Rozhodnuto: Slavný autosalon v Ženevě se nebude konat ani příští rok

Martin Přibyl Martin Přibyl
30. 6. 2020 10:03
Organizátoři nejslavnějšího světového autosalonu rozhodli o tom, že výstavu neuspořádají ani příští rok. Důvodem je minimální zájem automobilek, které v dotazníku uvedly, že by se zúčastnily až v roce 2022.
Stánek luxusní značky Bugatti na autosalonu v Ženevě v roce 2019.
Stánek luxusní značky Bugatti na autosalonu v Ženevě v roce 2019. | Foto: Bugatti

Měl to být tradiční vrchol jarní motoristické sezony, autosalon na neutrální půdě švýcarského výstaviště Palexpo. Letošní ženevský autosalon měl začít novinářskými dny 3. března. Kvůli pandemii koronaviru ho ale organizátoři zrušili jen pár dní předem, 28. února.

Pro automobilový svět to ale byl jen začátek koronavirové krize. Automobilky řeší pokles poptávky a v souvislosti s tím organizačnímu výboru autosalonu nepotvrdily, že by se zúčastnily příštího ročníku autosalonu.

Již v minulosti byl ale patrný pokles zájmu o autosalony, výrobci raději investovali do prezentací po vlastní ose. Například italské Lamborghini se nedávno rozhodlo, že se již nikdy nezúčastní žádné autoshow, vztah se zákazníky si chce budovat samo.

Pořadatelé se proto rozhodli, že příští rok přehlídka v Ženevě nebude. Nechtějí riskovat, že ji budou připravovat a následně ji kvůli nezájmu automobilek rušit. Podle tiskové zprávy navíc ani není jisté, jestli napřesrok epidemiologická situace konání autoshow umožní. "Další zrušení by pro nás byla katastrofa," řekl již dříve oborovému magazínu Automotive News Europe šéf autosalonu Sandro Mesquita.

Automobilky prý mají zájem zúčastnit se autosalonu až za dva roky. Samotní pořadatelé ale konání show nepotvrdili. Příčinou je to, že se zrušením příštího ročníku musí odmítnout půjčku, kterou jim nabídla ženevská vláda. Ta byla podmíněna konáním výstavy příští rok, což bylo pro pořadatele nepřijatelné. "Do 1. června 2021 bychom také museli zaplatit splátku ve výši jednoho milionu švýcarských franků (asi 25 milionů korun, pozn. red.), bez autosalonu ale nebudeme mít potřebné další příjmy," píší v tiskové zprávě.

Půjčka přitom měla být použita mimo jiné na vyplacení odškodnění automobilkám a dalším vystavovatelům, kteří 28. února měli v Ženevě takřka hotové stánky. 

Organizátoři nyní upřednostňují, aby se show prodala přímo výstavišti Palexpo, kde se koná. To by mělo umožnit její další pravidelné konání. Mezinárodní autosalon v Ženevě je důležitý pro samotné Švýcarsko, ročně přiláká 600 000 návštěvníků, 10 000 novinářů a kantonu Ženeva přinese 200 milionů švýcarských franků, tedy asi pět miliard korun.

Největší škodováckou novinkou pro letošní autosalon měla být nová Škoda Octavia RS.

Nová Škoda Octavia RS | Video: Škoda Auto
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Kanoista Fuksa a kajakářka Paloudová na MS postoupili přímo do finále kilometru

Kanoista Martin Fuksa postoupil do finále mistrovství světa na 1000 metrů. Rozjížďku díky výbornému závěru vyhrál a získal jedinou přímou postupovou pozici. Nemusí tak vpodvečer absolvovat semifinále. Tomu se vyhnula také kajakářka Anežka Paloudová, které stačilo třetí místo v rozjížďce. Přes rozjížďku a semifinále postoupil do finále dvoustovky deblkajak Štěpánka Sobíšková, Barbora Galádová.

Letošní dvojnásobný mistr Evropy a pátý muž olympijského závodu Fuksa po hrách v Tokiu pracoval na rychlosti, ale ani v rozjížďce neodstartoval nejlépe. Němec Conrad Scheibner v polovině trati vedl před českým reprezentantem o více než sekundu. Zhruba 300 metrů před cílem ale Fuksa mohutně nastoupil a jeho útok byl zničující. Dostal se výrazně před Scheibnera, který pak viditelně šetřil síly na semifinále. Ani Fuksa nemusel jet poslední metry naplno.

Paloudová dojela ve druhé rozjížďce za Maďarkou Alidou Gaszovou a Britkou Lizzie Broughtonovou a s přehledem uhájila postupovou třetí pozici. Stejně jako Fuksa se tak může těšit na sobotní finále.

V sobotním finálovém programu se představí rovněž kajakářky Sobíšková a Galádová. Měly na dvoustovce blízko k postupu už z rozjížďky, kde dojely čtvrté se ztrátou osmnácti setin na postupovou třetí příčku. V semifinále měly štěstí v těsném dojezdu, když skončily druhé. Rozdíl mezi druhým a nepostupovým čtvrtým místem byl jen tři setiny. Společně budou usilovat o postup ještě na pětistovce.

V dobré formě se ukázal také čtyřkajak, do něhož společně s Jakubem Špicarem, Danielem Havlem a Janem Vorlem usedl bronzový olympijský medailista z deblkajaku Radek Šlouf. Česká posádka výborně zvládla především druhou polovinu rozjížďky na 500 metrů a předčili ji jen Maďaři s olympijským šampionem ze singlkajaku Bálintem Kopaszem. Od přímého postupu Česko dělilo 27 setin sekundy. Semifinále je čeká v pátek.

Semifinále pojedou i kajakář Jakub Zavřel na kilometru, kanoistka Denisa Řáhová na pětistovce a deblkajak Tomáš Sobíšek, Jakub Brabec na kilometru. Vypadly kanoistky Martina Malíková a Jana Zetek, které v semifinále deblu na 500 metrů dojely s velkým odstupem poslední.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Salač se v MS posune do kategorie Moto2

Motocyklový jezdec Filip Salač se v příští sezoně posune v mistrovství světa do vyšší kategorie Moto2, podepsal roční smlouvu s týmem Gresini Racing. Devatenáctiletý český reprezentant aktuálně závodí třetí rok v kategorii Moto3. Dohodu o novém angažmá potvrdil prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.

"Mám z toho ohromnou radost. Celou letošní sezonu jsme se snažili sehnat místo o třídu výš. Jsem opravdu rád, že se to povedlo," uvedl Salač, kterého o víkendu čeká Velká cena San Marina v Misanu.

Rodák z Mladé Boleslavi debutoval v MS v roce 2018, v další sezoně začal v šampionátu jezdit pravidelně. Jeho nejlepším výsledkem je druhé místo z letošní Velké ceny Francie v Le Mans, v průběžném pořadí mu patří 17. místo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy