Taxíky v Česku mají 115 let. Připomeňte si historii taxislužby a čím vším jezdila

Stojící vozidla taxislužby v Praze v 80. letech.
Jízda automobilní drožkou nebyla cenově rozhodně pro každého (ačkoliv leták na předchozím snímku říkal něco jiného), naopak cílovou skupinou byli spíše bohatší cestující, kteří do Prahy přijížděli třeba vlakem. Proto také stanoviště blízko hlavních vlakových nádraží. Za připomenutí stojí, že nejspíše koncem roku 1907 se také první taxíky objevily i na území dnešní Ostravy.
Na začátku ledna 1962 byla pražská taxislužba, do té doby působící v rámci podniku Autoslužba Praha, začleněná pod dopravní podniky. Dělo se tak i na jiných místech republiky, metropole tedy nebyla úplnou výjimkou. Typickými vozidly taxislužby první poloviny 60. let byly Volhy, následně také Škody 1000 MB, představené v roce 1964. Nechyběly ale ani již zmíněné Warszawy, Pobědy nebo Škody 1202 STW, ze které ostatně vychází i taxi - pick-up - na fotce z roku 1966. Ta pochází z doby předvánoční, když pražští taxikáři dávali dárky příslušníku veřejné bezpečnosti. I takový byl socialismus.
Jestli v 60. a 70. letech to byla "embéčka" a "stovky", od druhé poloviny 70. let a hlavně pak v 80. letech se výrazně rozšířily jako taxíky i Škody 120, poslední vývojová verze mladoboleslavských automobilů s koncepcí "vše vzadu". Tady v roce 1985 před budovou Československé televize.
Koncem 80. let už se socialistické politické zřízení pomalu blížilo ke konci. Málokdo si to ale v roce 1988 byl schopný představit.
Foto: Archiv DPP
Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
27. 9. 2022 6:02
Na začátku září 1907 vyjely poprvé v Praze automobily sloužící jako taxíky. Za těch 115 let prošla taxislužba nejen v hlavním městě celou řadou proměn. Za komunistů byla regulovaná, počátkem 90. let se z ní stala volná živnost. Také používané automobily se měnily: od kočárů bez koní až k dnešním moderním vozům. Jak se vyvíjel vozový park taxislužby, se můžete podívat v galerii.
 

Právě se děje

Další zprávy