Renault Twizy: bez řidičáku, levně, elektricky

Michal Karat
12. 4. 2012 8:25
Francouzský Renault začíná na vybraných evropských trzích prodávat malý městský elektromobil
Foto: Renault

Je to ještě auto, nebo spíš jen čtyřkolka? Renault vidí v novém elektromobilu Twizy ideální alternativu k motocyklům do města. Je jen 1,19 m široký, 2,32 m dlouhý a 1,46 m vysoký, ve standardní výbavě přitom nemá ani dveře! Maximálně jednoduchá konstrukce má být lehká, levná, ale přitom dost bezpečná na to, aby byla srovnatelná s jinými mini-vozítky.

Na několik velkých trhů v Evropě se dostane Renault Twizy už letos na jaře, a tak první zahraniční média už měla možnost svezení s novátorským vozidlem.

Twizy je neobyčejné auto

Pokud se vám zdá, že jsou všechna dnešní auta stejná, pak je Twizy ideální auto pro vás, píše magazín Autotrader.co.uk ve své recenzi. Dokonce i hodně nezvyklý Smart ForTwo vypadá vedle Renaultu Twizy jako úplně obyčejné auto.

Jeho karoserie pojme jen dva cestující, kteří sedí za sebou. Na zadní místo se nastupuje poněkud obtížně, a když jej obsadíte, nezbývá vlastně žádný prostor pro zavazadla, ale auta ve městech jezdí stejně většinou obsazená pouze řidičem. Twizy je bezkonkurenčně obratné vozítko, které se dokáže otočit na poloměru jen 3,4 m, nejbližším konkurentem je mu v tomto ohledu dosud rekordní Toyota iQ s 3,9 m.

Foto: Renault

Autocar upozorňuje, že Twizy nemá ABS, ani stabilizační systém. Jeho kola jsou v samotných rozích karoserie a podvozek je celkem sportovně naladěn, takže Twizy snese i překvapivě rychlou jízdu zatáčkami. Otázkou je, jak se bude chovat ve městě a na špatných silnicích.

Elektrický a relativně dostupný

Twizy vzbuzuje na ulicích pozornost svým vzhledem, ale neméně zajímavá je i technika. I ta je podle Renaultu maximálně jednoduchá, takže servis má zabrat maximálně 1 hodinu ročně. Čtyřkolka je poháněna elektromotorem umístěným u zadní nápravy. Jeho 13 kW rozhýbe automobil až na 80 km/h. V příštím roce se začne prodávat ale i verze s výkonem omezeným na 4 kW (nejvyšší rychlost 45 km/h), kterou mohou v EU řídit i ti, kdo nemají řidičský průkaz - tedy mladiství nebo naopak důchodci.

Akumulátor je umístěn pod sedadlem řidiče, za ideálních podmínek má umožnit dojezd 100 km a následné dobití nemá trvat déle než 3,5 hodiny.

Renault se snaží nabídnout své Twizy s co nejnižší cenou. V Británii se tak základní provedení dá koupit za 6690 liber, tedy zhruba 200 tisíc českých korun. V ceně není akumulátor, musíte si jej od výrobce pronajímat za dalších 45 liber měsíčně (1350 Kč). Samotné nabití už je velmi levné, ve Velké Británii za něj dáte necelou libru (30 Kč), což je přímá platba, která vystačí na 100 km jízdy.

 

Právě se děje

Další zprávy