Škoda 110 R, nejslavnější kupé. Kvasiny si zachránily práci

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 9. 8. 2015 20:22
Pracovníci závodu Kvasiny se nechtěli smířit s rolí výrobců náhradních dílů, sami proto vymysleli projekt slavného "erka".
Linie vozu byly nekomplikované a nepostrádaly eleganci.
Linie vozu byly nekomplikované a nepostrádaly eleganci. | Foto: Škoda Auto

První z trojice automobilů s karosérií kupé, která v době socialismu vyráběla značka Škoda, vznikl tak trochu navzdory všem a všemu. Vyplývá to ze vzpomínek pamětníků na vůz Škoda 110 R, jehož výroba začala v Kvasinách právě před 45 lety.

Závod Kvasiny na sklonku šedesátých let vyráběl tehdejší Octavii Combi. Automobil to byl sice prověřený a stále žádaný, nicméně v Mladé Boleslavi se už vyráběla Škoda 1000 MB, což byl vůz se zcela jinou koncepcí - na rozdíl od Octavie měl motor vzadu. Bylo tudíž evidentní, že produkce Octavií brzy skončí. Továrna v Kvasinách se měla poté stát pouhým dodavatelem náhradních dílů - zejména karosérií - na všechny dřívější modely Škoda.

S tím se zaměstnanci nechtěli smířit. Po vzoru slavné Felicie navrhli projekt kabrioletu odvozeného ze Škody 1000 MB. Technicky jej ale nešlo uskutečnit, protože karosérie bez střechy by byla příliš měkká a tudíž pro posádku uvnitř nebezpečná. Vznikl dokonce i prototyp vozů Škoda 1000 MB Combi se zavazadlovým prostorem nad motorem, ale poměrně logicky nebyl do sériové výroby schválen.

I za socialismu platilo, že krásu automobilu zdůrazní ženský půvab.
I za socialismu platilo, že krásu automobilu zdůrazní ženský půvab. | Foto: Škoda Auto

Úder na hlavičku hřebíčku přišel až v roce 1966, kdy vývojoví pracovníci navrhli model kupé. Jeho příď i zadní čelo již plně korespondovaly s připravovaným nástupcem Škody 1000 MB.

Už první model představený tehdejšímu vedení podniku se velmi líbil. Definitivní posvěcení projektu tehdy nazvaného Škoda 1100 Coupé přišlo v listopadu roku 1967.

To rázem změnilo budoucí poslání kvasinské továrny. I nadále sice měla vyrábět karosérie pro náhradní spotřebu, ale současně každý rok i 10 tisíc nových kupé. Proto vedení souhlasilo se stavbou nové svařovny a dalších objektů v areálu závodu. Prototyp vozu byl sice hotov již v březnu roku 1968, ale stavbaři takové tempo zdaleka nenasadili. Nakonec museli nastoupit na brigády i samotní zaměstnanci automobilky.

Propagační materiál upozorňoval například na kotoučové brzdy, které se objevily na přední nápravě, i na palubní desku s dřevěným dekorem.
Propagační materiál upozorňoval například na kotoučové brzdy, které se objevily na přední nápravě, i na palubní desku s dřevěným dekorem. | Foto: Škoda Auto

Další zpoždění nastalo kvůli politickým změnám. V rámci takzvané normalizace po srpnových událostech roku 1968 musela své pozice opustit řada klíčových pracovníků závodů. Přidejme ještě zpoždění dodávky svařovacích kleští či lisovacích přípravků a je jasné, že původně stanovený termín začátku výroby - 1. ledna 1970 - nemohl být splněn.

Nakonec se první automobily Škoda 110 R Coupé podařilo vyrobit až v srpnu 1970, po skončení celozávodní dovolené. Jednalo se padesátikusovou ověřovací sérii. Navrch vzniklo pět nablýskaných exemplářů pro Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně.

Druhý pár světel se na přídi vozu objevil v roce 1973.
Druhý pár světel se na přídi vozu objevil v roce 1973. | Foto: Škoda Auto

Tam také mohla novinku od 5. do 14. září poprvé spatřit veřejnost. Rozměry vozu činily 4155 milimetrů na délku, 1620 milimetrů na šířku a 1340 milimetrů na výšku. Hmotnost dosahovala 880 kilogramů.

