Prototyp luxusního Favoritu i motory slavných modelů. Nahlédněte do muzea Škody

Prototyp Favoritu ze studia Bertone.
Jediný dochovaný exemplář sportovního typu BSC z roku 1908 je zajímavý například řadovým dvouválcem pod kapotou namísto tehdy běžnějšího vidlicového. Ten měl 8,8 kW a vzniklo s ním jen dvanáct automobilů.
Komponenty pohonného ústrojí nejsou k vidění jen "uceleně" vedle sebe, ale i v různých dalších částech muzejní expozice. Hned u vstupu je třeba téměř 5,5metrová Škoda 860 i s řadovým osmiválcem o objemu 3880 cm3 a výkonu 44 kW. Auto s ním jezdilo až 110 km/h, ceněný byl agregát i pro svůj kultivovaný chod a pružnost.
Jak vypadá páteřový rám, ukazuje podvozek Superbu z roku 1934, v tu dobu šlo o vrchol nabídky mladoboleslavské automobilky.
Škoda 1100 OHC Coupé vznikla na přelomu 1959 a 1960 jen ve dvou exemplářích, stejně jako před ní otevřená varianta. Na okruzích auto závodilo do roku 1962, kdy se změnila pravidla a v roce 1966 putovala obě auta do soukromých rukou a byla přestavěna pro silniční použití. V roce 2015 nakonec začala renovace, která zabrala šest let a vyžádala si třeba téměř novou stavbu karoserie.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
22. 5. 2022 6:32
Značkové muzeum Škody v Mladé Boleslavi patří mezi cíle automobilových nadšenců. Mnoho z nich láká samozřejmě depozitář závodních aut a prototypů, i samotná hlavní expozice ale nabízí několik neokoukaných a zajímavých vozidel. Třeba původní prototyp Favoritu od Bertoneho. Vedle toho je tam teď k vidění i výstava zaměřující se na techniku aut s okřídleným šípem.

Na fotoreportáž z depozitáře závodních aut a prototypů se můžete podívat zde.

 

Právě se děje

Další zprávy