Revoluce mezi obytnými přívěsy? Koncept s vlastním pohonem řeší problém elektromobilů

Eva Srpová Eva Srpová
16. 9. 2018 8:44
Německá firma Dethleffs představila obytný přívěs s velkokapacitní baterií a elektromotory v kolech. Zajímavý koncept by mohl vyřešit problém, který mají elektromobily.
Zvenčí přívěs jako každý jiný, ale skrývá vlastní pohon.
Zvenčí přívěs jako každý jiný, ale skrývá vlastní pohon. | Foto: Dethleffs

Německou společnost Dethleffs vyrábějící obytné vozy založil Arist Dethleffs už před 80 lety. Přál si vybudovat firmu s mobilními domy na kolech, se kterými by se dalo jezdit po světě a být zároveň pohromadě s rodinou.

Vypadá to eko friendly, ale ve skutečnosti by BMW i3 přívěs táhnout nemohlo. Nesmí.
Vypadá to eko friendly, ale ve skutečnosti by BMW i3 přívěs táhnout nemohlo. Nesmí. | Foto: Dethleffs

Firma Dethleffs nyní představuje koncept obytného přívěsu, který nese název e.home Coco. Je unikátní tím, že má vlastní elektrický pohon a baterie ukryté v podlaze. Takový přívěs by mohl zaujmout především majitele aut s omezeným hmotnostním limitem taženého přívěsu, například některých elektromobilů.

Skupinová fotka s BMW i3 je nicméně trochu zavádějící, protože elektrický bavorák má v technickém průkazu jasně zapsáno, že přívěsy táhnout nesmí.

Koncept má ale i další přednosti. Dokáže například snížit spotřebu a emise benzinového auta, které by tento obytný dům táhlo. Tím, že přívěs je osazen bateriemi s vlastními elektromotory, jeho tažení není pro vozidlo tak zatěžující.

Revoluční vize pokrytá solárními panely se ukázala na veletrhu Caravan Salon konaném vloni v srpnu v Düsseldorfu, avšak funkční koncept byl představen na stejné akci pořádané letos.

Elektromotory jsou tu dva, každý u jednoho kola.
Elektromotory jsou tu dva, každý u jednoho kola. | Foto: Dethleffs

Pohonné ústrojí je unikátní i v tom, že lze nastavit přesnou hmotnost, kterou bude mít na starosti. Lze tedy navolit, kolik kilogramů přívěsu bude pohánět vlastní elektromotor a kolik zbude na auto, které ho táhne. Rozsah je navíc široký, je možné přenechat vozidlu vpředu třeba i pouhých 100 kilogramů.

Baterie uložená v podlaze přívěsu kapacitně přesahuje i mnohé současné elektromobily na trhu, je výkonnější než třeba ta v základní Tesla Model S. Má kapacitu 80 kWh a doplňují ji dva elektromotory umístěné přímo v kolech, z nichž každý disponuje výkonem 40 kW.

Točivý moment lze přerozdělit na jednotlivá kola podle potřeby, takže e.home Coco by mělo být na silnici i stabilnější a lépe by se s ním mohlo manévrovat v omezených prostorech, díky mobilní aplikaci ho lze i zvenčí snadno zaparkovat na vybrané místo ke kempování.

Střecha je pokrytá solárními panely, které baterii nabíjejí. A pokud přívěs zrovna nepojede, může se jeho pohon využít na dovolené i jako vlastní elektrocentrála, která se kempaři hodí.

Poslouží například k svícení diodovými žárovkami, je vhodný i pro pohon klimatizace nebo zdroj pro nezávislé topení nebo přístroje v mobilní kuchyni. Jeho nespornou výhodou je i to, že zatímco běžný generátor je hlučný a navíc produkuje emise, e.home Coco je přece jen ekologičtější.

 

Právě se děje

Další zprávy