Automobil byl poháněn motorem o zdvihovém objemu válců 1107 centimetrů krychlových a měl výkon šedesát koní. Rozjezd na stokilometrovou rychlost zvládal za 21 sekund a maximální rychlost činila 136 kilometrů za hodinu. V kolonce spotřeba mezi technickými údaji bylo napsáno 9,5 litru na sto kilometrů.

Cena byla na stanovena 78 tisíc  tehdejších korun, což znamenalo příplatek 21 tisíc korun oproti běžné Škodě 100. I ti, kteří si na vůz dokázali našetřit, však cestu k jeho pořízení neměli zrovna snadnou. V prvních letech výroby šlo totiž téměř 90 procent produkce na export. Navíc se kvasinské továrně nikdy nepodařilo splnit zamýšlený objem roční výroby 10 tisíc kusů. Nejvíce se podařilo v roce 1974 - přes 7500 kusů.

Toto je Škoda 110 R. Slavnější 130 RS byla širší.
Toto je Škoda 110 R. Slavnější 130 RS byla širší. | Foto: Radek Pecák

To už se na přídi vozu objevily dva páry světlometů. Tato inovace byla zavedena do výroby v roce 1973, kdy se také začaly používat opěrky hlavy na předních sedadlech.

Pro zahraniční trhy se ve výbavě objevilo i několik tehdy luxusních prvků. Například koženkou potažená střecha, vyhřívané zadní okno nebo dokonce disky kol z lehkých slitin.

Škoda 110 R se brzy po začátku výroby stala základem pro stavbu závodních speciálů. Už v roce 1971 byl vyvinut rallyový automobil s náporovým chlazením, v roce 1974 Škody 180/200 RS a konečně v roce 1975 slavná Škoda 130 RS.

 

Právě se děje

před 36 minutami

Kosovo se obává vyloučení z play off o postup na fotbalové Euro

Fotbalové reprezentaci Kosova hrozí kvůli zásahům politiků do fungování tamního fotbalového svazu vyloučení z play off o postup na mistrovství Evropy v příštím roce. Jak s odvoláním na severomakedonský server Infosport.mk uvedla balkánská média, UEFA i Mezinárodní fotbalová federace FIFA s nelibostí sledují zasahování prištinských vládních míst do fungování fotbalového svazu, zejména nedávný pokus dosáhnout odvolání jeho šéfa Agima Ademiho.

Kosovu tak podle webu reálně hrozí dvou- až pětiletý distanc z mezinárodních soutěží, což by ovlivnilo také play off o poslední volná místa na evropském šampionátu v příštím roce. Kosovská reprezentace se má na konci března utkat nejprve se Severní Makedonií a v případě výhry pak o postup na ME s vítězem zápasu Gruzie - Bělorusko.

Pokud by ale bylo Kosovo suspendováno, půjde do finále play off skupiny D podle médií rovnou severomakedonský tým.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

V Madridu začal pochod za klima, v jeho čele jdou indiáni a Greta Thunbergová

V Madridu začal Pochod za klima, který má připomenout naléhavost boje za ochranu ovzduší. Koná se v souvislosti konferencí OSN o změnách klimatu (COP25), která ve španělské metropoli začala v pondělí. V čele pochodu jdou jihoameričtí indiáni a účastní se ho i mladá švédská aktivistka Greta Thunbergová.

Organizátoři očekávají desítky tisíc účastníků, uvedl deník La Vanguardia. Už v začátku pochodu, který se vydal od madridského nádraží Atocha přes centrum španělské metropole, začali lidé volat mimo jiné "Není žádná planeta B" či "Klimatickou spravedlnost, teď". Podle deníku El País je kromě španělštiny v davu slyšet také portugalština.

Lidé nesou transparenty vyzývající k omezení emisí skleníkových plynů a okamžitým činům v boji proti globálnímu oteplování. Některé transparenty, například s nápisem Konzum Tě zkonzumuje, rozdávali mladí lidé před začátkem pochodu těm, kdo přišli s prázdnýma rukama.

Zdroj: ČTK
Další zprávy