Silnice se rozpadají i v Británii. Co byste měli dělat, když trefíte výtluk?

Martin Přibyl Martin Přibyl
17. 10. 2018 17:30
Britský autoklub RAC zveřejnil nelichotivou statistiku, podle níž mají v Británii stále horší a horší silnice. Šance, že projedete výmol a poškodíte si auto, se tam za posledních dvanáct let zdvojnásobila. Jaký je stav v Česku a jak se chovat, když si ve výtluku s autem něco uděláte?
Česko není jediným evropským státem, kde si řidiči stěžují na kvalitu povrchu.
Česko není jediným evropským státem, kde si řidiči stěžují na kvalitu povrchu. | Foto: Shutterstock

Britský autoklub RAC vede od roku 2006 unikátní statistiku. Počítá, kolik poruch, k nimž musel poslat svoji asistenci, se dá pravděpodobně přičíst špatnému stavu silnic. V roce 2017 jich bylo 14 220. To znamená 1,5 procenta všech výjezdů a také 2,5krát vyšší šanci, že obyvatelé ostrovního království projedou výtluk a poškodí si auto.

Takzvaný výmolový index byl nejhorší v roce 2010, současné číslo je ale nejvyšší za poslední tři roky. "Není pochyb o tom, že řada silnic ve Spojeném království je ve špatné kondici a že se jejich stav zhoršuje," říká David Bizley z RAC.

"Potřebujeme desetiletý plán s vyhrazeným rozpočtem. Jen díky němu se zbavíme restů v preventivní údržbě našich silnic a jedině s ním zastavíme současný mor, kdy se výmoly objevují jako houby po dešti, vždy když je zrovna špatné počasí," dodává zástupce britského autoklubu.

Aby se situace vyřešila, stačilo by prý, aby k současnému rozpočtu na opravu komunikací motoristé přispěli dvěma pencemi za každý litr natankovaného paliva.

V Česku nikdo bohužel podobnou statistiku nevede. Asistenční služby jen potvrzují, že nejčastěji řeší proražené pneumatiky. Nedokážou však určit jejich příčinu. Policie uvádí, že mizivé procento nehod je způsobeno "závadou komunikace". K autu poškozenému ve výmolu ale většina šoférů policii nezavolá.

Lepší informace nabízí server Výmoly.cz, jemuž vloni řidiči nahlásili na 1700 výmolů, které podle nich mohou ohrožovat bezpečnost dopravy. Nejsměrodatnější jsou tak údaje pojišťoven. 

"Naše pojišťovna ročně řeší stovky případů, kdy dojde k tzv. střetu se silnicí. Množství těchto škod se však podle našich expertních odhadů nijak dramaticky během posledních několika let nemění," řekl Aktuálně.cz Jan Marek z pojišťovny Generali.

Dodává, že množství škod je sice setrvalé, ale výše plnění roste. V současné době je 40 000 Kč, ale s ohledem na nové, moderní vozy, jež jsou vybaveny drahou technikou, která ve výtluku rovněž často přijde k úhoně, bude v budoucnu růst. "Havarijní pojištění, které v tomto případě většinou slouží k náhradě škody, má v Česku sjednáno jen 20 až 25 procent řidičů," doplňuje Marek.

Existuje však i jiný, ale relativně náročný způsob, jak takovou nehodu řešit. Nechat si ji uhradit vlastníkem komunikace, kteří bývají pro podobné situace pojištěni. Dálnice a silnice první třídy vlastní stát (zastoupený ŘSD), silnice druhé a třetí třídy kraj a místní komunikace patří obcím. U krajem vlastněných komunikací se většinou musíte obrátit na Správu a údržbu silnic (SÚS).

Ovšem pozor: náhradu škody můžete požadovat jen v případě, že jste zničenou silnici nemohli očekávat. Pokud tedy byl výmol označen značkou, u vlastníka (a stejně tak i u pojišťovny) s žádostí s velkou pravděpodobností nepochodíte. Vždy se také rozhoduje podle dalších okolností, například podle toho, jestli jste dodrželi předepsanou rychlost, jestli jste se museli něčemu vyhýbat a podobně.

Proto je nutné nehodu co nejlepším možným způsobem zdokumentovat - vyfotit poškození i místo, opatřit si svědecké výpovědi, nebojte se zavolat policii. Abyste dostali šanci uspět, musíte být pořádně připraveni.

S opravou poškozeného vozu se pak vyplatí počkat na technika pojišťovny správce komunikace, který si bohužel může dát na čas. Abyste se auta dočkali rychleji, je lepší využít havarijního pojištění. Ve smluvním servisu pojišťovny prakticky vše vyřeší za vás. Jen se budete muset smířit s tím, že je nutné zaplatit spoluúčast.

 

Právě se děje

Další zprávy