Ruský obojživelník Sherp se nebojí bahna ani tenkého ledu, bez tankování vydrží až 130 hodin

Jiří Kaloč
23. 4. 2018 15:47
Rusko je obrovská země netušených možností, ale na mnohá místa v odlehlých oblastech východní části země se není možné dostat nějakým civilizovaným způsobem ani dnes. Není divu, že právě v největší zemi světa neustále vznikají podivná obojživelná vozidla, která by se s nástrahami tajgy a tundry v letních nebo zimních měsících dokázala vyrovnat. Svými neuvěřitelnými schopnostmi nás zaujala čtyřkolka Sherp, kterou vyrábí stejnojmenná firma z Petrohradu již od roku 2016.
Obojživelný ruský stroj Sherp se nebojí téměř žádného terénu.

Sherp dokazuje, že opravdový terénní "geroj" nemusí být velký a extrémně výkonný, vozítko totiž měří na délku 3,4 m, což je méně než Škoda Citigo (3563 mm), ale vysoké je naopak 2,3 m, což lze pro změnu přirovnat třeba k větší dodávce typu Volkswagen Crafter.

Uvnitř pracuje malý dieselový čtyřválec Kubota V1505 o objemu 1,5 litru a výkonu 32 kW, jehož točivý moment posílá na všechna kola pětistupňová převodovka. Kola nejsou natáčení, takže řízení je podobné jako u pásového vozidla. Zajímavostí je, že Sherp má pouze spojkový a plynový pedál. 

Výrobce uvádí nejvyšší rychlost 45 km/h, palivová nádrž o objemu 58 litrů by mohla vydržet 19-29 hodin provozu. Záleží na tom, v jak náročných podmínkách bude Sherp pracovat.

Výrobce ale udává, že na automobil jde namontovat ještě čtyři nádrže o objemu 50 litrů, takže dohromady by nafta mohla vydržet až na bezmála 130 hodin provozu, což je v oblastech kde široko daleko nejsou žádné čerpací stanice velmi důležité.

Kompaktní rozměry ani výkon motoru však není to hlavní, co je na vozidle Sherp unikátní. Jeho výjimečné schopnosti se totiž odvíjí především od speciálních kol s nízkotlakými pneumatikami o rozměru 1600 × 600 mm.

Každá váží 85 kg a díky propojení vzduchojemy jsou schopny v případě potřeby přepouštět vzduch a měnit tak svůj tlak. Další zajímavostí je, že se nedofukují prostřednictvím vzduchových kompresorů, ale využívají výfukových plynů. Výrobce tak garantuje dofouknutí za 30 vteřin.

Jak ukazuje video, Sherp se bez problémů dokáže pohybovat po vodě rychlostí až 6 km/h, stoupat i pod úhlem 30° a překonávat terénní překážky do výšky 70 cm. Zvládne velké balvany, bažiny, hluboký sníh i písek, nemusí se bát, když se pod ním prolomí led, a bez problémů se následně vyškrábe na břeh.

Řádili jsme v blátě s šestikolovým teréňákem i pouštním polovojenským speciálem | Video: Eva Srpová

Díky malému rozvoru se pak dokáže točit na místě jako pásové vozidlo.
Petrohradská firma nabízí svůj obojživelný stroj jako pick-up s ložnou plochou 2100 × 2100 a užitečnou hmotností až 1000 kg nebo jako expediční automobil pro čtyři osoby. Ty se však do interiéru nedostanou jinak než výklopným čelním sklem.

Základní verzi unikátního off-roadu Sherp nabízí Rusové za necelých 5 milionů rublů, což je v přepočtu asi 2,1 milionu korun. S příplatkovou výbavou, jejíž součástí je třeba nezávislé topení od firmy Webasto, organizér Molle do interiéru, speciální světelná rampa z LED světel apod. se však cena může zvýšit až o polovinu.

 

Právě se děje

Další zprávy