Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám

Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám
Ostře řezané rysy Ibiza sdílí s většími modely Seatu
I na 17" kolech výbavy FR jezdí Ibiza pohodlně
Palubní deska je řešená postaru, obrazovka umístěná pod výdechy je neprakticky nízko
Ideální kombinace košatých nabídek na dotykové obrazovce a mechanických tlačítek pro jednoduchou orientaci
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
23. 5. 2020 6:38
Sympatická Ibiza patří k ohroženým druhům automobilu. Na benzin i naftu překračuje průměrné emise CO2 95 g/km, které musí splnit celá značka Seat. Pod tuto hranici se dostane jen verze na zemní plyn označená TGI. Výrobce proto sáhl k nevídanému kroku, nabízí CNG i benzin za stejnou cenu.

Snaha o úsporu energie a šetrnost k ovzduší přináší stále složitější paradoxy. Taxativně dané emisní limity v EU jsou už tak přísné, že je malá auta s konvenčním pohonem nedokážou splnit. Zároveň by však pro ně byl elektrický pohon příliš drahý, a pokud se nenajde jiná cesta, jak udržet jejich cenu mezi 300 000 a 400 000 Kč, prostě zmizí z trhu.

Jedním ze schůdných kompromisů je pohon na zemní plyn. Jeho výhody v současném humbuku kolem baterií a nabíječek poněkud zanikají, nicméně fakta mluví jasně. Světové zásoby plynu jsou podstatně větší než ropy, na rozdíl od ní není třeba energeticky náročná destilace v rafinérii, spalování v motoru je čistší díky plynnému skupenství i jednodušší chemické skladbě. Kromě toho zemní plyn obsahuje o čtvrtinu méně uhlíku než benzin, takže spalováním vzniká adekvátně méně CO2.

Foto: Martin Frei

Auto na CNG je kvůli tlakovým nádržím a přídavné regulaci výrobně o něco dražší než na benzin. Před pěti lety, kdy se ještě ceny řídily trhem, vyšla Octavia G-Tec o dvacet tisíc dráž než standardní 1.4 TSI. Dnes testujeme o třídu menší Seat Ibiza a co nevidíme? Ve výbavě Style vyjde na stejných 389 900 Kč jako benzinové 1.0 TSI. Základní výbava Reference je dokonce vyhrazena pouze plynové verzi. Za 372 900 Kč jde tedy o vůbec nejlevnější Ibizu.

Výrobce nás na ni láká právě proto, že z celé palety obnášející i diesel má právě CNG nejnižší emise CO2. Výsledkem je, že značce Seat klesne flotilový průměr a vy dostanete úsporný pohon bez přirážky. Zahajujeme tedy ojedinělý test, ve kterém se plusy a minusy nevyvažují s pořizovací cenou, ale odečítají se od přidané hodnoty, kterou jste dostali zdarma.

Ibiza je tři roky staré auto, které nemusíme podrobně představovat. S ostře řezanými rysy podobnými Atece a Tarracu vypadá stále moderně a elegantně a v kabině má na poměry malé třídy pohodový dostatek místa pro čtyři dospělé. Jediným praktickým omezením jsou dvě plynové nádrže pod podlahou kufru. Ten je mělčí a nepojme rezervní kolo. Třetí "bomba" leží pod zadními sedadly, společně se záložní devítilitrovou nádrží na benzin, na který vždy dojedete, i když jedna pumpa zavře.

Foto: Martin Frei

K pohonu slouží známý přeplňovaný litrový tříválec, jen se místo TSI jmenuje TGI a kvůli odlišnému spalování dosahuje nižších parametrů než na benzin (66 kW a 160 Nm). Jak už to bývá, maličký objem znamená velkou závislost na tlaku turba, takže v nástupu zespoda nevyniká. Z křižovatek se rozjíždí váhavě a plynulá jízda mu sedí mnohem víc, což by ovšem stejně tak platilo pro benzin.  Zůstává výhoda napnutných plachet při jízdě po dálnici, kde TGI vesele vyjíždí táhlá stoupání na šestku a hravě za sebou nechává levnější motory bez turba.

Seat Ibiza 1.0 TGI

Motor: zemní plyn/benzin, 3válec, 999 cm3
Výkon: 66 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 1800 ot./min
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1 kg/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 260 l 
Cena: od 372 900 000 Kč

Největší radost ovšem je zastavit u pumpy. Nádrže na 13,7 kg plynu jsme v mixu města i dálnice vyčerpali po ujetí 334 km, což znamená spotřebu 4,3 kg/100 km. Palivo letos bohužel podražilo kvůli zvýšení spotřební daně, ale i současná cena kolem 28 Kč znamená náklady 1,20 Kč/km. Benzinové turbo by za stejných podmínek jezdilo přibližně za 5,7 litru, a jakmile se jeho cena vrátí na loňských 32 Kč, vyjdou náklady na kilometr 1,82 Kč.

Foto: Martin Frei

Suma sumárum po 100 000 km ušetříte na palivu 62 000 Kč. A jak jsme naznačili v úvodu, tato úspora se neodečítá od vyšší, nýbrž stejné pořizovací ceny jako u benzinového provedení. Taková nabídka se v alternativních pohonech dosud nevyskytla a zaplať pánbůh za ni. Malému autu pomůže proplout přísnou regulací a kvalitě ovzduší prospěje. Vždyť motor na CNG vypouští jen minimum oxidů dusíku a žádné pevné částice - a to už v surovém stavu, takže tu nehrozí dramatické zhoršení emisí ani pirátskými demontážemi katalyzátorů.

Plnicích stanic v ČR utěšeně přibývá, a tak jedinou zásadní nevýhodou zůstávají zákazy vjezdu do podzemních garáží. Je smutnou ironií úředního šimla, že plynová auta nesmějí parkovat v modrých městských zónách zadarmo. Elektromobily ano, přestože se jich omezení vjezdu do garáží netýká.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 48 minutami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).

Zdroj: ČTK
Další zprávy