sportovních doplňků karoserie a interiéru, může mít jako paket Plus i základní linie Clever, příplatek za asistenty nebo elektrické víko kufru v takovém případě činí 50 tisíc korun.

Nejvýše opět stojí provedení RS, které je vyhrazené jen pro Enyaq Coupé iV s výkonem 220 kW a dojezdem 518 km. Také u něj stoupla cena o 85 tisíc na 1 644 900 korun, čímž se opět posunula laťka v pomyslném žebříčku nejdražších aut z Česka. Oproti dřívějšku nabízí RS už v základní výbavě navíc průhledový displej (dříve za 23 500 korun), vyhřívání předních i zadních sedadel a čelního skla (dříve jako paket za 10 tisíc korun) nebo audiosystém Canton (dříve 14 500 korun). K tomu je samozřejmě potřeba připočítat i výbavu navíc dostupnou už u nižších stupňů výbavy. Kromě toho má RS, stejně jako v minulosti, podsvícenou masku chladiče, jiná 20palcová kola nebo prošívání zelenou nití v interiéru.

Nový software zrychlí nabíjení
Autor fotografie: Škoda Auto

Nový software zrychlí nabíjení

Vedle upraveného ceníku oznámila Škoda také softwarovou aktualizaci Enyaqu iV. Ta se dotkne řady věcí včetně baterie. Zvýší se třeba nabíjecí výkon: u menší baterie s 58 kWh na 120 kW a u větší se 77 kWh na 135 kW. Další novinkou je zlepšená péče o baterii, kdy se při zapnutí jedné z nových funkcí akumulátor při delším dobíjení nabije na nejvýše 80 procent. Stále ale bude k dispozici i možnost dobití do plné kapacity. To by mělo přispět k prodloužení životnosti baterie, vylepšený tepelný management má přinést v zimě vyšší reálný dojezd.

Změnila se i grafika nabíjení v multimediálním systému a průhledový displej spolu s virtuálním kokpitem nově ukazují aktuální stav nabití akumulátoru. Couvací kamera má díky novému softwaru vyšší kontrast a rozšířená byla i nabídka online služeb. Nově vyrobená auta jsou touto poslední verzí softwaru vybavena automaticky, těm stávajícím ji Škoda nainstaluje bezplatně v rámci servisní kampaně. Instalace softwaru zabere asi pět hodin, většinu dalších aktualizací už ale bude možné dělat na dálku.

Opět platí, že kdo by chtěl podsvícenou masku, průhledový displej nebo vyhřívání sedadel, zkrátka výbavu jako v RS bez vizuálních úprav, pak si za tyto prvky, nabízené jako paket Advanced, který obsahuje i paket Plus, může připlatit: 100 tisíc u výbavy Clever a 50 tisíc u výbavy Sportline. Pro všechny tři verze se pak nabízí ještě paket Maxx, který zahrnuje předchozí pakety a dále boční airbagy vzadu, elektrická přední sedadla s pamětí, sedadlo řidiče s masážní funkcí, adaptivní podvozek, automatické parkování nebo panoramatický kamerový systém.

Pro verzi Clever stojí 150 tisíc, pro Sportline vychíází na 100 tisíc a pro RS přijde na 50 tisíc korun. Změnami v základní výbavě se výrazně zjednodušila skladba příplatků, která kromě paketu Maxx zahrnuje už jen několik málo prvků včetně tepelného čerpadla, organizátoru v zavazadlovém prostoru, panoramatického střešního okna nebo tažného zařízení. Volitelné jsou také barvy karoserie, velikost a design kol nebo materiály a barvy v interiéru.

"V rámci cenového kroku byly do jednotlivých výbavových stupňů a variant modelové řady Enyaq iV doplněny zákaznicky nejoblíbenější a nejvíce objednávané výbavové prvky," komentuje změny mluvčí Škoda Auto Pavel Jína. "Snažíme se tímto krokem zároveň zjednodušovat komplexitu naší nabídky a předcházet tak prodlužování dodacích lhůt našich vozů," doplňuje další důvod změn v nabídce.

Ceník - Škoda Enyaq iV

Clever Sportline RS
iV 60 / 132 kW 1 179 900 Kč 1 259 900 Kč ----------
iV 80 / 150 kW 1 304 900 Kč 1 384 900 Kč ----------
iV 80x / 195 kW 1 404 900 Kč 1 484 900 Kč ----------
Coupé RS iV / 220 kW ---------- ---------- 1 644 900 Kč

Kromě toho se ke zdražení Škoda uchýlila už jen u Fabie. Ta v základu nově stojí o 10 tisíc korun více, tedy 349 900 korun s litrovým tříválcem o výkonu 59 kW. Provedení s přeplňovaným tříválcem o výkonu 70 kW zdražilo v základní výbavě dokonce o 20 tisíc, takže stojí nově od 379 900 korun. Jiné motory už základní výbava nemá, ještě nedávno přitom mohla být kombinovaná i s jednotkou 1.0 TSI o výkonu 81 kW a s manuálním či dvouspojkovým automatickým řazením.

Podražila i výbava Style, a to vždy o 10 tisíc korun, navíc už v kombinaci s ní nejde pořídit základní 59kW tříválec. Provedení Monte Carlo se obešlo bez cenových změn, nejde ho už ale pořídit se 70kW verzí tříválce TSI.

Ceník - Škoda Fabia

Ambition Style Monte Carlo
1.0 MPI / 59 kW 349 900 Kč ---------- ----------
1.0 TSI / 70 kW 379 900 Kč 399 900 Kč ----------
1.0 TSI / 81 kW ---------- 419 900 Kč 464 900 Kč
1.0 TSI / 81 kW DSG ---------- 459 900 Kč 504 900 Kč
1.5 TSI / 110 kW DSG ---------- 499 900 Kč 544 900 Kč

Ceníky Scaly, Octavie, Karoqu a Kodiaqu zůstaly beze změn. Nezdražil ani Kamiq, v základu ale přišel o kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy, které jsou nyní součástí až druhého stupně Style. Provedení Monte Carlo pak získalo navíc černou střechu a sloupky. Nezměnily se ani ceny Superbu, který ale přišel o nejlevnější model s 1.5 TSI o výkonu 110 kW (nabízí se už jen s automatem DSG). Nově tak základní verze stojí 845 900 korun se 110kW dvoulitrem TDI jako liftback a 885 900 korun se stejným motorem jako kombi.

 

Právě se děje

Další zprávy