Dacia vládne evropským prodejům, Škoda a VW paběrkují. Soukromníci mění statistiky

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 2. 2019 6:02
Volkswagen je s 1,75 milionu automobilů za minulý rok nejprodávanější značkou v Evropě. To je údaj, který asi překvapí málokoho. Přesto i na prodeje nových aut existují různé pohledy. A podle jednoho z nich je nejpopulárnější automobilkou v Evropě Dacia a nejoblíbenějším modelem Dacia Sandero. Jde o pohled na prodeje mezi soukromými zákazníky. Právě rumunská automobilka totiž prodává téměř 80 procent svých aut do jejich rukou.

Na nejprodávanější auta v Česku se můžete podívat zde.

Foto: Jato Dynamics

Situace na jednotlivých trzích

Jednotlivé trhy a jejich podíl registrací mezi soukromou a firemní klientelou (mezi firemní zákazníky řadí JATO Dynamics například i registrace přímo na dealera) vidíte na obrázku výše. Za zmínku jistě stojí, že hned v osmi evropských destinacích jdou více než dvě třetiny prodejů do firemních rukou a v jedenácti zemích firemní registrace meziročně stouply. Lídrem prodejů služebních aut je Litva, kde je počet registrací 76 procent ke 24 procentům ve prospěch firemních zákazníků. Takto velký nepoměr se dá dle JATO Dynamics částečně vysvětlit přítomností litevské carsharingové společnosti CityBee (vlastněné firmou Modus Group). Ta totiž patří mezi největší poskytovatele sdílených aut v Evropě.

Dalším vysvětlením, proč firemní zákazníci v Evropě vládnou nad těmi soukromými, jsou nejrůznější daňové pobídky firmám, případně také stále rozšířenější rozhodnutí lidí nevlastnit auto. Místo toho naopak posilují třeba již zmínění poskytovatelé sdílení vozidel.

Právě sdílení aut, případně spolujízda a další alternativní způsoby dopravy měly dopad i na Finsko, kde podíl firemních zákazníků na celkových prodejích meziročně vyskočil ze 67 na 71 procent. Také na českém trhu je podíl firemních zákazníků nad hranicí 70 procent. Podobná čísla vykazují ještě Chorvatsko, Maďarsko (kde firemní registrace dosahují dokonce 75 procent), Polsko a Slovinsko. Na Slovensku se 65 procenty rovněž převládají firemní zákazníci.

 

Právě se děje

Další zprávy