Škoda 100 byla zastaralá, přesto způsobila revoluci v prodeji. Vychází o ní kniha

Foto: Archiv Škoda Auto
Eva Srpová Eva Srpová
21. 12. 2019 6:41
Kritizovaná pro zastaralost už v době představení, přesto velmi oblíbená. Škoda 100 letos oslavila padesát let od své premiéry a před Vánoci o ní vyšla krásná kniha. Napsal ji známý automobilový novinář a spisovatel Jan Tuček, a to v pořadí jako svou 20. publikaci.

Počátkem prosince vyšla v nakladatelství Grada Publishing kniha Legendární Škoda 100/110 a její sourozenci, jejímž autorem je novinář a publicista Jan Tuček. Je v pořadí už dvacátou knihou, kterou napsal.

Jan Tuček patří mezi nejvýraznější domácí spisovatele věnující se automobilové historii, mezi jeho nejznámější knihy patří Auta východního bloku, Škoda - zapomenuté vozy, vloni vydaná kniha Sanitky v Československu a Česku, Auta první republiky či monografie Legendární Škoda 1000 MB. První vydal před 42 lety, v roce 1977 vyšla jeho kniha Autosalón s podtitulem Přehled automobilové produkce.

Letos vydaná publikace navazuje na již zmíněnou o Škodě 1000 MB, ze které model 100 modernizací vznikl. "Na knize jsem začal pracovat už před lety. Mám ve zvyku dodávat do knih počty vyrobených modelů v průběhu let, jenže u stovky se skutečné výsledky nedaly dohledat, a tak jsem tomu věnoval hodně času. Přesto jen s částečným výsledkem," dodává Jan Tuček. 

Jan Tuček je jedním z nejčinnějších autorů knih s automobilovou tematikou v Česku.
Jan Tuček je jedním z nejčinnějších autorů knih s automobilovou tematikou v Česku. | Foto: Matej Slávik

Auto, které změnilo situaci na trhu aut
Čtyřdveřová Škoda 100/110 se představila před padesáti lety a v Československu měla důležité postavení. Po autech byl extrémní hlad. Jak Jan Tuček ve své knize připomíná, v létě 1969 bylo v pořadnících Mototechny zaevidováno téměř 270 tisíc zájemců o nové auto. "Na škodovky se tehdy čekalo nejméně tři roky," říká spisovatel. Téhož roku se také změnily podmínky prodeje a vedle Mototechny se dala auta pořídit na "volném trhu", avšak za výrazně vyšší ceny.

Po autech byla tehdy zkrátka poptávka, a zejména po těch, která byla alespoň trochu dostupnější. Jak Jan Tuček v knize připomíná, v Mototechně v září 1969 byl nejlevnějším vozem Trabant 601 za 38 000 Kčs, následovaný o 3000 Kčs dražší verzí kombi.

Kdo našetřil 50 000 Kčs, mohl si pořídit Moskvič 408, Wartburg 353 vyšel na  52 tisíc korun československých a jeho lepší verze De Luxe byla o 2000 Kčs dražší.

Škoda 100 proto představovala cenový střed, vyšla na 55 500 Kčs (model 100 L 59 000 Kčs, na volném trhu ale stál výrazně víc, 89 000 Kčs). Stovka přišla na trh pět let po modelu 1000 MB, který už při svém uvedení na trh vizuálně poněkud zaostával za konkurencí. Právě proto se okamžitě začalo intenzivně pracovat na nástupci, tedy modelu 100 s hranatější, tehdy daleko populárnější karoserií.

"Stovky a stodesítky způsobily v první polovině 70. let převrat na československém trhu osobních vozů. Díky nim byly zrušeny pořadníky a nabídka automobilů na jistou dobu převýšila poptávku, i když jen co do množství, nikoliv sortimentem," připomíná Jan Tuček.

Kniha vyšla začátkem prosince v nakladatelství Grada.
Kniha vyšla začátkem prosince v nakladatelství Grada. | Foto: Grada: Legendární Škoda 100/110

Kniha s pevnou vazbou a rozsahem přes 150 stran mapuje vývoj auta a nechybí rozsáhlá vizuální část. Jan Tuček doprovodil text fotografiemi maket, výkresů a dobových snímků. Nechybí ani fotky z prvního nárazového testu do betonové překážky, který provedl Ústav pro výzkum motorových vozidel, nebo snímky Škody 100 L, se kterou redaktoři Světa motorů skočili do plaveckého bazénu v Praze-Podolí, aby na vlastní kůži vyzkoušeli, jak se vyprostit z potápějícího se auta.

Kniha tak poutavě vypráví příběh automobilu, který se v našich končinách stal velmi populárním. V Mladé Boleslavi v letech 1969 až 1977 vyrobili více než milion aut a vozy šly také na export, a to nejen do zemí východního bloku, ale také do západní Evropy i do exotických končin (Austrálie, Karibik, Střední Amerika, Jordánsko i Kuvajt).

