Řidičák seberou při každém překročení rychlosti a nafta stojí tři koruny. Tak se jezdí po Alžírsku

Ondřej Běhal
30. 7. 2017 7:16
Policisty potkáte v největší africké zemi na frekventovaných úsecích na každém kilometru, takže je tam provoz až nečekaně klidný a spořádaný. Benzin i nafta se v Alžírsku prodává doslova za pár korun.
Provoz v druhém největším alžírském městě Oran (Wahrán).
Provoz v druhém největším alžírském městě Oran (Wahrán). | Foto: Ondřej Běhal

Alžírsko není na rozdíl od svých sousedů Tuniska nebo Maroka země, která by cíleně lákala turisty, takže tam moc Čechů nezavítá. Chybí infrastruktura například v podobě většího množství hotelů a restaurací. Navíc ke vstupu do země Češi potřebují vízum a získání toho novinářského nebylo vůbec jednoduchou záležitostí.

Ceny benzinu a nafty jsou v Alžírsku téměř o řád levnější než v Česku.
Ceny benzinu a nafty jsou v Alžírsku téměř o řád levnější než v Česku. | Foto: Ondřej Běhal

"Alžířané turismus nepodporují. Za prvé jde o zemi bohatou na ropu, plyn a další přírodní zdroje, takže mají pocit, že peníze od turistů nepotřebují. Za druhé neradi slouží zejména Francouzům, se kterými krvavě bojovali o nezávislost," vysvětluje český velvyslanec v rozlohou největší africké zemi Martin Vávra.

Českým motoristům by se ale v Alžírsku některé věci určitě líbily. Na prvním místě to jsou ceny pohonných hmot. Při našem pobytu stál litr nafty 20 dinárů a litr benzinu 35 dinárů. Při oficiálním kurzu vůči koruně přibližně pět ku jedné jde zhruba o čtyři, respektive sedm korun na litr. Jenže na černém trhu lze eura a dolary směnit mnohem výhodněji, takže ve finále by nafta stála necelé tři koruny a benzin lehce přes pět korun.

Našinec by se nemusel bát ani alžírských řidičů. Z našich zkušeností se na frekventovaných tazích jezdí klidně a spořádaně, na rozdíl od jiných jižních zemí se tu dodržují i jízdní pruhy. Aby ne, když doslova na každém kilometru potkáte policisty. V zemi, jíž ještě nedávno zmítala občanská válka, počítejte i s velkým množstvím stálých policejních kontrolních stanovišť, před nimiž se často tvoří zácpy.

Alžířané velmi frekventovaně používají klakson. Většinou však ne z naštvanosti, ale kvůli praktickým důvodům - aby o nich ostatní věděli. To platí zejména při předjíždění, ale i při jízdě v úzkých klikatých zatáčkách.

Podle značky poznáte stáří auta

Jak se jezdí v Alžírsku

Z alžírských "espézetek" lze rozklíčovat zajímavé informace. Například místo, kde majitel auta v zemi žije. Není to ale podle písmem jako u nás, ale podle posledního dvojčíslí. Každý region země má přiřazený své. Trojčíslí uprostřed značky pro změnu značí, ve kterém kvartále a roce byl vůz registrován.

Rychlostní limity se příliš neliší od našich, nejvíce se smí jezdit na dálnicích - 120 km/h. Trestá se, podobně jako ve Francii, jejich sebemenší překročení. "Nedávno mi naměřili na sto dvacítce 122 km/h. Dostal jsem pokutu dva tisíce dinárů, ale hlavně mi na 45 dní sebrali řidičák," vysvětluje náš průvodce Boualem. K přísným předpisům je ale smířlivý. "Na našich silnicích loni zemřelo přes čtyři tisíce lidí (Alžírsko má přibližně 40 milionů obyvatel - pozn. redakce) a to není v pořádku," vysvětluje.

Provoz na dálnicích se od toho u nás výrazně liší tím, že v odstavném pruhu nabízejí prodejci zboží, takže se tam pohybuje dost aut a lidí. Kvalita asfaltu na dálnici mezi metropolí Alžírem a druhým největším městem Oranem je ale velmi dobrá a nikde se neopravuje. Kam se hrabe na některých úsecích naše D1.

Orientační nápisy na cedulích jsou vždy jak v arabštině tak v latince.
Orientační nápisy na cedulích jsou vždy jak v arabštině tak v latince. | Foto: Ondřej Běhal

V zemi převažují automobily francouzských značek, ale velmi často potkáte i škodovky. Viděli jsme například policejní Rapidy Spaceback nebo množství taxikářských octavií. Škoda je letos zatím na alžírském trhu devátou nejprodávanější značkou a Alžírsko je pro ní největším africkým trhem. Pozici značky by mělo posílit nedávné spuštění montáže octavií a příští rok i fabií v nové továrně ve městě Relizane mezi Alžírem a Oranem.

Stáří vozového parku se na bohatém severu země, kde jsme se pohybovali, příliš neliší od toho českého. Možná i proto, že se do země nesmějí dovážet ojetiny ze zahraničí.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Dallas v NBA nestačil doma na Clippers, navíc přišel o Powella

Jediný zápas úterního programu NBA vyhráli basketbalisté Los Angeles Clippers, kteří v souboji předních celků Západní konference zvítězili v Dallasu 110:107. Hostům s 36 body a 11 doskoky vévodil Kawhi Leonard, 36 bodů nastřílela i domácí hvězda Luka Dončič. Mavericks však přišli o pivota Dwighta Powella, jenž si zřejmě přetrhl Achillovu šlachu.

Osmadvacetiletý Kanaďan Powell se v závěru první části skácel při pokusu o únik, nikdo ze soupeřů se ho přitom nedotkl. "Jistě to budeme vědět až po rentgenu. Bojím se nicméně, že situace je vážná," řekl novinářům trenér Rick Carlisle. Podle prvních prognóz se klíčový pivot Mavericks, jenž má v ročníku zápasové průměry 9,6 bodu a 5,7 doskoku, bude léčit minimálně do konce sezony.

před 34 minutami

V Ochotském moři hoří ruská rybářská loď, všech 47 námořníků je v bezpečí

Ruskou loď plavící se v Ochotském moři přibližně 130 kilometrů od Magadanu postihl požár a následně výbuch. Oznámila to agentura TASS s tím, že celou posádku 47 námořníků se podařilo evakuovat do bezpečí. Na rybářské lodi Enigma Australis však ještě zůstává palivo a hrozí další výbuch, dodala agentura s odvoláním na nejmenovaného záchranáře z místa nehody.

Loď začala hořet už v úterý, kdy to ale vypadalo, že se požár podařilo uhasit. Oheň ale večer znovu vzplál a v noci následoval silný výbuch na palubě. V současnosti je loď dál v plamenech, i když téměř vyhořela. Záchranná loď kvůli obavám z dalšího výbuchu není v přímém kontaktu s hořícím plavidlem, na kterém požár nejspíše zasáhl strojovnu.

Evakuovaná posádka mezitím na plovoucí rybářské základně podstoupila lékařskou prohlídku, při níž nebyla zjištěna žádná zranění. 

Další zprávy