Sedm desítek let vývoje supersportovních aut: Od necelých 200 k 1500 koňským silám

Sedm desítek let vývoje supersportovních aut: Od necelých 200 k 1500 koňským silám
Mercedes-Benz 300 SL se vyráběl v polovině 50. let. Vzniklo ho přibližně 1400 kusů. Automobil poháněl třílitrový šestiválec s výkonem 142 kW (193 koní). Vůz byl schopen dosáhnout rychlosti 250 kilometrů v hodině.
Jaguar XKSS vznikl v roce 1957 jako cestovní verze úspěšného závodního vozu D-type. Pod kapotou měl šestiválec se zdvihovým objemem válců 3,4 litru. Dokázal vyprodukovat výkon 184 kW (250 koní). Vůz dokázal zrychlit z nuly na stovku během 5,2 s, maximální rychlost činila 240 kilometrů v hodině.
Zřejmě nejdražší historický vůz světa - Ferrari 250 GTO - se poprvé představil v roce 1962. Název je odvozen od hodnoty objemu každého válce (v krychlových centimetrech). Válců měl motor celkem 12, výkon 220 kW (300 koní). Uměl jet až 280 kilometrů v hodině.
Přesně před 50 lety, v roce 1966, vzniklo Lamborghini Miura. Byl to první vůz s motorem uloženým uprostřed. Jednalo se o vidlicový dvanáctiválec, který v základní verzi disponoval 350 koňskými silami a verze SV měla ještě o 35 koní více. Maximální rychlost činila 290 kilometrů v hodině.
Foto: Ferrari
Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 10. 3. 2016 22:21
Parametry nejrychlejších vozů planety se s příchodem vozů Bugatti Chiron a Koenigsegg Regera dostaly na další úroveň. Pohání je motory s výkonem 1500 koňských sil. Před sedmi desítkami let, kdy se začaly sportovní vozy nabízet i pro lidi nevlastnící závodní licenci, se přitom muselo vystačit s výkony sedmkrát nižšími. Hodnota 200 koňských sil je přitom dnes poměrně běžná i v klasických manažerských, a dokonce v některých rodinně zaměřených vozech. Podívejte se na přehled známých sportovních aut minulých desetiletí a jejich parametry.
 

Právě se děje

Další zprávy