Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám

Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám
Ostře řezané rysy Ibiza sdílí s většími modely Seatu
I na 17" kolech výbavy FR jezdí Ibiza pohodlně
Palubní deska je řešená postaru, obrazovka umístěná pod výdechy je neprakticky nízko
Ideální kombinace košatých nabídek na dotykové obrazovce a mechanických tlačítek pro jednoduchou orientaci
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
23. 5. 2020 6:38
Sympatická Ibiza patří k ohroženým druhům automobilu. Na benzin i naftu překračuje průměrné emise CO2 95 g/km, které musí splnit celá značka Seat. Pod tuto hranici se dostane jen verze na zemní plyn označená TGI. Výrobce proto sáhl k nevídanému kroku, nabízí CNG i benzin za stejnou cenu.

Snaha o úsporu energie a šetrnost k ovzduší přináší stále složitější paradoxy. Taxativně dané emisní limity v EU jsou už tak přísné, že je malá auta s konvenčním pohonem nedokážou splnit. Zároveň by však pro ně byl elektrický pohon příliš drahý, a pokud se nenajde jiná cesta, jak udržet jejich cenu mezi 300 000 a 400 000 Kč, prostě zmizí z trhu.

Jedním ze schůdných kompromisů je pohon na zemní plyn. Jeho výhody v současném humbuku kolem baterií a nabíječek poněkud zanikají, nicméně fakta mluví jasně. Světové zásoby plynu jsou podstatně větší než ropy, na rozdíl od ní není třeba energeticky náročná destilace v rafinérii, spalování v motoru je čistší díky plynnému skupenství i jednodušší chemické skladbě. Kromě toho zemní plyn obsahuje o čtvrtinu méně uhlíku než benzin, takže spalováním vzniká adekvátně méně CO2.

Foto: Martin Frei

Auto na CNG je kvůli tlakovým nádržím a přídavné regulaci výrobně o něco dražší než na benzin. Před pěti lety, kdy se ještě ceny řídily trhem, vyšla Octavia G-Tec o dvacet tisíc dráž než standardní 1.4 TSI. Dnes testujeme o třídu menší Seat Ibiza a co nevidíme? Ve výbavě Style vyjde na stejných 389 900 Kč jako benzinové 1.0 TSI. Základní výbava Reference je dokonce vyhrazena pouze plynové verzi. Za 372 900 Kč jde tedy o vůbec nejlevnější Ibizu.

Výrobce nás na ni láká právě proto, že z celé palety obnášející i diesel má právě CNG nejnižší emise CO2. Výsledkem je, že značce Seat klesne flotilový průměr a vy dostanete úsporný pohon bez přirážky. Zahajujeme tedy ojedinělý test, ve kterém se plusy a minusy nevyvažují s pořizovací cenou, ale odečítají se od přidané hodnoty, kterou jste dostali zdarma.

Ibiza je tři roky staré auto, které nemusíme podrobně představovat. S ostře řezanými rysy podobnými Atece a Tarracu vypadá stále moderně a elegantně a v kabině má na poměry malé třídy pohodový dostatek místa pro čtyři dospělé. Jediným praktickým omezením jsou dvě plynové nádrže pod podlahou kufru. Ten je mělčí a nepojme rezervní kolo. Třetí "bomba" leží pod zadními sedadly, společně se záložní devítilitrovou nádrží na benzin, na který vždy dojedete, i když jedna pumpa zavře.

Foto: Martin Frei

K pohonu slouží známý přeplňovaný litrový tříválec, jen se místo TSI jmenuje TGI a kvůli odlišnému spalování dosahuje nižších parametrů než na benzin (66 kW a 160 Nm). Jak už to bývá, maličký objem znamená velkou závislost na tlaku turba, takže v nástupu zespoda nevyniká. Z křižovatek se rozjíždí váhavě a plynulá jízda mu sedí mnohem víc, což by ovšem stejně tak platilo pro benzin.  Zůstává výhoda napnutných plachet při jízdě po dálnici, kde TGI vesele vyjíždí táhlá stoupání na šestku a hravě za sebou nechává levnější motory bez turba.

Seat Ibiza 1.0 TGI

Motor: zemní plyn/benzin, 3válec, 999 cm3
Výkon: 66 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 1800 ot./min
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1 kg/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 260 l 
Cena: od 372 900 000 Kč

Největší radost ovšem je zastavit u pumpy. Nádrže na 13,7 kg plynu jsme v mixu města i dálnice vyčerpali po ujetí 334 km, což znamená spotřebu 4,3 kg/100 km. Palivo letos bohužel podražilo kvůli zvýšení spotřební daně, ale i současná cena kolem 28 Kč znamená náklady 1,20 Kč/km. Benzinové turbo by za stejných podmínek jezdilo přibližně za 5,7 litru, a jakmile se jeho cena vrátí na loňských 32 Kč, vyjdou náklady na kilometr 1,82 Kč.

