Řídili jsme pohřební dvanáctsettrojku, nejslavnější užitkový automobil v Československu

Klikněte pro vstup do fotogalerie.
Škoda 1203 se vyráběla přes 30 let, nejdříve v továrně ve Vrchlabí, poté v Trnavě na Slovensku. Jde o první, ale zároveň také poslední sériově vyráběnou Škodu s bezkapotovou karoserií a také poslední Škodu s motorem vpředu a pohonem zadních kol.
Motor se nachází pod krytem mezi sedadly. Proto se s nadsázkou tvrdí, že ho řidič může opravovat přímo za jízdy. Motor o objemu 1,2 litru skutečně nevynikal dynamikou ani výkonem, ale celkem snadno se dá opravit. Pozdější verze dostaly patnáctistovku.
Kabina je vpravdě spartánská. Za příplatek bylo možné objednat tzv. špacírkvalt, což byla redukční převodovka, která dovolovala pohyb rychlostí chůze (2 km/h). Zřízenec pohřebního ústavu tak mohl pohodlně udávat tempo smutečního průvodu.
Škoda 1203 má dvě máry na dvě rakve. Novější modely vyráběné v TAZu Trnava už dostaly plynové vzpěry, takže otevírání poměrně těžkého zadního víka je mnohem pohodlnější.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
2. 11. 2016 9:35
Rozhodli jsme se dnes zavzpomínat nejen na zesnulé, ale také na vozidlo, které mnohé z našich příbuzných a předků vezlo na jejich poslední cestě. Škoda 1203 v pohřební úpravě se představila přesně před 50 lety a my jsme řídili poslední model, který se vyráběl v trnavském závodě. Prozkoumejte s námi v galerii nejpozoruhodnější užitkový vůz české výroby.

Pokud vybíráte vůz na přepravu živé posádky, a to nejlépe sedmičlenné, podívejte se na seznam vhodných aut zde.

 

Právě se děje

Další zprávy