Moskva - Od poloviny tohoto měsíce je skutečným vládcem nad ruskou automobilkou Avto VAZ, výrobcem vozů značky Lada, francouzsko-japonské konsorcium Renault-Nissan.
Nyní má aliance Renault-Nissan v holdingové společnosti, která AvtoVAZ ovládá, podíl 67,1 procenta akcií.
Dohoda o získání kontroly nad ruským výrobcem sjednaly automobilky v roce 2012. Završena byla letos 18. června.
O svých budoucích plánech zatím firma příliš nehovoří. Z dřívějších informací však je zřejmé, že se bude orientovat na produkci levnějších modelů. Hodlá opět recyklovat techniku používanou nejpříve ve vozech Renault či Nissan a pak montovanou i do rumunských Dacií. Po Ladě Largus, což je vlastně Dacia Logan MCV první generace s logem Lada, tak má brzy začít nabízet i vůz odvozený od Dacie Sandero.
Mezitím ale běží vývojové práce na automobilech s vlastním designem. Budoucí vzhled středně velkého SUV naznačuje například koncept Lada XRay.
Zatím se propouští
AvtoVAZ se loni propadl do čisté ztráty 7,9 miliardy rublů (zhruba 4,6 miliardy Kč) po zisku 29,2 miliardy rublů v předchozím roce. Tržby z prodeje vozů značky Lada klesly kvůli prudkému zhoršení na ruském trhu o sedm procent. AvtoVAZ tento měsíc oznámil, že ve své hlavní továrně v Togliatti bude muset letos zrušit zhruba 13 000 pracovních míst, což představuje zhruba 20 procent celkového počtu.
Renault vyjádřil ohledně dlouhodobých vyhlídek podnikání v Rusku optimismus, třebaže současná situace je tam kvůli poklesu ekonomiky a hrozbě západních sankcí nepříznivá. Renault, který má v Nissanu 43,4 procenta, v roce 2008 investoval do koupě prvních 25 procent akcií AvtoVAZu miliardu dolarů (asi 20 miliard Kč).
Loni v listopadu nastoupil do čela ruské firmy nový generální ředitel Bo Andersson. Je to bývalý manažer největší americké automobilky General Motors, který si v Rusku vysloužil uznání tím, že vyvedl ze ztrát tamního výrobce užitkových vozů Gaz.