Řídit ho má být stejně přirozené jako chůze. Test nového SUV Mazda CX-30

Řídit ho má být stejně přirozené jako chůze. Test nového SUV Mazda CX-30
Mazda CX-30 je třetím SUV v evropské nabídce značky. Je větší než malá CX-3 a menší než středně velká CX-5.
Technicky vychází z konkurenta VW Golf nebo Škody Scala, modelu Mazda 3.
Na délku jí ale do výchozího hatchbacku něco málo chybí a kratší má i rozvor.
Základní cena je ale o 54 tisíc korun vyšší. Zatímco Mazdu 3 pořídíte od 520 900 korun, CX-30 startuje na 574 900.
Foto: Mazda
Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 8. 2019 6:32
Při vymýšlení označení pro své nové SUV udělala Mazda Cimrmanův pověstný krok stranou. Jak by se podle vás mělo říkat modelu, který v Evropě velikostně zapadne mezi malý městský crossover CX-3 a středně velké SUV CX-5? Logicky CX-4? Ne, protože takový model (a podobné velikosti) prodává japonská automobilka v Číně. Takže se seznamte s Mazdou CX-30.

Podivné jméno stranou. Sluší jí to, že? Novinka technicky vychází z nové Mazdy 3, ale podle nás jí to sekne o poznání víc. Tam, kde klasická trojka trpí na přílišné masy jednolitého "plechu" (C-sloupek, přední nárazník), je CX-30 členitější a paradoxně subtilnější.

Výrazné plastové lemy karoserie rozbíjí vysoký ponton a jednolité plochy. CX-30 to sekne.
Výrazné plastové lemy karoserie rozbíjí vysoký ponton a jednolité plochy. CX-30 to sekne. | Foto: Mazda

Současný dynamický design Mazdy na ní prostě funguje na jedničku. Je těžké přistihnout se při tom, ale přiznáváme, že je to snad poprvé, kdy se nám SUV líbí na pohled více než výchozí hatchback.

Uvnitř už to takový rozdíl není. Palubní deska působí subtilně a opticky interiér rozšiřuje, displej navigace je, co nejvýše to šlo. To proto, aby nebylo nutné příliš odhlížet od silnice, když zrovna kontrolujete, kudy máte jet. Budíky kombinují klasické ručičkové ukazatele s digitálním displejem tak nenuceně, jak to jen jde. CX-30 je prostě hezká i uvnitř.

Tedy pokud sedíte vpředu, vzadu již tak spokojení nebudete. Autor má se 175 centimetry tak akorát místa na kolena. Jen drobnou útěchou je to, že si může zasunout nárty pod výše ukotvené přední sedadlo. Alespoň že na pohled krátký sedák ve skutečnosti docela dobře podepírá stehna.

Mazda si jednoduše na prostorné interiéry nepotrpí a platí to i o kufru, který má 430 litrů, to je o sto více než výchozí Mazda 3. Konkurenční Škoda Karoq ale umí nabídnout 521 litrů, to v případě, že v konfigurátoru nezaškrtnete variabilní dělená zadní sedadla VarioFlex. Něco podobného Japonci ostatně ani nenabízí.

Prostorem na zadních sedadlech novinka Mazdy zrovna nevyniká.
Prostorem na zadních sedadlech novinka Mazdy zrovna nevyniká. | Foto: Mazda

Když už si ale nezakládají na praktičnosti, chtějí nabídnout alespoň výtečné jízdní vlastnosti. "Řízení CX-30 má být stejně přirozené a intuitivní jako chůze," říká Christian Schultze z evropského vývojového centra Mazdy nedaleko Frankfurtu nad Mohanem.

Znamená to, že nebudete k CX-30 potřebovat řidičák? Tak daleko Mazda ještě nedošla. Schultze ale vysvětluje, jak se při vývoji sedadel a auta jako takového zaměřili na přirozenou polohu těla a pozici řidiče. Jeho pánev musí být vzpřímená, aby se páteř mohla pohybovat a přirozeně pohlcovat otřesy a vibrace. Podvozek má sloužit jako náhrada nohou.

"Chtěli jsme docílit toho, aby se CX-30 řídila stejně jako nižší Mazda 3," doplňuje šéf projektu Naohito Saga. Přiznává, že se SUV v zatáčkách naklání o 10 procent (ano, Japonci mají vše vždy přesně spočítané) více než hatchback, sedadla ale chtěli vyvinout tak, aby pocit náklonu karoserie potlačili.

Interiér vychází z Mazdy 3. Líbí se nám nový palubní systém, který oproti staršímu SUV CX-5 znamená velký krok kupředu.
Interiér vychází z Mazdy 3. Líbí se nám nový palubní systém, který oproti staršímu SUV CX-5 znamená velký krok kupředu. | Foto: Mazda

Funguje to? Překvapivě ano, protože bychom řekli, že se s CX-30 řídí dokonce lépe. Pozice za volantem je pohodlná a přirozená. Podvozek je jistý, náklony jemné, komfort díky vyšším pneumatikám lepší. Nechce se pomalu věřit, že tohle auto má vzadu, stejně jako Mazda 3, jen jednoduchou nápravu s vlečenými rameny.

Řidiče potěší i další věci: řízení, řazení nebo sladění pedálů. Pod kapotou můžete volit buď "mazdí klasiku" v podobě atmosférického benzinového dvoulitru, turbodiesel o objemu 1,8 litru nebo revoluční motor Skyactiv-X, který bere benzin, ale kombinuje spalovací proces zážehového a vznětového motoru. Naše první dojmy najdete zde. Všechny pohonné jednotky jdou kombinovat s manuálem nebo automatem a pohonem předních nebo všech kol.

V CX-30 jsme ale vyzkoušeli základní provedení s manuálem a konvenčním 90kW benzinem, které by mělo být v Česku dokonce nejžádanější. Až na to, že mu kvůli absenci přeplňování chybí síla v nízkých otáčkách, je to příjemný motor. Hezky jde do otáček, čile reaguje na plyn a ani příliš nežere. Testovací stokilometrovou trasu jsme relativně svižně projeli s 6,6 litru na palubním počítači.

Mazda CX-30 Skyactiv-G

Motor: benzinový 4válec, 1998 cm3
Výkon: 90 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 213 Nm při 4000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 430 l 
Cena: od 574 900 Kč

Od novinky ve své nabídce má Mazda velká očekávání. Podle představitelů automobilky by se měla stát jejich novým evropským bestsellerem. Nedivili bychom se tomu. CX-30 je pravděpodobně nejlepším modelem v nabídce značky. Skvěle vypadá, dobře se řídí a to, že není tak praktická jako konkurence, jí vlastně nakonec odpustíte. Vždyť všichni nepotřebují obrovský kufr a prostor vzadu hodný limuzíny.

Na českém trhu se CX-30 objeví v září. Ceník ale již je k dispozici. Základní a námi testovaná verze vyjde na 574 900 korun, většina zákazníků ale sáhne po variantě Plus s automatickou klimatizací a většími, osmnáctipalcovými koly za 613 900 a připlatí za balíčky Sound s prémiovým audiem Bose (15 tisíc korun) a Style s adaptivními LED světlomety se stálým dálkovým světlem (27 tisíc korun). Suma sumárum je auto vyjde na 655 900 korun.

Je to hodně, nebo málo? Částka vlastně odpovídá Škodě Karoq se základním podobně silným litrovým tříválcem o výkonu 85 kilowattů. Ta sice ve srovnatelné verzi Style stojí 600 900 korun, ale musíte u ní připlácet za asistenční systémy, jejichž kompletní sadu má Mazda standardně.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy