Škodě se v květnu nedařilo tak jako vloni. Sráží ji setrvalý propad čínského trhu

ČTK ČTK
12. 6. 2019 11:17
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v květnu zákazníkům 104 900 vozů, meziročně o 6,6 procenta méně. Důvodem je především pokles prodejů na největším trhu značky v Číně, kde klesly dodávky o 31,5 procenta na 21 100 vozů, což podle firmy odráží situaci na tamním trhu s osobními vozy. Škoda Auto to dnes uvedla v tiskové zprávě.
Škoda Octavia ve verzi pro Čínu.
Škoda Octavia ve verzi pro Čínu. | Foto: Škoda Auto

Problematický čínský trh klesá jako celek již jedenáctý měsíc v řadě. V květnu se meziročně snížil o 16,4 procenta na 1,91 milionu automobilů. Za celý loňský rok zaznamenal první propad od konce devadesátých let.

Přestože automobilky reagovaly na zhoršení situace na trhu snížením cen, za květen většina hlásila pokles prodejů. Stále však roste odbyt takzvaných nových energetických vozů (NEV; především elektromobilů), v květnu stoupl o 1,8 procenta na 104 000 aut. Loni se jich prodalo o 62 procent víc.

Počátkem června vláda oznámila opatření na oživení odbytu automobilů. Oproti očekávání trhu ale neobsahují zmírnění kontroly vydávání nových licencí pro vozidla s benzinovým pohonem ve velkých městech.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Země je důležitým odbytištěm i pro českou automobilku Škoda Auto a je rozhodujícím faktorem toho, proč se naší domácí značce nedaří tak jako vloni. Ve všech ostatních významných oblastech totiž dokázala růst.

V západní Evropě dodala Škoda v květnu zákazníkům 45 300 vozů a v porovnání se stejným měsícem minulého roku si polepšila o 2,5 procenta. Na největším evropském trhu značky v Německu firma posílila meziročně o 8,4 procenta na 16 300 dodaných aut.

Ve střední Evropě bylo zákazníkům dodáno 20 000 vozů, tedy o 3,4 procenta více než ve stejném období minulého roku. Na domácí trh dodala automobilka zákazníkům 9000 vozů, a v porovnání s předchozím rokem tak zaznamenala mírný nárůst o 3,7 procenta.

Ve východní Evropě bez Ruska dodala Škoda zákazníkům 4900 vozů, což představuje nárůst o 10,8 procenta. V samotném Rusku vzrostly dodávky o 16,9 procenta na 7000 vozů.

O 19,6 procenta klesly naopak dodávky v Indii, firma si tady pohoršila o 200 aut na 1200 vozidel. V Číně pak došlo k výraznému 31,5% poklesu na 21 100 vozů.

Nejprodávanějším modelem byla v květnu tradičně Octavia, meziročně ale hlásí pokles dodávek o 9,1 procenta na 31 800 vozů. Dařilo se naopak vozům SUV, dodávky modelu Kodiaq vzrostly o 3,6 procenta na 14 000 aut, model Karoq posílil dokonce o 17,8 procenta na 12 300 dodaných vozů. Největší propad dodávek uvádí firma u modelu Rapid, meziročně o 33 procent. Rapid ale již nelze jako nový objednat, doprodávají se tak jen skladové vozy.

"Pokračujeme v naší rozsáhlé produktové ofenzivě. V uplynulém měsíci jsme společně s prvním vozem s plug-in-hybridním pohonem, modelem Superb iV, a modelem Citigo-e iV s čistě bateriovým pohonem vstoupili do éry elektromobility. Jedná se o významný milník v naší 124leté historii. Jsme přesvědčeni, že naše atraktivní modely iV získají pro značku Škoda nové skupiny zákazníků," řekl člen představenstva firmy Alain Favey.

 

Právě se děje

Další zprávy