Řidiči příliš spoléhají na schopnosti aut, říká šéf BESIPu

Radek Pecák Radek Pecák
15. 11. 2014 18:28
Letošní rok bude s největší pravděpodobností prvním od roku 2007, v němž opět poroste počet smrtelných dopravních nehod. Proč?
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Centrální stanice Hradec Králové

Praha – Počet obětí dopravních nehod v Česku přestal klesat. Letošní rok bude s největší pravděpodobností prvním od roku 2007, v němž opět poroste. Za leden až říjen totiž zemřelo už 526 lidí, zatímco za celý loňský rok to bylo 583.

„Jednou z příčin je sílící – a přitom mylné – přesvědčení mnoha řidičů, že jejich auta jsou naprosto bezpečná,“ domnívá se Martin Farář, který od letošního června vede oddělení BESIP na ministerstvu dopravy.

Foto: Ministerstvo dopravy

V rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz hovořil o tom, jak chce tato organizace naplnit cíl Národní strategie pro bezpečnost silničního provozu – snížení počtu obětí dopravních nehod v České republice do roku 2020 ze současných zhruba šedesáti v přepočtu na milion obyvatel až na zhruba 35.

A.cz: Proč letos po letech roste počet obětí?

Důvodů je řada a bude to určitě vyžadovat hlubší analýzu. Nicméně, zřejmě jsme se dostali na limit přirozeného snižování, ke kterému přispěla dokonalejší auta, zlepšená infrastruktura, přísnější postihy a další vlivy.

 A.cz: Bezpečnost vozidel se ale vylepšuje stále. Proč si tedy myslíte, že airbagy, stabilizační systémy a další vymoženosti už tolik nepomohou?

Martin Farář: Jedním z důvodů je to, že poměrně velká část řidičů získala přesvědčení, že jejich vozy jsou už natolik bezpečné a schopné samy zvládat kritické situace, že si za volantem dovolují stále více. Jezdí rychleji, agresivněji, a ke všemu se ještě řízení nevěnují v dostatečné míře. Toto je problém, který nelze vyřešit nějak rychle a jednoduše. Dokud budou za volantem sedět lidé, nelze faktor jejich chyb nikdy zcela vyloučit.

A.cz: A je nějaká oblast, kde by bylo zlepšení možné dosáhnout relativně rychle?

Ano, například u chodců. Teď právě nastává období, kdy jich za snížené viditelnosti v celém roce umírá nejvíce. Od příštího října už by za určitých podmínek měli mít zákonnou povinnost nosit na oblečení reflexní prvky. Letos zatím na ně chceme působit, aby se takto chránili dobrovolně.

A.cz: Jste ve funkci od června.  Bude mít podle vás oddělení BESIP v budoucnosti dostatek možností a prostředků k tomu, aby se cíle Národní strategie pro bezpečnost silničního provozu opravdu podařily splnit?

Teď jsme právě ve fázi, kdy se jedná o osudu již dříve připraveného projektu na novou koncepci řízení bezpečnosti provozu, který počítá se vznikem Úřadu pro bezpečnost dopravy. Tento návrh bude projednán novou Radou vlády pro bezpečnost silničního provozu. Měla by zasednout na přelomu roku.

A.cz: Je nutné kvůli tomu zřizovat nějaký nový úřad?

Také si nejsem úplně jist. Možná by stačila těsnější koordinace v rámci ministerstva dopravy. Mělo by se lépe spolupracovat i s ostatními přirozenými partnery, jako jsou například správci komunikací policie a další orgány, které mají bezpečnost dopravy také v popisu práce. Je to však zatím jen úvaha, skutečný směr udá až právě zmiňovaná Rada vlády.

A.cz: Od čeho se podle vás musíme odrazit, pokud chceme, aby v budoucnosti bylo na našich silnicích bezpečněji?

Jednoznačně od reformy autoškolství. Podívejte se na současný stav autoškol. Není problém, abyste si sehnal autoškolu, kde budete ke zkouškám připuštěn, aniž byste absolvoval kompletní výcvik, kvalita učitelů je také různá. Jednoznačně budu podporovat, aby do připravovaného zákona o autoškolství byl zařazen řidičský průkaz na zkoušku. Myslím si, že by bylo správné také to, aby mladí nemohli hned v osmnácti usednout za volant nějakého silného vozu. U motocyklistů to tak ošetřeno je, tak proč ne u aut… Je tu také otázka pokračujícího výcviku po autoškole. Zkrátka je nutno to udělat komplexně a dobře. Nyní jsme získali nějaký čas k dobru, protože tento zákon byl prozatím vyškrtnut z legislativního plánu vlády.

A.cz: A jak působit na řidiče a další účastníky silničního provozu, kteří se již na silnicích pohybují?

Máme připravenu řadu kampaní. O detailech zatím mluvit nemohu, ale určitě se příští rok budeme věnovat mimo jiné agresivitě, nebezpečné rychlosti a šířit povědomí o správném způsobu jízdy. Je to ale běh na dlouhou trať.

A.cz : Vidíte cestu například v drastických videoklipech, jako byly ty od režiséra Filipa Renče?

Rozhodně ne v ještě drastičtějších. Spoty pana Renče považuji za ještě únosné. Také vím od řady svých známých žen, že po shlédnutí klipu s dítětem, které vyletí při srážce matce z náruče, nyní důsledně své ratolesti připoutávají. Takže v tomto případě to svůj účel splnilo.

A.cz: Jsou zkušenosti ze zahraničí, že dlouhodobé působení na řidiče má skutečné výsledky?

Řeknu jeden příklad z Irska. Tam se před několika lety při průzkumu 35 procent lidí přiznalo, že po propité noci usedají za volant.  Když se před časem stejný průzkum opakoval, 95 procent respondentů uvedlo, že se zbytkovým alkoholem by už neřídili. Že je u nás co zlepšovat, dokazuje ještě jeden údaj. Chodce, který se chystá přejít, ve Finsku, podle průzkumu, důsledně pouští 60 procent řidičů. U nás jen 36 procent.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Brankář Škarek opustil kemp Islanders a zamířil na farmu

Český hokejový brankář Jakub Škarek se z tréninkového kempu New York Islanders přesunul na farmu do Bridgeportu. Devatenáctiletého odchovance Jihlavy, jehož si Islanders vybrali loni ve třetím kole draftu na 72. pozici, čeká první sezona v Severní Americe. V minulém ročníku chytal Škarek ve finské lize za Pelicans Lahti.

Škarek uzavřel loni v červenci s Islanders tříletou nováčkovskou smlouvu. Za Lahti odchytal 22 utkání s průměrem 2,45 obdržené branky na zápas, úspěšností zákroků 90,58 procenta a jednou udržel čisté konto. V sedmi duelech nastoupil i ve druhé nejvyšší finské lize za Peliitat Heinola.

Další zprávy