Rodinný typ s úspornou grácií. Dieselový Renault Mégane Grandtour má stále co říci

Rodinný typ s úspornou grácií. Dieselový Renault Mégane Grandtour má stále co říci
Design Mégane moderními prvky vyjadřuje rysy prověřené historií.
Kvalita zpracování představuje dobrý průměr.
Čalounění sedadlel je přimeřeně tuhé, faldy a boule pod potahy ale nedělají dobrý dojem.
Kdo by byl řekl, že tohle je jen 450 litrů? Ve skutečnosti to tak je všude, výrobci jen často připočítávají objem pod podlážkou. Tady to nejde, protože ho zabírá baterie a modul AdBlue.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
10. 10. 2022 5:59
Renault zbrojí na elektromobilitu a rozšiřuje nabídku crossoverů. Obyčejné kombi zůstává poněkud ve stínu, což je škoda. Jde o jednu z posledních možností pořídit velmi praktické auto za střízlivou cenu. Mégane nehýří technickými lákadly, jen tiše a ochotně dělá, co má dělat.

Kariéra konvenčního modelu Mégane se po sedmadvaceti letech a čtyřech generacích chýlí ke konci. Nástupce stejného jména má již elektrický pohon a odlišné uspořádání. Místo kombíku nejspíš zaujme crossover Arkana.

Design šestiletého vozu si stále udržuje kouzlo osobnosti a přiměřenou dávku originality. Pradědeček z devadesátých let by si asi nedokázal představit dnešní kouzla s optikou světlometů, současný model mu skládá poklonu zachováním některých dědičných rysů.

Interiér ukazuje povinné kompromisy dnešní nižší třídy. Je v něm znát diktát aerodynamiky s nízkou střechou a skloněnými sloupky, který se odráží i v nízké poloze sedadel. Tomu však dnes neunikne nikdo. Mégane Grandtour to vynahrazuje dlouhým rozvorem a dostatkem místa v druhé řadě.

Pod podlážku kufru se musí vejít baterie a modul AdBlue. Objem 520 litrů u benzinových verzí se tedy smrsknul na 450. To je hodnota mezi kombíky podprůměrná, ale lepší než u mnoha SUV. Nejbližší konkurenti jako Peugeot 308 a Opel Astra dosahují většího objemu na úkor cestujících vzadu. Volkswagen a Škoda odvezou víc, také jsou však podstatně dražší.

Pod kapotou klape dieselová patnáctistovka, jež po nesčetných úpravách stále plní nejpřísnější emisní normu. Mimo jiné i díky společnému vývoji s Mercedesem, který tentýž motor prodává v minivanu třídy T a užitkovém typu Citan.

Motor skromného objemu podává skromné výkony. Nenechte se zmást shodným výkonem 85 kilowattů u Octavie 2.0 TDI. Půl litru objemu nikam neschováte, takže zatímco v Octavii křivka točivého momentu kreslí plochý hřbet až do 2500 otáček, u Méganu hned po dvoutisícové hranici strmě klesá.

Stejně krátkodeché je tedy i kouzlo uvolněného tichého tahu, kdy motor budí iluzi bezmezné síly. S lehkou nohou a trochou trpělivosti lze v nízkých otáčkách svištět celé dny. Ostřejší pobídnutí už ale motor žene do otáček, kdy o sobě dává vědět a zní trochu upracovaně.

To je ovšem logicky zvolený kompromis, který rodinné povaze Méganu docela sedí. A hlavně se odráží ve spotřebě. Kdo jezdí plynule, může se kromě ubíhající krajiny kochat trvalými hodnotami kolem 4,5 litru. Víc motor nepije ani při 110kilometrové rychlosti na dálnici. S těžkou nohou ale spotřeba hned o litr poskočí.

Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi

Motor: naftový 4válec, 1461 cm3
Výkon: 85 kW při 3750 ot./min
Točivý moment: 270 Nm při 1750 ot./min
Nejvyšší rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 449 l 
Cena: od 615 000 Kč

Škoda jen, že výrobce už stáhl z nabídky testovanou verzi se sedmirychlostním automatem. Ten udržel motor v nízkých otáčkách pořád a bezpracně. Ručně řazená převodovka má o stupeň méně a delší přeskoky.

I tak ale kombi s dieselem stojí za pochvalu. Na dnešní dobu nabízí příznivý poměr užitku, provozních nákladů a pořizovací ceny. Ve střední výbavě Techno stojí 615 tisíc korun. Tedy o sto tisíc méně než stylový a výhradně benzinový crossover Arkana.

O sto padesát tisíc dráž pak vyjde nejen výkonnější Octavia Combi, ale i nový Peugeot 308 SW. Cenový šampion Hyundai už kombi i30 nabízí pouze na benzin.

 

Právě se děje

Další zprávy