Sedět vzadu není bezpečnější. ADAC boří další mýtus

Radek Pecák Radek Pecák
26. 7. 2011 9:08
Předpínače bezpečnostních pásů by měly být i vzadu, jsou přesvědčeni experti
Foto: ADAC

Dlouhá léta jsou lidé navyklí domnívat se, že místo vzadu je při případné havárii v osobním autě bezpečnější. Německý autoklub ADAC se rozhodl prozkoumat, jak se při klasickém crash testu chovají figuríny dospělých pasažérů.

Tento test se například při známém procesu, při němž nezávislá organizace EuroNCAP přiděluje hvězdičky automobilům nově uváděným na trh, vůbec neprovádí.

Vše je při něm zaměřeno na bezpečnost předních dospělých cestujících a dvou dětí umístěných vzadu v autosedačkách. Jako by nikdo nebral v potaz, že i dozadu se čas od času dospělý posadí.

Krční páteř utrpí velice.
Krční páteř utrpí velice. | Foto: ADAC

Problém je v pásech a opěrkách hlavy

ADAC posadil při testu jednu figurínu dopředu a druhou dozadu. Karosérii Opelu Astra minulé generace, který se ještě před dvěma lety vyráběl, umístili technici na kolejnici a po rozjetí na rychlost 64 km/hod ji zbrzdili  tak, jak se to děje při klasickém čelním nárazu.

Obě figuríny byly pochopitelně řádně připoutané.

Prokázalo se to, co je vcelku logické. Zatímco řidiče vpředu chrání airbag, předpínače bezpečnostních pásů a také programově deformovatelné části, jako je sloupek volantu či pedály, vzadu toho pasažér k dispozici moc nemá. Je zachycován bezpečnostními pásy bez předpínačů, před ním se nenafukuje airbag jako v případně předních cestujících.

Navíc hlavové opěrky vzadu nejsou obvykle tak důkladně zkonstruovány jako ty přední, a nelze je tak dobře nastavit.

Správně se posadit je věda

Obdobné to je s možností optimálního posazení. Lidé vpředu si mohou nastavit sklon sedáku i opěradla, často i jeho výšku, vzadu je to možné jen v superdrahých limuzínách. Také některé velkoprostorové vozy poskytují alespoň možnost trochu pozměnit úhel sklonu opěradla.   

Zatímco při tomto testu byly u řidiče vážnějším zraněním ohroženy jen dolní části jeho nohou, cestující sedící za ním by měl po takovém nárazu vážně zraněnou hlavu, krk, hrudník i břicho.

Odborníci, kteří test vyhodnocovali, poukázali na to, že ochranu dospělých cestujících na zadních sedadlech by velice zvýšilo zavedení předpínačů bezpečnostních pásů, což je pro pasažéry vpředu již dlouho standard. Klasické pásy totiž nestačí včas zadržet pohyt těla vpřed, a hrudník pak naráží na opěradlo cestujícího vpředu. Předpínače by toto riziko snížily na polovinu.

Některé automobilky jsou si již rizik, kterým jsou při nehodách vystaveni cestující na zadních sedadlech auta, vědomy. Proto například Toyota vybavila svůj minivůz IQ, kde je hlava cestujícího vzadu jen pár centimetrů vzdálena od zadního okna, speciálním airbagem pro náraz zezadu.  

 

Právě se děje

před 12 minutami

Biker Stošek získal bronz na mistrovství světa v maratonu

Biker Martin Stošek vybojoval bronz na mistrovství světa v maratonu a v historii šampionátů je třetím českým medailistou mezi muži. V Turecku šestadvacetiletý cyklista navázal na Jaroslava Kulhavého a Kristiána Hynka, který dnes dojel při obhajobě stříbra šestý. Titul získal stejně jako loni Héctor Leonardo Páez z Kolumbie.

Stošek přijel do tureckého města Sakarya nedaleko Istanbulu s výbornou formou. Předminulý víkend vyhrál prestižní maraton na italském ostrově Elba a k favoritům patřil i dnes. Na vítězného Páeze ztratil dvě a půl minuty, souboj o stříbro prohrál po téměř čtyřech a půl hodinách v sedle o 15 sekund s Portugalcem Tiagem Ferreirou.

Závod žen ovládla Švýcarka Ramona Forchiniová, nejlepší z Češek byla jedenáctá Karla Štěpánová. Muži absolvovali 110 kilometrů, ženy 80,9.

Z předchozích českých medailistů získal Kulhavý, olympijský vítěz v cross country z Londýna, maratonské zlato v roce 2014 a předtím byl druhý, Hynek má stříbro a dva bronzy. Třetí skončila před šesti lety i Tereza Huříková.

Další zprávy