Škoda chystá auto pro bohaté. Z kupé vzejde superb

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 3. 3. 2014 22:21
Studie Vision C měla veřejnou premiéru v Ženevě.
Koncept Škoda Vision C poháněný vlastním motorem přijel na koncernový večer Volkswagen.
Koncept Škoda Vision C poháněný vlastním motorem přijel na koncernový večer Volkswagen. | Foto: Radek Pecák

Ženeva - Je to sice jen studie, ale automobil Škoda Vision C, který měl veřejnou premiéru na společenském večeru koncernu Volkswagen v předvečer zahájení letošního ženevského autosalonu, ukazuje, že Škoda chce v blízké budoucnosti získávat i bohatší a prestižnější zákazníky než dosud. Takový dojem jednoznačně získal redaktor online deníku Aktuálně.cz, který měl možnost si automobil v pondělí večer detailně prohlédnout.

Vision C, jak už informoval deník Insider, je předzvěstí příchodu zcela nové generace modelu Superb, vlajkové lodi automobilky Škoda, a rozhodně není vyloučené, že se tento vůz bude časem nabízet i v Ženevě prezentované karosářské variantě pětidveřového kupé.

Kliky se vysunou samy

To, že Škoda hodlá usilovat o zákazníky, kteří nemají příliš hluboko do kapsy, dokazují i některé prvky a technická řešení použitá na tomto konceptu.

Například pro Škodovku typické vertikální lamely, které jsou umístěny v masce chladiče, jsou ve studii doplněny ručně broušenými křišťálovými prvky a navíc jsou podsvícené.

Interiéru dominuje v prostoru zavěšený centrální displej
Interiéru dominuje v prostoru zavěšený centrální displej | Foto: Škoda Auto

Na zádi jsou do dvou částí rozdělené skupinové svítilny. Tomuto řešení se Škoda dosud především z úsporných důvodů vyhýbala. Kvůli těmto svítilnám, které zasahují i daleko do boků vozu, vymyslel šéfdesignér Jozef Kabaň i zcela nové řešení typického světelného písmene C, které v noci slouží okolí k rozeznávání automobilů Škoda mezi ostatními dopravními prostředky.

Tentokrát roli spodní části písmena C hrají odrazky, takzvané kočičí oči, které jsou umístěny v nárazníku.

Zvláštním designovým a současně i technickým prvkem Vision C jsou "neviditelné kliky" ve čtyřech bočních dveřích kupé. Designéři je zapustili do dveří přímo pod protáhlou boční linku tak, aby nerušily čisté tvary karoserie. Pro otevření dveří stačí podržet u kliky ruku, klika se automaticky vysune a pak je možno dveře otevřít.

Díky rozměrům, celkově řešenému designu i ztvárnění zádě má automobil také výborné aerodynamické vlastnosti. Koeficient čelního odporu cx je 0,26, což je výborná hodnota.

„Design má být atraktivní, nepotřebujeme zbytečné prolisy a hrany," říká tvůrce vozu Jozef Kabaň. "Výrazná linie Tornádo, mírně skloněné čelní okno a elegantní převisy podtrhují dynamiku, která z vozu přímo vyzařuje," dodává. Také zakončení pátých dveří s ostrým zlomem výrazně zasahujícím do celé zádi se pozitivně projevuje na hodnotě součinitele odporu vzduchu cx.

Řada dílů je z hliníku

Kromě tohoto faktoru, který hraje významnou roli při snaze o snižování spotřeby paliva, se škodováci zaměřují i na další, neméně důležitou oblast, kterou je hmotnost vozu. Právě z tohoto důvodu jsou tlakové láhve na stlačený zemní plyn (vůz bude schopen jízdy jak na klasický benzin, tak i CNG, jak již Aktuálně.cz informovalo) vyrobeny z laminátu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Řada povrchových dílů karosérie je také vyrobena z hliníku. Například jde o kapotu, blatníky i boční dveře. Tak bude automobil, přestože ho pohání motor o zdvihovém objemu válců 1,4 litru a jeho výkon je relativně nízkých 81 kW, schopen dosáhnout maximální rychlosti 214 kilometrů v hodině.

Jestliže exteriér vozu vykazuje znaky luxusu, uvnitř je to patrné ještě více. Jak je u všech škodovek z poslední doby obvyklé, cestující mají dostatek prostoru pro své dolní končetiny. Zvláště to platí o lidech sedících vzadu. Pro ně jsou zde dvě samostatná sedadla. Všichni ve voze budou mít možnost sledovat údaje o cestě na samostatných displejích.

Před řidičem pak je přístrojový štít s programovatelným displejem a 3D grafikou. Dveře a přístrojovou desku opticky spojuje světelná linka, která pak prochází skrze celé dveře a končí v přitahovači bezpečnostních pásů.

Ozdobným designovým prvkem jsou podsvícené dekorační díly z broušeného skla zakončené tradičně tvarovanou klikou dveří. Displeje pro cestující vzadu jsou výsuvné.

 

Právě se děje

Další zprávy