Jak velký skok udělala nová Škoda Octavia? Detailně jsme ji porovnali s předchůdcem

Jan Matoušek Jan Matoušek
15. 11. 2019 6:02
Nejlepší Octavia všech dob. Přesně tak označuje čtvrtou generaci stěžejního modelu Škoda její šéf Bernhard Maier. A při pohledu na zcela jiný design exteriéru i interiéru nebo možnosti konektivity a asistenčních systémů se vlastně tomuto prohlášení ani nelze divit. Přesto jsme novinku, alespoň na papíře, postavili bok po boku s dosluhujícím předchůdcem. Jak moc vyniknou změny nové generace?

Základ stejný, rozměry jiné

Ačkoliv na první pohled příbuznost třetí a čtvrté generace dost možná nepoznáte, existuje jedno místo, kde se škodovka vlastně nezměnila. Tím místem je podvozková platforma MQB. Zachována zůstala také nabídka dvou variant karoserie - liftback doplňuje kombi.

I přes stejný základ se ale technikům povedlo Octavii opět o něco zvětšit. Začněme liftbackem, který je delší, širší i vyšší. Zároveň je však aerodynamicky efektivnější se součinitelem odporu vzduchu na úrovni 0,24. Stávající provedení mělo nejméně 0,28. Jde tedy o výrazný posun vpřed, který mimo jiné ušetří i palivo a emise.

Octavia III Octavia IV Rozdíl
Délka: 4670 mm 4689 mm +19 mm
Šířka: 1814 mm 1829 mm +15 mm
Výška: 1461 mm 1470 mm +9 mm
Rozvor náprav: 2686 mm 2686 mm +-0 mm
Rozchod kol vpředu: 1549 mm 1543 mm -6 mm
Rozchod kol vzadu: 1540 mm 1535 mm -5 mm
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 16 minutami

Katar se dohodl s Německem na dodávkách LNG od roku 2026, nejméně na 15 let

Německo se dohodlo se státní katarskou energetickou společností QatarEnergy na dodávkách až dvou milionů tun zkapalněného zemního plynu (LNG) ročně, a to od roku 2026 po dobu nejméně 15 let. Dnes to podle agentury DPA oznámil katarský státní ministr pro energetiku a zároveň generální ředitel QatarEnergy Saad Kaabí. Německý ministr hospodářství Robert Habeck, který v březnu v Kataru o dodávkách energetických surovin jednal, dohodu uvítal.

"Je to konkrétní ukázka (…) našich závazků vůči Německu," řekl Kaabí s tím, že pro Německo je to první dlouhodobá dohoda o dodávky LNG z Kataru. Katar je jedním z největších vývozců LNG, který prozatím z této blízkovýchodní země proudí především do Asie. Habeck k tomu podle agentury Reuters uvedl, že by nic nenamítal ani proti dvacetileté či delší smlouvě, zároveň ale poukázal na dlouhodobé klimatické cíle Německa. Německo chce do roku 2045 dosáhnout klimatické neutrality.

Německo má o zkapalněný zemní plyn z Kataru velký zájem, chce tak posílit svou energetickou bezpečnost poté, co dodávky plynu z Ruska prakticky ustaly. Kvůli dodávkám LNG navštívil Katar nejen Habeck, ale také spolkový kancléř Olaf Scholz.

Kvůli dovozu LNG Německo začalo na pobřeží Severního a Baltského moře budovat terminály, aby tuto surovinu mohlo vůbec přijímat. Očekává se, že první terminály začnou fungovat v prosince a na začátku ledna.

LNG z Kataru bude do Německa podle Kaabího proudit přes plovoucí terminál v Brunsbüttelu ve Šlesvicku-Holštýnsku, který si pronajala německá vláda.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Novým generálním ředitelem Lesů ČR bude Dalibor Šafařík

Novým generálním ředitelem Lesů ČR bude dosavadní ekonomický ředitel firmy Dalibor Šafařík. Na dnešní tiskové konferenci to oznámil ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Šéf státního podniku, který spravuje téměř polovinu lesů v zemi, vzešel z výběrového řízení.

Nekula řekl, že Šafařík je špičkový odborník a manažer s dlouholetými zkušenostmi z lesnické i akademické sféry. Věří, že pod jeho vedením budou Lesy ČR v nejlepších rukou.

Posledního ředitele firmy Josefa Vojáčka odvolal loni v prosinci Marian Jurečka (KDU-ČSL), který tehdy dočasně vedl ministerstvo zemědělství. Vedením Lesů ČR dočasně pověřil Jiřího Grodu z Lesní správy Vítkov na Opavsku, kterému dnes Nekula poděkoval za odvedenou práci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy