Škoda Kodiaq nemusela být první velké SUV z Česka. V sedmdesátých letech ho zvažovala Tatra

Jan Markovič Jan Markovič
31. 8. 2016 12:05
Český Range Rover – takovou přezdívku by si pravděpodobně vysloužila Tatra 613 T, kdyby došlo na její výrobu. V sedmdesátých letech se známý designér Milan Strejček inspiroval britským vozem a navrhl jeho luxusní obdobu. SUV s osmiválcem pod kapotou, pohonem všech kol a dobrými schopnostmi v terénu ale nakonec soudruzi zamítli. První velké SUV s českými kořeny tak uvidíme až letos.
Městský model je poznat podle přídě kryté lamelami a nápisem TATRA. Zajímavé bylo také dvoubarevné lakování a kola obutá do terénních pneumatik.
Městský model je poznat podle přídě kryté lamelami a nápisem TATRA. Zajímavé bylo také dvoubarevné lakování a kola obutá do terénních pneumatik. | Foto: Archiv Jana Tučka

Ve čtvrtek večer odhalí Škoda svůj nový model Kodiaq. Půjde o vůbec první české velké SUV. Kdyby se ale automobilová historie ubírala trochu jiným směrem, mohla si prvenství připsat automobilka Tatra, která v sedmdesátých letech zvažovala stavbu obdoby luxusního Range Roveru.

Za návrhem SUV Tatra stojí designér Milan Strejček, který v roce 1970 pracoval pro Výzkumný ústav motorových vozidel (VÚMV). Pro československou automobilku vypracoval podrobný návrh vozu, který se dobovému Range Roveru silně podobá. Rozměrově byl ale o něco skromnější než britská novinka i než nyní očekávané SUV od Škody. Na délku měl mít jen 4,3 metru, šířka byla 1,8 a výška 1,6 metru.

Foto: Archiv Jana Tučka

Strejček chtěl, aby jako základ pro jeho SUV posloužil motor z právě vyvíjené Tatry 613. Proto svůj model pojmenoval Tatra 613 T. Na rozdíl od luxusní limuzíny pro komunistické pohlaváry mělo mít Strejčkovo SUV motor vpředu. Výkon 165 koní by pak proudil na všechna čtyři kola. Počítalo se přitom s hmotností auta 1755 kg a celkovou pak 2150 kg.

Moderní SUV se často objevují v několika variantách. Kupodivu se o tomtéž uvažovalo i v sedmdesátých letech. Strejček tak načrtl dvě verze Tatry 613 T. První byla luxusnější v městském provedení, druhá určena přímo do práce. Městský model je poznat podle přídě kryté lamelami a nápisem TATRA. Zajímavé bylo také dvoubarevné lakování a kola obutá do terénních pneumatik.

S takovým vozem by se mohli činovníci chlubit na sjezdech strany. Pro vysoce postavené pracovníky JZD se pak hodila pracovní verze. Ta už měla jednoduché lakování, příď bez lamel a trubku jako stupačku na boku. Ocelová kola ale byla kupodivu obuta do gum, které vypadaly jako silniční.

Zajímavý návrh na luxusní SUV se bohužel nikdy nedočkal zpracování. Automobilka měla totiž plné ruce práce s vývojem limuzíny, která už dostala zelenou, a kapacitu na další model, navíc s jinak posazeným motorem, neměla. SUV bylo proto zamítnuto.

Foto: Archiv Jana Tučka

Fakt, že designér Strejček tak úplně na tento model nezapomněl, dokládá i jeho další návrh, který nakreslil v roce 1975 na zadání Ústavu silniční a městské dopravy a Střední průmyslové školy dopravní v Praze. Hledalo se vyprošťovací vozidlo. Tentokrát měla Tatra 613 T troje dveře, majáky, speciální barevné provedení a dva bloky na přídi, které měly sloužit k vytlačení havarovaných aut.

Ani tato skica se ale nikdy nedočkala reálného provedení. Debut velkého SUV je tak na Škodě. Zprávy z jejího odhalení najdete na Aktuálně.cz už zítra po osmé hodině večerní. Vše o modelu Kodiaq najdete také zde.

Redakce Aktuálně.cz děkuje za poskytnuté snímky Tatrty 613 T Janu Tučkovi. Další informace o voze a historii modelů lze najít v jeho knize Tatra 613, vydavatelství Grada.

 

Právě se děje

Další zprávy