reklama
 
 

Reinkarnovaný Pionýr 555 dostal elektromotor. Ekologický "Pařez" by měl stát okolo 70 tisíc

9. 3. 2018
Legendární malý motocykl Jawa Pionýr 555, kterému se přezdívalo Pařez, bude ve své reinkarnované verzi z roku 2006 k mání i na elektrický pohon. Měl by dosáhnout rychlosti až 100 km/h, kapacita baterie pak zajistí dojezd do 100 km. Tvrdí to zástupci opavské společnosti Motoscoot, která novinku představila na brněnském Motosalonu, a chce ji od roku 2019 sériově vyrábět. Předpokládaná cena základní verze je 70 tisíc korun.

"Je odkazem na prvního Pionýra z roku 1956, modelovou řadu 555," uvedl Pavel Brída z firmy Motoscoot. Model tak naváže na Pionýra z roku 2006, který byl uveden u příležitosti 50 let od založení značky a měl spalovací motor - licenční čtyřtakt Honda. 

"Prototyp E-Pionýra je vybavený českým patentem, původně leteckým motorem od společnosti Emerze elektro, u kterého byl snížený výkon z 30 na 6 kW. S ním lehký stroj dosahuje rychlosti okolo 100 km/h. Dojezd elektromotocyklu vybaveného českou lithiovou baterií s kapacitou 49 Ah se pohybuje okolo 80 až 100 kilometrů," uvedl Brída.

Cena elektromotocyklu se v základní verzi bude pohybovat okolo 70 000 korun, se sériovou výrobou chtějí v Opavě začít od roku 2019. Ze stejné továrny do světa vyjíždějí také mopedy Betka, což je pro změnu nástupce neméně slavné Babety.

Už loni Motoscoot přišel s elektrickou verzí motocyklu Duck 125 se 17palcovými koly, motorem Bosch a baterií Panasonic. Firma ve svém stánku v evropské premiéře předvádí také elektrická vozidla e-choice v podobě malého osobního elektromobilu a rovněž dodávky pod značkou Velorxtrike.

Původní Pionýr se vyráběl od poloviny 50. do konce 70. let v Povážských strojírnách, vzniklo několik variant s motorem o objemu 50 ccm. Na některém ze 100 000 vyrobených kusů, kterým se také přezívalo pincek, fichtl nebo kozí dech, jela alespoň jednou většina českých a slovenských motocyklistů. První model, typ 550, pro tvar sedla zvaný Pařez, se vyráběl v letech 1954-1958.

Dalších pět let byl ve výrobě typ 555, v roce 1963 přišel první dvoumístný model 05. Vrcholem řady byly "dvacítky" a "jednadvacítky", které se vyráběly od roku 1967 dlouhých 13 let. Z pionýra následně vycházel i Mustang (1969-1982), který vznikl ve spolupráci s italskou firmou ItalJet.

autor: ČTK | 9. 3. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama