Jak ušetřit na náhradních dílech v servisu? Rady, kdy koupit originál a kdy repasovat

Vladislav Jasan
25. 7. 2019 14:40
Že v konečném důsledku je finančně nejvýhodnější modus operandi provozování auta jeho pravidelná základní údržba, jsme si osvětlili minule. Avšak i pokud se něco pokazí nebo některé komponenty zkrátka dožijí, existují efektivní možnosti, jak ušetřit. I zde však platí, že v některých případech dává úspora smysl, a v jiných naopak platí pořekadlo „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“.

Zatímco v předchozích dvou dílech našeho seriálu jsme se zaměřili na výměnu oleje a pravidelnou údržbu, tentokrát se společně soustředíme na problematiku trhu s náhradními díly a příště se podíváme na zoubek místu, která by spořivé motoristy rozhodně nemělo odpuzovat. Zjistíme, co se dá výhodně sehnat na vrakovišti.

Foto: iStock

Obchod s díly je miliardový byznys

Do obchodu s náhradními díly se nezapojují jen automobilky a jejich OEM (Original Equipment Manufacturer) dodavatelé, ale specializovaní aftermarketoví výrobci s vlastním vývojem, repasní střediska různé velikosti a úrovně (své vlastní má i koncern Volkswagen), stejně jako malí opravci, ale také třeba výrobci dílů bez homologací či přímo falzifikátů. Kromě samotné výroby vstupuje do hry i gargantuovská logistika a systém přeprodejů až po konečnou distribuci. A každý článek řetězu se logicky snaží vydělat.

Jak moc velký byznys to je a že servis je mnohem větší odvětví než prodej nových vozů, může ilustrovat i situace v ČR. Loni se u nás dle oficiálních údajů prodalo cca 260 000 nových aut (včetně reexportů) a 20 000 lehkých užitkových vozů. Abychom byli fér, započítejme do prodeje i obchod s ojetými vozy, kterých se dovezlo zhruba 180 000 a na vnitřním trhu (v bazarech i mezi lidmi) se prodalo dalších cca 600 000 ojetých vozů. Na našich silnicích je ale v provozu šest milionů aut… a všechna potřebují servis a díly. Stále dál a stále znova.

V multimiliardovém byznysu se vždy najde spousta příležitostí pro špičkovou kvalitu a legitimní způsoby, jak v konkurenci prorazit (třeba i rychlou logistikou), ale i prostor pro "optimalizace" a temná zákoutí. Nespálit se a nepokoušet se ušetřit na špatném místě není pro laika úplně snadné. Dále se pokusíme nastínit základy fungování obchodu s díly a dát tipy, kdy lze uspořit i desítky procent v podstatě bez rizika, kdy si koledujete o problémy. 

 

Právě se děje

Další zprávy