Foto: Martin Frei

Suma sumárum po 100 000 km ušetříte na palivu 62 000 Kč. A jak jsme naznačili v úvodu, tato úspora se neodečítá od vyšší, nýbrž stejné pořizovací ceny jako u benzinového provedení. Taková nabídka se v alternativních pohonech dosud nevyskytla a zaplať pánbůh za ni. Malému autu pomůže proplout přísnou regulací a kvalitě ovzduší prospěje. Vždyť motor na CNG vypouští jen minimum oxidů dusíku a žádné pevné částice - a to už v surovém stavu, takže tu nehrozí dramatické zhoršení emisí ani pirátskými demontážemi katalyzátorů.

Plnicích stanic v ČR utěšeně přibývá, a tak jedinou zásadní nevýhodou zůstávají zákazy vjezdu do podzemních garáží. Je smutnou ironií úředního šimla, že plynová auta nesmějí parkovat v modrých městských zónách zadarmo. Elektromobily ano, přestože se jich omezení vjezdu do garáží netýká.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Policisté v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po demonstraci proti rasové nespravedlnosti

Policejní těžkooděnci v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po poklidné, ale nepovolené demonstraci proti násilí bezpečnostních složek a rasové nespravedlnosti. Napsala to agentura AP poté, co se u jednoho z pařížských soudů sešly tisíce lidí v reakci na vlnu protestů v USA. Úřady předtím manifestaci zakázaly, protože kvůli epidemii covidu-19 ve Francii stále nejsou povolené akce o více než deseti lidech.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Květnová nehoda dopravního letadla v Pákistánu má další oběť, zraněním v nemocnici podlehla dvanáctiletá dívka

Květnová nehoda dopravního letadla Airbus A-320 v pákistánském velkoměstě Karáčí má další oběť. Tou je dvanáctiletá dívka, která spolu s dalšími třemi lidmi utrpěla zranění na zemi při zřícení letadla na hustě osídlenou čtvrť v blízkosti letiště. Dívka v pondělí následkům zranění podlehla.

Při pádu letadla zahynulo 97 cestujících a členů posádky, dva pasažéři nehodu přežili. Airbus narazil do několika domů ve čtvrti Model Colony blízko letiště, čtyři její obyvatelé utrpěli zranění, mezi nimi i dvanáctiletá dívka, která v pondělí zemřela na následky popálenin. Další tři zranění jsou stále hospitalizovaní. Letadlo při svém pádu zničilo nebo poškodilo nejméně 18 domů.

před 7 hodinami

Americké ministerstvo obrany kvůli nepokojům, jež vypukly kvůli úmrtí černocha George Floyda, vyhlásilo druhý nejvyšší stupeň ochrany ve svém sídle

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Florbalisty sezony se stali premiérově Curney a Ratajová

Útočníci Jiří Curney z Mladé Boleslavi a Denisa Ratajová ze švédského celku Pixbo Wallenstam se shodně premiérově dočkali triumfu v anketě Florbalista sezony. Ukončili dlouhodobé kralování Matěje Jendrišáka z Linköpingu a Elišky Krupnové, klubové spoluhráčky Ratajové. Kvůli opatřením po pandemii koronaviru se nekonal slavnostní večer a vítězové byli vyhlášeni v přímém přenosu na programu ČT Sport.

Třicetiletý Curney v kategorii Florbalista sezony zvítězil s 503 body a o 62 předčil rekordmana Jendrišáka, který vyhrál v minulých šesti ročnících a celkově triumfoval osmkrát. Třetí skončil s 277 body další útočník Marek Beneš z Pixba Wallenstam.

"Porazit Matěje je pro mě neuvěřitelné. Samozřejmě si toho moc vážím a těší mě to. Nečekal jsem, že to někdy můžu vyhrát," uvedl v tiskové zprávě Českého florbalu Curney, který je rekordmanem základní části české superligy s 685 body i s 383 góly z 309 zápasů a také se 164 body z 89 duelů play off. V ročníku 2018/19 stanovil také maximum jedné sezony superligy s 87 body z 26 utkání.

Čtyřiadvacetiletá Ratajová získala 499 bodů a o dva roky starší Krupnovou, která vyhrála v minulých čtyřech ročnících, předčila o 46 bodů. Třetí skončila Martina Řepková s 237 body.

Ratajová byla nejproduktivnější českou hráčkou na prosincovém mistrovství světa v Neuchatelu s devíti body (6+3) ze šesti zápasů a dostala se i do All Star týmu. Ve švédské lize byla také nejproduktivnější reprezentantkou z tuzemska s 45 body (24+21) z 23 utkání.

"Velice si toho vážím, jsem tím potěšená. Určitě to teď doma s rodinou oslavíme. Patří to i Elišce Krupnové a Tereze Urbánkové, které jsem měla v prvním útoku reprezentace kolem sebe a sedlo nám to spolu, s Eliškou spolu hrajeme už hodně dlouho," prohlásila Ratajová.

Další zprávy