"Podle továrních údajů dosáhla produkce modelů 100 a 110 dohromady 1 079 732 kusů," dodává Jan Tuček. Vedle lidových typů se kniha věnuje i velmi oblíbené kvasinské Škodě 110 R coupé, která dnes patří mezi nejkrásnější historické škodovky. Dodnes se dochovalo jen pár set kusů.

Jedna z kapitol se věnuje dvoumístnému sportovnímu vozu ÚVMV 1100 GT z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel a studii Škody Super Sport, ze které vznikl slavný filmový vůz Ferat. Jan Tuček také popsal historii vozů buggy s komponenty Š 100/110, které stavěla firma Metalex.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Zemřel autor dobrodružných bestsellerů Clive Cussler

Ve věku 88 let zemřel americký autor dobrodružných knih Clive Cussler, který po celém světě prodal desítky milionů výtisků svých knih spojených s postavou hlavního hrdiny, oceánografa Dirka Pitta. O jeho pondělním úmrtí ve středu informovala agentura AP. Cusslerovy bestsellery vyšly ve více než 40 jazycích, včetně češtiny.

Cussler je autorem více než 80 dobrodružných románů, největšího ohlasu však dosáhla série inspirovaná jeho vlastním vášnivým zájmem o hledání lodních vraků. Hlavním hrdinou více než dvacítky knih učinil autor své alter ego Dirka Pitta, který řeší detektivní případy, pátrá po ztracených pokladech na dně oceánů a snaží se rozplést záhadné mocenské konspirace.

"Předlohou pro Dirka jsem byl já sám. Oba jsme stejně vysocí a máme zelené oči… Jediný rozdíl je, že on to umí lépe se ženami a že zestárl jen o deset let, zatímco já o 50," řekl Cussler v jednom z rozhovorů, z nějž citoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Basketbalistky USK na závěr Euroligy vyhrály v Braine

Basketbalistky USK zakončily základní část Evropské ligy bezbroblémovým vítězstvím 89:65 na palubovce belgického Braine. Pražanky měly postup do čtvrtfinále jistý už před zápasem, ale jméno soupeře pro play off se dozví až po administrativní dohře skupiny B, jejíž závěr zkomplikovalo šíření koronaviru na severu Itálie.

Pražanky, které v Eurolize obhajují bronzové medaile, na úvod play off čeká třetí tým skupiny B, ale jeho jméno zatím neznají. Šoproň totiž kvůli obavám ze situace na severu Itálie odmítla nastoupit k utkání posledního kola na palubovce Schia.

Zápas byl stejně jako utkání skupiny A mezi Benátkami a Rigou nejprve přeložen na čtvrtek a přesunut do Lublaně. Dnes však evropská sekce FIBA informovala o tom, že oba duely byly zrušeny a o případné kontumaci bude vedení soutěže teprve rozodovat.

Na dnešní výhře USK, který měl už před zápasem jisté druhé místo v tabulce, se 21 body podílela pivotka Brionna Jonesová, dalších 17 bodů přidala Kateřina Elhotová. Pražanky zakončily skupinu s bilancí 12 výher a dvou porážek, které jim obě nachystal obhájce titulu a vítěz skupiny Jekatěrinburg.

První utkání čtvrtfinále hraného na dvě vítězství jsou na programu 11. března, odvety pak 18. března a případné třetí zápasy 25. března. Závěrerčný turnaj Final Four, o jehož pořadateli se bude teprve rozhodovat, by se pak měl uskutečnit od 17. dubna do 19. dubna.

Evropská liga basketbalistek - 14. kolo:

Skupina A:

Castors Braine - USK Praha 65:89 (16:26, 33:51, 45:75)

Nejvíce bodů: Siksnuiteová 13, Trahanová-Davisová 12, Wallaceová 8 - Jonesová 21, Elhotová 17, Oblaková 15. Fauly: 17:11. Trestné hody: 12/10 - 10/7. Trojky: 5:6. Doskoky: 31:49.

Jekatěrinburg - Cukurova 112:37, Orenburg - Bourges 74:65.

1. Jekatěrinburg 14 13 1 1258:851 27
2. USK Praha 14 12 2 1199:846 26
3. Orenburg 14 9 5 938:911 23
4. Bourges 14 8 6 969:961 22
5. Castors Braine 14 3 11 922:1073 17
6. Benátky 13 4 9 780:961 17
7. Cukurova 14 3 11 787:1177 17
8. Riga 13 3 10 866:939 16

Skupina B:

Dynamo Kursk - Gdyně 64:58, Lyon - Fenerbahce Istanbul 78:65, Montpellier - Girona 45:57.

1. Fenerbahce Istanbul 14 11 3 1003:838 25
2. Lyon 14 8 6 1020:984 22
3. Montpellier 14 7 7 969:980 21
4. Dynamo Kursk 14 7 7 957:993 21
5. Girona 14 6 8 904:913 20
6. Schio 13 7 6 774:793 20
7. Šoproň 13 6 7 803:826 19
8. Gdyně 14 3 11 926:1029 17
Další zprávy