Unikátní stroj dává nový povrch dálnici D1. Podívejte se

Radek Pecák Radek Pecák
11. 6. 2014 6:00
Speciální finišery, které zvládají i stavbu letištní ranveje, už položily povrch na devíti kilometrech úseku Šternov-Psáře.
Stroj úctyhodných rozměrů se pohybuje na pásech.
Stroj úctyhodných rozměrů se pohybuje na pásech. | Foto: Radek Pecák

Praha, Šternov – Dva unikátní stroje už dokončily nový souvislý betonový povrch na devítikilometrovém úseku dálnice D1 mezi 41. kilometrem u Šternova a 49. kilometrem u Psářů ve směru na Brno. Auta po něm však budou moci začít jezdit až během letních prázdnin.

"Dvojici finišerů betonových povrchů strojů jsme už přesunuli na další rekonstruovaný úsek u Lokte, současně se další dva stroje rozjely na úseku u Jihlavy," řekl deníku Aktuálně.cz Tomáš Hajič, předseda představenstva společnosti Dálniční stavby Praha, kterou si pro zhotovení povrchu najala firma Eurovia jako garant této části rekonstrukce D1.  

Dva finišery dokážou při nepřetržitém provozu vytvořit 500 až 800 metrů nového povrchu dálnice za den. Šířka komunikace se pohybuje od základních 10,75 metru až do 12,75 metru u stoupacích pruhů.

"Stroj je možno roztahovat až na maximální šířku 15 metrů, což jsme využili vloni při pokládání nového povrchu hlavní přistávací a vzletové dráhy ruzyňského letiště," upřesňuje Hajič.

O tři centimetry silnější

Vrstva betonu, která se pokládá ve dvou fázích, je vysoká 27 centimetrů. Je o tři centimetry silnější, než byl původní povrch. Pod ním leží o něco slabší podkladní vrstva, připravená před nasazením finišeru. Dvě nejspodnější vrstvy zůstaly beze změny z doby budování původní dálnice v 70. letech.

Horní vrstva povrchu bude zdrsněna, čehož se dosahuje vymetáním části ještě nezaschlé horní vrstvy. Spáry se tentokrát vyřezávají již do hotového betonu a budou utěsněny gumovými profily. To zajistí snížení hlučnosti a zvýšení komfortu jízdy.

Přestože je povrch mezi 41. a 49. kilometrem dokončen, motoristé se po něm projedou až někdy v průběhu prázdnin. "Předpokládáme, že v pásu ve směru na Brno se na prvních třech úsecích začne jezdit na přelomu července a srpna," říká mluvčí státní organizace Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Je to podle něho v souladu se schváleným harmonogramem prací. Ještě předtím totiž musí být dokončeny mimo jiné opravy mostů a výstavba nových nadjezdů. Jejich osazování na vybudované nosníky by mělo nastat v červenci.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Ani mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková nepředpokládá, že by se práce podařilo urychlit a zahájit provoz na rekonstruovaném úseku dříve.

"Pokládka nového betonového krytu již sice byla dokončena, ale na tento povrch nyní z technologických důvodů nelze najíždět těžkou technikou. Po uplynutí technologií stanovené lhůty pak můžeme pokračovat v dalších činnostech na této části úseku. Budeme pokračovat pracemi na nových dvou mostech, které byly v loňském roce odstraněny, a dokončovat práce na nové vozovce, konkrétně budovat krajnice, žlaby, odvodnění, dopravní značení, hlásky SOS, kabelové systémy a další nutné záležitosti" dodává.

V úzkých pruzích až do podzimu

I když pak pravý pás dálnice ze směru od Prahy získá definitivní podobu, nadále se tu bude jezdit pouze osmdesátikilometrovou rychlostí v celkem čtyřech zúžených pruzích. Stavbaři se totiž přesunou na opačnou stranu dálničního tělesa. Rekonstrukce druhého pásu – směrem na Prahu – by pak měla skončit do začátku zimy.

Foto: Radek Pecák

Předvídat rychlost prací ovšem nelze. "Rádi bychom sice pracovali 24 hodin denně, a skutečně se tak na úseku u Šternova dělo, ale zdržují nás současná vedra," říká Hajič. Norma totiž nepřipouští betonáž při teplotách nad třicet stupňů Celsia. Obává se také bouřek, které meteorologové předpovídají. Tyto práce nelze dělat ani během deště.

Rekonstrukce dálnice D1 začala přípravnými pracemi vloni na jaře. Stavební firmy nejprve pracovaly na rekonstrukci středového pásu a provizorní rozšíření krajnice. Teprve letos na jaře se začal odstraňovat na polovině dálnice starý povrch.

Šířka jízdních pruhů zůstane stejná jako dříve, tedy 3,75 metru, ale na každé straně se rozšíří o tři čtvrtě metru odstavný pruh. Je to kvůli bezpečnosti osádek vozidel, která jsou nucena zde zastavit, ale také proto, aby při opravách a jiných mimořádných událostech bylo možno převést dopravu do jednoho pásu a zachovat čtyři (byť zúžené) jízdní pruhy. 

Poslední úsek má zpoždění

Plánovaného dokončení do konce letošního roku se ale nedočká poslední z nyní rekonstruovaných úseků. Ten má číslo 21 a leží u Velké Bíteše mezi 154. a 162. kilometrem. Opravuje jej sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ.

Foto: Radek Pecák

Práce nabraly zpoždění především kvůli dohadování firmy se státem ohledně zvýšení nákladů na rekonstrukci vinou nestabilního podloží na části krajnice.

Zpoždění prací se podle Ředitelství silnic a dálnic pohybuje kolem 200 dní včetně zimní technologické přestávky. Modernizace tu tedy skončí až v létě příštího roku s více než půlročním zpožděním.

"Pro mě je to naprosto tristní. Přestože je středový pás rozpracován, tak toto zpoždění je tak obrovské, že ho zhotovitel není schopen nějakým způsobem eliminovat," řekl během pondělního kontrolního dne generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kubiš pro Český rozhlas.

Prohlédněte si aktuální fotogalerii.

 

Právě se děje

Další zprávy