Rusko čeká na dodávku Volkswagenů z Číny. I tak prý nebude od ledna co prodávat

Rusko čeká na dodávku Volkswagenů z Číny. I tak prý nebude od ledna co prodávat
Volkswagen Bora s atmosférickým motorem 1,5 l (113 k) bude stát 2,49 milionu rublů, s přeplňovaným motorem 1,4 (150 k) o 100 tisíc rublů více. Přepočteno na koruny jde o zhruba 1,1 milionu korun.
Vůz bude mít maximální dostupnou výbavu s osmipalcovým displejem.
Aktuální generace Volkswagenu Bora se v Číně vyrábí od roku 2018.
Foto: Volkswagen
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
5. 11. 2022 6:23
Zásoby nových aut z Evropy, USA a Japonska se mohou vyčerpat do konce roku 2022, píše ruský list Gazeta. Pozici evropských značek přebírají čínské automobilky a nelení ani takzvaní "paralelní dovozci" nakupující auta ze zemí, které s Ruskem stále obchodují. Podle listu to ale nestačí, a snižování vysokých cen v ruských showroomech je proto v nedohlednu.

"Staré zásoby zákonitě dojdou, žádná nová auta, s výjimkou těch vyrobených v Rusku, nemůžeme čekat. A paralelní dovoz situaci nezachrání," cituje Gazeta nezávislého konzultanta automobilového průmyslu Sergeje Burgazlieva. "Od ledna, nejpozději února příštího roku se budou dealeři potýkat s tím, že prostě nebude co prodávat."

Podle Burgazlieva jde o nejrealističtější scénář, neboť do konce roku nebude zprovozněn ani jeden nový výrobní závod. "Zůstal nám tu pouze AvtoVAZ, Haval, Geely, UAZ, GAZ a KamAZ," shrnul expert nedobré vyhlídky.

Jeho slova nepřímo potvrzuje ředitel společnosti Avtodom Group of Companies Andrej Olchovskij. Podle něj zůstává v dealerstvích už jen zhruba 50 vozů Audi a jednotky kusů Mercedesů, MINI a BMW, které byly dovezeny ještě před začátkem "speciální vojenské operace". Olchovskij si však myslí, že další vývoj prodejů aut nelze spolehlivě určit. "Například po začátku mobilizace klesla poptávka téměř na nulu. Když je vysoká pravděpodobnost, že budu mobilizován, není nákup nového auta tou největší prioritou," říká Olchovskij a dodává, že prudký pokles zájmu o nové vozy lze dát také do souvislosti s neochotou ruských bank půjčovat za stávající situace peníze mužům.

Ředitel Avtodomu však nepředpokládá, že by auta mohla v dohledné době zlevnit. Dealeři k tomu podle něj nemají žádný důvod a ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku beztak většina z nich skončí ve ztrátě.

Jak moc je ruský trh válkou a sankcemi zasažen, dokládá odhad společnosti AvtoSpecCenter. Do konce roku prý najde kupce maximálně půl milionu aut, zatímco v covidovém roce 2020 to bylo přes 1,6 milionu.

Oficiální propaganda sice hlásá, že automobilky z "nepřátelských zemí" bez problémů nahradí čím dál kvalitnější čínská produkce. Rusové to však zjevně vidí jinak. V zemi nyní zažívají zlaté časy šedí dovozci, kteří dokážou sehnat solventním zákazníkům prakticky jakýkoliv vůz. Podle Olchovského je velký hlad po modelech značky Land Rover a novém Jeepu Grand Cherokee, zájem mají Rusové i o elektromobily Volkswagen ID.6 nebo Audi Q5 e-tron. Až dosud se šedí dovozci zaměřovali takřka výhradně na luxusní modely, nyní to chce jeden z nich zkusit i s "lidovějším" vozem.

Volkswagen sice v Rusku přerušil podnikání, tamní motoristé se však německých aut přece jen dočkají. Firma Avilon je hodlá začít dovážet z Číny, v plánu je zatím tisíc kusů sedanu Bora. Jde sice o vůz speciálně určený pro čínský trh, podle Alexeje Starikova z Avilonu je však poptávka po tříprostorových karoseriích v Rusku nyní velmi vysoká.

"Pochybuji, že se na auto za 2,5 milionu rublů bude stát fronta," mírní optimismus Avilonu konzultant Burgazliev, který nepředpokládá, že dovoz čínských Volkswagenů ruský trh spasí. Souhlasí však s tím, že aby dealeři aut přežili, musí si začít auta dovážet sami.

Ostatně někteří z nich tímto způsobem v 90. letech minulého století začínali. Tou dobou byl o značky západní provenience enormní zájem, výrobci tu však ještě neměli svá zastoupení. Ředitel agentury Avtostat Sergej Celikov zhodnotil v Gazetě situaci na ruském trhu výmluvně: "Vše, co se tu za dvacet let vybudovalo, bylo zničeno."

 

Právě se děje

Další zprávy