Delší výcvik, a tudíž i vyšší cenu bude muset před složením závěrečných zkoušek od jara strpět zájemce o získání řidičského oprávnění na motocykl. Obvyklá cena se bude zřejmě pohybovat v rozmezí 11 - 15 tisíc korun, což je oproti loňské obvyklé ceně kolem 7000 Kč navýšení prakticky na dvojnásobek.
Důvodem jsou vyšší náklady autoškol, které budou muset platit více hodin instruktorům a nasadit do akce více strojů.
Informaci získal online deník Aktuálně.cz od členů tuzemské asociace autoškol, kteří se problematikou zabývali v posledním lednovém týdnu na svém zasedání. Pražská Autoškola Krátký už dokonce za výcvik pro skupinu A (tedy motocykl v nejsilnější kubatuře) v ceníku uvádí sumu 15 600 Kč. "Ta částka, která je teď hrubým odhadem, se může ještě měnit a předpokládám, že i změní - směrem dolů," sdělil zástupce autoškoly. "Dali jsme tam teď raději vyšší cenu, aby pak byl prostor pro snižování."
Kromě toho bude zatím v řadě míst problematické vůbec zkoušku složit. Velká část obcí s pověřenou působností totiž ještě nestanovila plochu cvičiště pro uskutečnění jedné části předepsané praktické zkoušky. Týká se to i hlavního města: "Místa ještě vybrána nejsou. Celkem mají vzniknout tři plochy, ale jsou zatím ve výběru. Bližší informace zatím poskytnout nelze," odpověděl na dotaz deníku Aktuálně.cz tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman.
Problémy jsou zatím i jinde. "Je to takový horký brambor. Oficiálně by mělo plochy pro zkoušky řešit město, ale to se k celé záležitosti staví laxně s tím, že si to mají autoškoly zařídit samy. My takovou plochu naštěstí k dispozici máme, pronajímáme ji i některým dalším autoškolám," řekl Matouš Landa, majitel stejnojmenné autoškoly v Kolíně. Pro výcvik by podle zkušeností instruktorů autoškol měla stačit asfaltová nebo betonová plocha o rozměrech přibližně 70x30 metrů.
Na to, kde a za jakých podmínek se budou vyškolení žáci zkoušet, již netrpělivě čekají v autoškole VT centrum z Pražské části Uhříněves. "Žáky máme, cvičíme je na vlastní ploše, ale nemůžeme jim sdělit, kdy vlastně ke zkoušce budou moci přistoupit," sdělil jednatel firmy Václav Volf.
Samotná zkouška bude oproti dosavadním zvyklostem výrazně změněná a podstatně náročnější. První část se odehraje na cvičišti, kde žák bude muset prokázat, že je schopen dostatečně zvládat stroj dokonce i v krizových situacích. Pak budou žáci motoškoly muset absolvovat zkoušku v provozu, ale na rozdíl od minulosti už pojedou na motocyklu sami. Dříve na tandem usedal učitel.
"Předepsaný počet 13 hodin jízdy nebude od letoška naprosté většině zájemců postačovat, říká například Aleš Horčička, místopředseda výkonné rady Asociace autoškol ČR, který sám vede jednu z nich, ve které je možno absolvovat výcvik na všechny druhy motorových vozidel. S tím souhlasí i Matouš Landa z Kolína. "Když bude někdo hodně šikovný, může výcvik jízdy zvládnout i za těch třináct hodin. Jsou ale tací, kteří budou potřebovat třeba 20 hodin, nebo i více. Například když půjde o úplné nováčky," dodal.
V praxi to podle Horčičky bude vypadat tak, že nejprve autoškoly začnou uchazeče učit úkony pro zkoušku na cvičišti. Například bude muset zvládnout couvání, otočení v půlkruhu o průměru osm metrů, slalom mezi kužely v rychlosti chůze i v tempu 40 km/hod, dále vyhýbací manévr při počáteční rychlosti alespoň 50 kilometrů v hodině nebo nouzové zastavení ze stejné rychlosti. Také bude muset předvést, že umí motocykl dát na stojan a opět ho z něho sejmout, a dokonce zdvihnout stroj položený na boku.
"Teprve až toto zvládne, začne výcvik na silnici," vysvětluje Horčička. Nejprve bude stejně jako dosud instruktor sedět na motocyklu za žákem, kvůli přípravě na zkoušku bude ale nutné, aby alespoň několik hodin odjel v provozu žák sám. "Instruktor ho bude na dalším stroji pouze sledovat a dávat mu pokyny vysílačkou," dodává Horčička. Takto rozsáhlý výcvik může podle něho během povinných 13 hodin zvládnout jen někdo, kdo již motocykl dobře ovládá, například motokrosový závodník. Ostatní čeká delší výcvik, přičemž cena každé hodiny navíc je přibližně 500 Kč.
Dalším faktorem, který zatím uvádí autoškoly v nejistotu, je dosavadní neexistence prováděcího předpisu k novelizované vyhlášce 167/2002, která náležitosti k nové zkoušce pro uchazeče o průkaz na motocykl stanovuje. Vyhláška přitom vstoupila v platnost již prvního listopadu loňského roku. "Předpis je připraven, musí ho však ještě projednat Legislativní rada vlády," uvedl pro Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něho je to v plánu v nejbližších dnech.
Nová situace kolem řidičáků na motocykl je pro některé autoškoly tak složitá, že raději tento výcvik vůbec poskytovat nebudou. Je mezi nimi i Autoškola Wyrwolová. "My řidičáky na motorku vůbec dělat nebudeme," řekl pracovník autoškoly s tím, že důvod je jejich interní věcí.
Některé odborníky zaráží na celé záležitosti ještě jedna další věc. Legislativa sice nyní zpřísnila pravidla pro získání oprávnění pro úplně všechny kategorie motocyklů, dokonce i mopedy, avšak jedné skupiny motorkářů se vůbec netýká. Všichni ti, kteří absolvují autoškolu a získají řidičské oprávnění "B" na běžný osobní automobil, totiž budou moci nadále automaticky řídit i skútr s motorem do 125 cm3, pokud má omezený výkon a pokud je opatřen variátorovou převodovkou. U nich nikdo před vyjetím na silnici nezkoumá, zda takové vozidlo vůbec dokážou ovládat.