Jak to vypadá, když se bojuje o každý gram CO2? Hledejte změny na Škodě Karoq

Jak to vypadá, když se bojuje o každý gram CO2? Hledejte změny na Škodě Karoq
Oranžový lak je pro Karoq novinkou a autu velmi sluší, stejně jako menší Fabii.
Inovovaný Karoq má především nové světlomety, ty podle tvaru písmene L poznáte na první pohled.
Vedle nových nárazníků vpředu a vzadu má také dynamické zadní blinkry.
Motory se ale nijak neupravovaly.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
9. 4. 2022 6:29
Po čtyřech letech Škoda dopřála svému druhému nejoblíbenějšímu SUV na českém trhu omlazovací kúru. Změny na Karoqu však nejsou jen pro krásu, vše se vylepšovalo proto, aby se snížila spotřeba a vypouštěné emise. Karoq se totiž nenabízí s hybridními motory. Na trh měl přijít už o pár měsíců dříve, zpozdila ho ale krize s čipy.

"Bojovali jsme o každý gram. Karoq se nenabízí s alternativním pohonným ústrojím, a tak jsme se to snažili kompenzovat jinak. Kladli jsme důraz na zlepšení aerodynamiky a snížení valivého odporu," říká František Drábek, vedoucí produktové řady kompaktních aut ve Škodě Auto.

"Díky tomu jsme dokázali snížit například u motoru 1.5 TSI s pohonem předních kol, tedy nejprodávanější jednotky jak v Česku, tak v celé Evropě, hodnotu emisí CO2 dokonce o 15 %, což odpovídá úspoře 0,7 litru benzinu na sto kilometrů," dodává Drábek.

Ani jeden z motorů se neupravoval, změny se zaměřily na exteriér. Začněme přídí - auto má novou masku, nárazník, podvozek je zakrytovaný a má i ochranný kryt kolem nádrže, kola dostala aerodynamické kryty, dokonce i prodloužený zadní spoiler s takzvanými finlety, což jsou jakási "křidélka" po stranách spoileru. Právě tyto úpravy pomohly celkově snížit aerodynamický odpor auta o 10 procent.

A pak tu máme úpravy, které mají za cíl auto uprostřed životního cyklu zatraktivnit. Inovovaný Karoq má nový tvar světel, kterým se ještě víc podobá většímu Kodiaqu, a také se pyšní bohatším seznamem výbavy. Světlomety mají poprvé technologii Matrix LED stejně jako třeba Octavia a zadní světla mají dynamické blinkry.

Vylepšil se i interiér, vedle nových materiálů a dekorativních prvků má nový dvouramenný volant z Octavie a virtuální kokpit z Kodiaqu. Nově má sedadlo spolujezdce nastavení s pamětí a je tu také třízónová klimatizace a potah sedadel z PET lahví, aby se mohl Karoq pyšnit image ekologicky smýšlejícího auta…

Prostornost nebo variabilitu jsme chválili už u modelu před faceliftem a v tomto směru se nezměnilo nic, Karoq patří mezi praktická SUV s kvalitně postaveným interiérem, je to zkrátka univerzální auto s prostornou kabinou a velkým kufrem o objemu 521 litrů.

Inovované SUV jsme vyzkoušeli na silničkách v okolí portugalského Porta. První verzí, kterou jsme měli k dispozici, byla patnáctistovka 4×2 ve verzi Style Exclusive, v oranžovém laku, jaký vidíte na fotkách, který Karoq nově dostal do nabídky po faceliftu a stejně jako menší Fabii autu extrémně sluší.

Mimochodem, varianta Scout z nabídky zmizela, prý o ni nebyl příliš velký zájem, zatímco například výbavový stupeň Sportline je nyní nejžádanější. "Každý čtvrtý prodaný Karoq je Sportline, proto jsme se rozhodli vypustit z nabídky méně prodávané varianty," vysvětluje Drábek. Právě proto už není v nabídce ani základní verze Active.

Objem kufru nabízí 521 litrů.
Objem kufru nabízí 521 litrů. | Foto: Škoda Auto

První, co řidiče po usednutí omlazeného Karoqu zarazí, je ticho na palubě. Přitom o to se podle Drábka vývojáři primárně nesnažili, jde zřejmě o vedlejší výsledek snahy o zlepšení aerodynamiky, žádné odhlučnění se prý nepřidávalo.

Výkonově je zmíněná 1.5 TSI se 110 kW a 250 Nm naprosto univerzální motor, slušně sladěný s dvouspojkovou převodovkou (nabízí se ještě i s manuálem). Jestli spotřeba skutečně klesla, se zatím neodvažujeme říci, trasa vedla nejdříve po dálnici a poté v kopcích nad oceánem severně od Porta a v eukalyptových a akáciových hájích se značně rozbitými cestami, a tak hodnota 7,2 litru na 100 km není moc vypovídající.

Nabídka pohonných jednotek a výbavových stupňů je ale celkem bohatá, vedle tříválce 1.0 TSI/81 kW, zmíněné patnáctistovky a sametového benzinového dvoulitru se 140 kW je v nabídce 2.0 TDI s pohonem předních nebo všech kol, přičemž pro obě možnosti je na výběr buď šestistupňový manuál, nebo 7stupňové DSG. K dispozici jsou dvě výkonové varianty, slabší má 85, silnější 110 kW. Dohromady je pro Karoq k dispozici až 30 možných kombinací výbav a motorů. 

Podrobný cenový rozbor vozu jsme už publikovali zde. Auto sice v porovnání s verzí před faceliftem místně podražilo, vyvažuje to však lepší výbavou. Mimochodem, za jeho životní cyklus se prodalo už téměř 570 tisíc aut a 65 % zákazníků si volí benzinový motor, stejný počet dává přednost automatu. 

Na Karoqu se hledají chyby jen velmi těžko, je to nezáludné, praktické, velmi pohodlné a univerzální auto vhodné pro menší rodinu nebo pár, kterému děti už odrostly. Facelift jeho kvality jen potvrdil.

 

Právě se děje

Další zprávy