Škoda 100 byla zastaralá, přesto způsobila revoluci v prodeji. Vychází o ní kniha

Škoda 100 byla zastaralá, přesto způsobila revoluci v prodeji. Vychází o ní kniha
Foto: Archiv Škoda Auto
Eva Srpová Eva Srpová
21. 12. 2019 6:41
Kritizovaná pro zastaralost už v době představení, přesto velmi oblíbená. Škoda 100 letos oslavila padesát let od své premiéry a před Vánoci o ní vyšla krásná kniha. Napsal ji známý automobilový novinář a spisovatel Jan Tuček, a to v pořadí jako svou 20. publikaci.

Počátkem prosince vyšla v nakladatelství Grada Publishing kniha Legendární Škoda 100/110 a její sourozenci, jejímž autorem je novinář a publicista Jan Tuček. Je v pořadí už dvacátou knihou, kterou napsal.

Jan Tuček patří mezi nejvýraznější domácí spisovatele věnující se automobilové historii, mezi jeho nejznámější knihy patří Auta východního bloku, Škoda - zapomenuté vozy, vloni vydaná kniha Sanitky v Československu a Česku, Auta první republiky či monografie Legendární Škoda 1000 MB. První vydal před 42 lety, v roce 1977 vyšla jeho kniha Autosalón s podtitulem Přehled automobilové produkce.

Letos vydaná publikace navazuje na již zmíněnou o Škodě 1000 MB, ze které model 100 modernizací vznikl. "Na knize jsem začal pracovat už před lety. Mám ve zvyku dodávat do knih počty vyrobených modelů v průběhu let, jenže u stovky se skutečné výsledky nedaly dohledat, a tak jsem tomu věnoval hodně času. Přesto jen s částečným výsledkem," dodává Jan Tuček. 

Jan Tuček je jedním z nejčinnějších autorů knih s automobilovou tematikou v Česku.
Jan Tuček je jedním z nejčinnějších autorů knih s automobilovou tematikou v Česku. | Foto: Matej Slávik

Auto, které změnilo situaci na trhu aut
Čtyřdveřová Škoda 100/110 se představila před padesáti lety a v Československu měla důležité postavení. Po autech byl extrémní hlad. Jak Jan Tuček ve své knize připomíná, v létě 1969 bylo v pořadnících Mototechny zaevidováno téměř 270 tisíc zájemců o nové auto. "Na škodovky se tehdy čekalo nejméně tři roky," říká spisovatel. Téhož roku se také změnily podmínky prodeje a vedle Mototechny se dala auta pořídit na "volném trhu", avšak za výrazně vyšší ceny.

Po autech byla tehdy zkrátka poptávka, a zejména po těch, která byla alespoň trochu dostupnější. Jak Jan Tuček v knize připomíná, v Mototechně v září 1969 byl nejlevnějším vozem Trabant 601 za 38 000 Kčs, následovaný o 3000 Kčs dražší verzí kombi.

Kdo našetřil 50 000 Kčs, mohl si pořídit Moskvič 408, Wartburg 353 vyšel na  52 tisíc korun československých a jeho lepší verze De Luxe byla o 2000 Kčs dražší.

Škoda 100 proto představovala cenový střed, vyšla na 55 500 Kčs (model 100 L 59 000 Kčs, na volném trhu ale stál výrazně víc, 89 000 Kčs). Stovka přišla na trh pět let po modelu 1000 MB, který už při svém uvedení na trh vizuálně poněkud zaostával za konkurencí. Právě proto se okamžitě začalo intenzivně pracovat na nástupci, tedy modelu 100 s hranatější, tehdy daleko populárnější karoserií.

"Stovky a stodesítky způsobily v první polovině 70. let převrat na československém trhu osobních vozů. Díky nim byly zrušeny pořadníky a nabídka automobilů na jistou dobu převýšila poptávku, i když jen co do množství, nikoliv sortimentem," připomíná Jan Tuček.

Kniha vyšla začátkem prosince v nakladatelství Grada.
Kniha vyšla začátkem prosince v nakladatelství Grada. | Foto: Grada: Legendární Škoda 100/110

Kniha s pevnou vazbou a rozsahem přes 150 stran mapuje vývoj auta a nechybí rozsáhlá vizuální část. Jan Tuček doprovodil text fotografiemi maket, výkresů a dobových snímků. Nechybí ani fotky z prvního nárazového testu do betonové překážky, který provedl Ústav pro výzkum motorových vozidel, nebo snímky Škody 100 L, se kterou redaktoři Světa motorů skočili do plaveckého bazénu v Praze-Podolí, aby na vlastní kůži vyzkoušeli, jak se vyprostit z potápějícího se auta.

Kniha tak poutavě vypráví příběh automobilu, který se v našich končinách stal velmi populárním. V Mladé Boleslavi v letech 1969 až 1977 vyrobili více než milion aut a vozy šly také na export, a to nejen do zemí východního bloku, ale také do západní Evropy i do exotických končin (Austrálie, Karibik, Střední Amerika, Jordánsko i Kuvajt).

"Podle továrních údajů dosáhla produkce modelů 100 a 110 dohromady 1 079 732 kusů," dodává Jan Tuček. Vedle lidových typů se kniha věnuje i velmi oblíbené kvasinské Škodě 110 R coupé, která dnes patří mezi nejkrásnější historické škodovky. Dodnes se dochovalo jen pár set kusů.

Jedna z kapitol se věnuje dvoumístnému sportovnímu vozu ÚVMV 1100 GT z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel a studii Škody Super Sport, ze které vznikl slavný filmový vůz Ferat. Jan Tuček také popsal historii vozů buggy s komponenty Š 100/110, které stavěla firma Metalex.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 4 hodinami

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 5 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy