Škoda bude mít nová rodinná auta, plánuje šéfdesignér

Radek Pecák Radek Pecák
13. 1. 2011 13:19
Jozef Kabaň: "Auto je extrémní matematika, ale vypadá sexy."
Foto: Radek Pecák

Jozef Kabaň, který je v současnosti mužem, zodpovědným za design připravovaných modelů Škoda, tvrdí, že nejpovedenější Škodovkou z hlediska designu je v současnosti Škoda Yeti. Dokonce ji považuje téměř za ikonu současného automobilového designu. Yeti však jeho dílem ještě není, i když na řešení některých detailů se při dokončovacích pracích rovněž podílel. Naplno by jeho tvůrčí potenciál měl být patrný až na Škodovkách, které přijdou na trh v nejbližších dvou letech. Mezi nimi bude například i nástupce současné octavie.

Jozef Kabaň ve své současné pracovně v mladoboleslavském vývojovém centru
Jozef Kabaň ve své současné pracovně v mladoboleslavském vývojovém centru | Foto: Radek Pecák

A.cz: Ví se, že Škodovka bude mít malé městské auto, také levný model v nižší střední třídě. Bude se modelová řada rozšiřovat i pak nebo chystané projekty zastavila krize?

My chceme růst, a pokud to chceme, tak musíme růst i v sortimentu. Nebudeme dělat všechno, ale pokud mluvíme o autech pro rodiny, tak jsou i takové, které nám ještě chybí.

A.cz: Také asi jednou nastane doba, že se budou vyrábět speciální modely pro trhy v Indii či Číně. Je to tak?

Logické to je, ale zároveň ani nic nového. Rozdíly na octavii vyráběné v Číně, Mladé Boleslavi či Rusku, jsou z hlediska designu jen nepatrné. Tato auta si jsou velice podobná i po technické stránce. Jenže je pravděpodobné, že požadavky zákazníků na technickou stránku vozu se na různých trzích odlišují. Docházíme k bodu, že možná už nepůjde dělat kompromisy, abychom vyhověli zákazníkům po celém světě, a pak bude jasné, že se budou muset produkty rozdělit. Pochopitelně i nadále s charakterem i kvalitou značky Škoda.

A.cz: Už se začalo s takovými projekty?

Ano, připravují se. V některých segmentech budou změny mezi jednotlivými verzemi větší, v jiných menší. V některých zůstane nadále jeden globální produkt.

A.cz: Po silnicích jezdí už množství hybridních vozů, pomalu k nim začnou přibývat elektromobily. Myslíte, že tyto nové typy pohonů ovlivní také design vozů?

Já si myslím, že současný vývojový trend je logický. Nemůžeme být stále zaměření jen jedním směrem.  Podívejte se na elektroniku; dříve byly desky, kazety, pak cédéčka, nyní paměťové karty. A to samozřejmě ovlivňuje design, to ho posouvá. V automobilovém průmyslu je ale nejdůležitější člověk, z  toho vycházející ergonomie a funkčnost.  Stejně jako vzhled se bude vyvíjet podle potřeb a vkusu lidí i nadále. 

Bugatti Veyron, za jehož design byl zodpovědný, kreslil Jozef Kabaň už mnohokrát
Bugatti Veyron, za jehož design byl zodpovědný, kreslil Jozef Kabaň už mnohokrát | Foto: Radek Pecák

A.cz: Naznačuje podle vás Nissan Leaf směr, kam se bude design automobilů ubírat? Vypadá přece trošku jinak než současná běžná auta?

Konceptem ano, vzhledem si to nemyslím. Možná jen není úplně proporčně zvládnutý. Když už jsme ale u toho, ono není vůbec jednoduché a možná ani nutné nějak zásadně měnit design automobilů. Řada věcí je dána ergonomií, aerodynamikou, funkcionalitou či dokonce legislativou a také se nezmění požadavky na bezpečnost při nárazových testech. Proto říkám, že auto je extrémní matematika, ale vypadá sexy.

A.cz: Nové technologie ale nabízí i nové designérské možnosti?

Ano, samozřejmě. Bez nich to nejde. Nové technologie jsou základním stavebním článkem, nosným prvkem a zároveň inspirací, výzvou designu. Stejně jako design je múzou pro vývoj.

 

Právě se děje

před 41 minutami

Tunisko nejspíš čekají předčasné volby, potvrdil tamní prezident

Tuniský prezident Kaís Saíd potvrdil záměr vypsat předčasné volby v případě, že nová vláda nezíská důvěru. Sestavením kabinetu je momentálně pověřený někdejší ministr financí Iljás Fachfách, kterého Saíd navrhl v lednu poté, co jeho předchozího kandidáta parlament neschválil. Informovala o tom agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nejlepšími sportovci roku jsou Messi, Hamilton a Bilesová

Držiteli trofeje Laureus pro nejlepší sportovce minulého roku jsou argentinský fotbalista Lionel Messi, britský pilot formule 1 Lewis Hamilton a americká sportovní gymnastka Simone Bilesová. Ta obhájila loňské prvenství, ocenění označované za sportovního Oscara poprvé získala už v roce 2016. Messi s Hamiltonem, kteří v mužské části ankety dostali stejný počet hlasů, zvítězili poprvé.

Hamilton, jenž se loni pošesté stal mistrem světa F1, převzal trofej od bývalého francouzského fotbalového trenéra Arsénea Wengera. Messi, který je v dvacetileté historii ankety prvním vítězným zástupcem kolektivního sportu, ani Bilesová se dnešního vyhlášení v Berlíně nezúčastnili.

Bilesová na loňském světovém šampionátu rozšířila sbírku zlatých medailí o dalších pět, v 22 letech už má na kontě rekordních 19 titulů. V anketě dostala přednost před americkou lyžařkou Mikaelou Shiffrinovou, jamajskou sprinterkou Shelly-Ann Fraserovou-Pryceovou, japonskou tenistkou Naomi Ósakaovou, americkou fotbalistkou Megan Rapinoeovou a americkou běžkyní Allyson Felixovou.

Mezi muži se do finálové nominace dostali kromě Messiho s Hamiltonem i keňský maratonec Eliud Kipchoge, španělský tenista Rafael Nadal, španělský motocyklový jezdec Marc Márquez a americký golfista Tiger Woods.

V kategorii Návrat roku zvítězila německá pilotka formule 3 Sophia Flörschová, která se po těžkém zranění páteře dokázala vrátit k závodění. Za průlom roku byl oceněn kolumbijský cyklista Egan Bernal, vítěz Tour de France. Týmem roku jsou jihoafričtí ragbyoví mistři světa, nejlepší v akčních sportech je americká snowboardistka Kim Chloeová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy