reklama
 
 

Sdílení aut nabízí Mercedes již 5 let. Česko zatím váhá

3. 1. 2014 6:25
Projekt Car2go bude zřejmě dříve než v Praze zaveden v jiném tuzemském městě .

Už pět let nabízí německý automobilový koncern Daimler, do jehož portofolia patří mimo jiné značky Mercedes-Benz a Smart, velkým městům svůj program sdílení vozidel bez pevného stanoviště pod novou značkou car2go.

Mezi desítkami měst, v nichž jejich obyvatelé a návštěvníci mohou pro svoji přepravu využívat vozy Smart Fortwo za ceny, které jsou vyšščí než jízdné v městské hromadné dopravě, ale levnější než v taxících, mohla být již v loňském roce také Praha. Leč, nestalo se tak.

V roce 2008 se začínalo v německém Ulmu. V první fázi byl okruh uživatelů omezen na zaměstnance společnosti Daimler, pracující v Ulmu, ale brzy se začal rozšiřovat. Car2go je v současnosti aktivní v 25 městech, v sedmi evropských a severoamerických zemích. Provozovatelem dvanácti evropských stanovišť v Německu, Rakousku, Itálii, Nizozemí a Velké Británii je společnost car2go Europe GmbH, která byla založená v roce 2011 společně s největší evropskou autopůjčovnou Europcar. Od 26. října je 24. městem Columbus v Ohiu, v listopadu byla síť car2go rozšířena o kanadské město Montreal. Stalo se tak jubilejní 25. součástí projektu.

V některých městech se v rámci tohoto projektu provozují elektrické verze vozů smart, jinde benzinové, existují také města, kde se kombinují oba druhy pohonů.

Letos by mohlo do seznamu přibýt i některé tuzemské krajské město.

Půl milionu lidí  užívá 9000 aut 

Nyní už 500 000 zákazníků používá více než 9000 vozů smart fortwo, z toho 1100 elektromobilů. Každých 2,5 sekundy začíná nyní jeden pronájem vozu car2go v některém z 25 měst v Evropě a Severní Americe.

"Daimler přispěl k revoluci v oblasti sdílení vozidel," říká Klaus Entenmann, předseda představenstva společnosti Daimler Financial Services. „I v budoucnosti chceme silně růst a udržet si své vedoucí postavení v tomto segmentu."

Výhodou pro registrované uživatele projektu Car2go je snadná dostupnost vozů. Lze je navíc vyhledávat či rezervovat například protřednictvím aplikace v chytrém telefonu. V každém městě jsou vždy k dispozici stovky vozidel, auta lze bez problémů nechat po skončení jízdy zaparkované na místě, kde to vyhovuje uživateli. Ten se navíc nemusí nijak smluvně zavazovat, platí jednou měsíčně za skutečně využitý pronájem vozů.

Projekt car2go již předloni nabídlo tuzemské zastoupení značky Mercedes-Benz představitelům hlavního města Prahy. „Ve věci systému car2go pro Prahu jsme začali být aktivní přibližně před rokem, kdy jsme společně s naší centrálou vytipovali Prahu jako vhodné město pro projekt tohoto typu," uvedl pro online deník Insider Jan Bubeník, obchodní ředitel divize osobní vozy Mercedes-Benz Česká republika.

„Díky tomu, že systém car2go již funguje v mnoha městech (jak v Evropě, tak v USA), jsme z naší strany schopni okamžitě jednat o zcela konkrétních částkách za možnost parkování vozidel a systém následně v období měsíců zprovoznit bez další pomoci a investic města či dalších subjektů. Pro město by tedy náš projekt znamenal i dodatečný příjem," vysvětlil dále Jan Bubeník.

Praha však na konkrétní jednání o projektu zatím není připravena. Mluvčí magistrátu Tereza Králová pro deník Insider potvrdila, že Praha zvažuje projekt car sharingu a jeho zavedení. „Jenže vzhledem k tomu, že nefunguje celopražský koncept parkovacích zón, je zatím předčasné jednat o konkrétních projektech," uvedla.

Pokud by Mercedes-Benz chtěl projekt prosadit, musel by jednat s představiteli všech městských částí, ve kterých jsou nyní zavedené parkovací zóny i s těmi, které je teprve připravují. To by stálo neúměrné množství času i energie. 

"Náš zájem spustit projekt car2go nadále trvá," potvrdil druhý den roku 2014 mluvčí Mercedes-Benz Česká republika Jan Kuhn. "V současnosti už ale rovněž vedeme jednání s dvěma dalšími velkými krajskými městy v ČR a může se tedy poměrně reálně stát, že Praha nebude v Česku prvním městem, kde car2go bude fungovat," dodal Kuhn.

autor: Radek Pecák | 3. 1. 2014 6:25

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama