Seat představil malé SUV. Arona dostane sourozence od Škody, prostorem se přiblížila kompaktům

Jan Matoušek Jan Matoušek
29. 6. 2017 13:43
Seat jako první z automobilek koncernu Volkswagen představil malé SUV na platformě MQB A0. To se jmenuje Arona a svůj základ sdílí například s novou Ibizou. V modelové řadě navíc v podstatě nahrazuje kombi, které nabízela Ibiza minulé generace. Seat ale novinku zároveň označuje také jako menší Atecu. Jaký je vůz, který se na trh podívá v listopadu, jsme zjišťovali při premiéře v Barceloně.
Arona v nabídce Seatu doplňuje menší Ibizu, zároveň je druhým ze tří SUV značky.
Arona v nabídce Seatu doplňuje menší Ibizu, zároveň je druhým ze tří SUV značky. | Foto: Jan Matoušek

V segmentu malých SUV s délkou kolem 4,1 metru bude v příštích měsících pořádně rušno. Po Citroënu C3 Aircross, Hyundai Kona a Kie Stonic se v Barceloně představil už čtvrtý podobný automobil za poslední měsíc - Seat Arona. Boom je to pochopitelný, podle španělské automobilky se bude v roce 2020 v této třídě prodávat 1,8 milionu aut ročně. Každá značka si tak z tohoto koláče chce kousek urvat, německý Volkswagen není výjimkou. Proto v relativně krátkém časovém sledu vyšle do toho segmentu nejen Seat Arona, ale také Volkswagen T-Cross a zatím bezejmennou škodovku.

Jako první se z této trojice tedy představil španělský model, pojmenovaný podle města na Kanárských ostrovech. Vůz je dlouhý 4138 milimetrů a má rozvor náprav o délce 2566 milimetrů. Ve srovnání s Ibizou je novinka o 79 milimetrů delší, oproti Atece je však o zhruba 22 centimetrů kratší. Rozvor náprav je oproti kompaktnímu SUV o 66 milimetrů kratší, v porovnání s malým hatchbackem narostl o zanedbatelné 2 milimetry.

Proč si lidé podobné auto koupí? Na rozdíl od běžného hatchbacku má vyšší pozici sedadel, tím pádem je z auta lépe vidět a také se do něj lépe nastupuje. Seat toto řešení označuje jako Cross Concept. Více možná řeknou čísla, oproti Ibize je tak sedák pro řidiče o 52 milimetrů výše, další cestující sedí výše o 62 milimetrů. Při usednutí do vozu je rozdíl poznat, skutečně se sedí výše. V porovnání například s Kiou Stonic je však pozice za volantem pořád sympaticky nízko.

Ideální polohu za volantem je možné najít si rychle, sedadla samotná (alespoň ve verzích FR a Xcellence) jsou navíc velice pohodlná a poskytují dostatečnou boční oporu. Palubní deska je velice podobná té v nové Ibize. Seděli jsme zatím jen ve vrcholných verzích s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, jejíž skleněný design narušují dva otočné knoflíky pro ovládání hlasitosti a pohyb v menu. Použitím displeje vypadá středová konzole, navíc mírně natočená k řidiči, velice přehledně a jednoduše. Komunikovat s řidičem umí systém, včetně navigace, také v češtině.

Tradičně výborně čitelné jsou budíky s bílým číslicemi. Mezi nimi je umístěn palubní počítač, Seat však od přelomu května a června příštího roku slibuje také nasazení digitálního přístrojového štítu. Plasty ve vrchní části palubní desky jsou tvrdé, avšak dobře zpracované a vypadající hodnotně. Ve vyšších výbavových verzích zujme dekorační plocha prakticky přes celou šířku palubní desky - u vystavených aut ji tvořil barevný plast, případně nití prošívaná umělá kůže.

Vzadu je prostoru možná více, než se dá od malého automobilu očekávat. Arona tak snese srovnání i s některými kompakty nižší střední třídy. Za sebe si pohodlně sedne člověk vysoký 180 centimetrů, nárůstem výšky o 99 milimetrů a menším zkosením předního okna je pak nad hlavou mnohem více místa než v Ibize. Při porovnání se Stonicem nám přišlo, že je na zadních sedadlech podélně o něco více místa, Seat na druhou stranu není tak štědrý v oblasti ramen. Kufr má základní objem 400 litrů. Nenabízí sice dvojité dno, má ale polohovatelnou podlahu, díky níž po sklopení dělených opěradel vznikne rovná plocha.

Z většího SUV Ateca si Arona vypůjčila například element na kapotě nebo podobnou optiku světlometů vpředu i vzadu. V obou případech mohou také svítit diodami. Zcela svébytným prvkem je stylizované X v zadním sloupku, pomyslně rozdělující střechu a zbytek karosérie. Oba prvky je možné nakombinovat do více barev - karosérii do 10 odstínů, střechu do tří. K tomu je potřeba připočíst ještě dva různé vzhledy bočního oplastování, Arona tak bude k dispozici v 68 různých kombinacích. Dobrodružnou stránku věci kromě plastového obložení obstarávají i stříbrné středy nárazníků a v porovnání s Ibizou o 15 milimetrů vyšší světlá výška.

Podívejte se, jak Arona vypadá:

Motor se u vyšších výbavových verzí startuje tlačítkem, jehož červené podsvícení pulsuje a vyzývá ke zmáčknutí. Volit bude možné jednu ze šesti motorizací. Základem je přeplňovaný litrový tříválec TSI s výkonem 70 nebo 85 kW. V prvním případě je s motorem spojena pětistupňová manuální převodovka, v tom druhém šestistupňová manuální nebo sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka DSG.

Pouze pro verzi FR je určena 1.5 TSI s výkonem 110 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Specifikem pohonné jednotky je možnost deaktivovat polovinu válců. Ve stejné době, jako bude uvedena digitální přístrojová deska, dostanou zážehové motory také filtr pevných částic. Mimo Evropu nabídne Seat atmosférický čtyřválec 1.6 MPI s výkonem 81 kW.

Seat Arona v číslech

Rozměry (d/š/v): 4138/1780/1543 mm
Rozvor náprav: 2566 mm
Zavazadlový prostor: 400 litrů
Zážehové motory: 1.0 TSI (70/85 kW), 1.5 TSI (110 kW)
Vznětové motory: 1.6 TDI (70/85 kW)
Alternativní pohon: 1.0 TGI (66 kW)
Začátek prodeje: listopad 2017

Zdroj: Jan Matoušek

Naftová paleta zahrnuje 1.6 TDI ve verzích s výkonem 70 nebo 85 kW, pro slabší je k dispozici pětistupňová mechanická nebo sedmistupňová dvouspojková samočinná převodovka, silnější verze má výhradně šestistupňové ruční řazení. Jestli vznětové jednotky nabídnou vstřikování močoviny, zatím jasné není, naopak víme, že od výkonu 73,5 kW bude mít Arona standardně elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, zlepšující trakci při průjezdu zatáčkou. Od příštího roku bude k dispozici také litrový tříválec TGI s výkonem 66 kW a pohonem na CNG.

Důležitou novinku představuje modulární platforma MQB A0, kterou Arona sdílí s novou Ibizou i Volkswagenem Polo a postupně se objeví také v ostatních koncernových malých autech. Podvozkově nejzajímavější bude zřejmě sportovněji laděný model FR, který nabídne dva režimy odpružení a volič jízdních režimů Seat Drive Profile.

Na český trh se Seat Arona, vyráběný v Martorellu, dostane v listopadu letošního roku, v ceníku se objeví výbavy Reference, Style, FR a Xcellence. V jejich rámci bude možné sáhnout například po audiosystému Beats se šesti reproduktory a osmikanálovým zesilovačem, bezdrátovém nabíjení telefonů, rozhraní Apple CarPlay a Android Auto či celé plejádě bezpečnostních asistentů. Za všechny jmenujme Front Assist, adaptivní tempomat, samočinné rozjíždění a zastavování (kombinace adaptivního tempomatu a automatu DSG), sledování mrtvého úhlu nebo asistenta pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání.

Arona pak nebude posledním zástupcem Seatu v segmentu SUV. Již příští rok se ukáže model větší než Ateca, jemuž vybírá jméno široká veřejnost. Finalisty by španělský výrobce měl oznámit na frankfurtském autosalonu, kde zároveň proběhne veřejná premiéra Arony. A protože se Seatu prodejně daří, za prvních pět měsíců roku 2017 zaznamenal téměř 14procentní nárůst prodejů oproti stejnému období loni, představí během tří let celkem šest nových modelů. Soustředit se bude také na alternativní pohony nebo digitalizaci.

 

Právě se děje

Další zprávy