Velký test Škody Octavia na zemní plyn. Jeli jsme za 99 haléřů na kilometr

Ondřej Běhal
11. 11. 2015 7:44
Čtyři a půl měsíce jsme testovali Škodu Octavia G-TEC. Ujeli jsme téměř osm tisíc kilometrů a dosáhli spotřeby 3,8 kilogramu CNG na každých 100 kilometrů. Za palivo jsme tak - při jízdě na plyn - zaplatili ani ne korunu na kilometr. Samotný proces plnění je o něco delší než běžné tankování a vyžaduje zejména u začátečníků jistou dávku zručnosti. Servis plynové Škody Octavia pak stojí víc než u benzinové verze.
Dlouhodobě testovaná Škoda Octavia G-TEC při tankování.
Dlouhodobě testovaná Škoda Octavia G-TEC při tankování. | Foto: Ondřej Běhal

Redakční test - Vyplatí se mi to? A za jak dlouho? To jsou první otázky, na které se ptá každý, kdo uvažuje o autě na plyn.

Čtyři a půl měsíce jsme testovali Škodu Octavia G-TEC, tedy auto, jehož benzinový turbomotor umí spalovat i CNG (stlačený zemní plyn). Ujeli jsme téměř osm tisíc kilometrů a spotřebovali necelých sto litrů benzinu a 242 kilogramů plynu. Dosáhli jsme spotřeby 3,8 kilogramu CNG na každých 100 kilometrů, za palivo jsme tak - při jízdě na plyn - zaplatili ani ne korunu na kilometr.

Rozdíl mezi jízdou na benzin a CNG dokázal málokdo z našich jedenácti řidičů rozeznat. Někteří z nich měli problém s technikou tankování, například s vyjímáním plnicí pistole z ventilu na autě.

Palubní počítač Octavie G-TEC ukazuje dojezd na obě paliva v nádržích.
Palubní počítač Octavie G-TEC ukazuje dojezd na obě paliva v nádržích. | Foto: Ondřej Běhal

Škoda Octavia 1.4 TSI/81 kW G-TEC stojí teď, v listopadu 2015, o 16 tisíc víc než benzinová verze 1.4 TSI, která disponuje vyšším výkonem 110 kW. Výkonově srovnatelná benzinová verze 1.2 TSI/81 kW je levnější o 58 tisíc a navíc je dostupná v akčním provedení Fresh, což znamená rozdíl 70 tisíc a ještě několik prvků výbavy k dobru.

Podle výrobce si řekne Octavia Combi G-TEC o 3,5 kilogramu plynu na 100 kilometrů. Našich jedenáct řidičů, kteří jezdili různé typy tras od městských až po dálkové dálniční, se dostalo na průměrných 3,8 kilogramu. Kilo plynu jsme tankovali v průměru za 26 korun, takže jsme za kilometr zaplatili necelých 99 haléřů.

Pokud si koupíte čistě benzinovou Octavii, počítejte u motoru 1.4 TSI místo výrobcem udávaných 5,1 litru Naturalu na 100 kilometrů při podobném stylu jízdy, jaký měli naši řidiči, přibližně se spotřebou 5,6 litru. Litr benzinu stál ve sledovaném období v průměru 32 korun, takže kilometr jízdy by přišel na 1,79 koruny. U motoru 1.2 TSI bude reálná spotřeba asi 5,5 litru (výrobce udává 4,9 litru) a cena za kilometr 1,76 koruny.

Každý kilometr na plyn tedy uspoří 80 haléřů proti motoru 1.4 TSI a 77 haléřů proti 1.2 TSI. Nutno dodat, že aktuálně jsou ceny benzinu z dlouhodobého pohledu na extrémně nízké hladině.

Servis plynové Octavie stojí víc než u benzinové verze. Nechali jsme si rozdíl vyčíslit ve Škodovce a dostali jsme se k cifře asi sedm tisíc korun na sto tisíc ujetých kilometrů. Během této ujeté vzdálenosti tedy uspoří G-TEC proti 1.4 TSI 73 tisíc korun a dávno se vyplatí, proti motoru 1.2 TSI 70 tisíc a na návratnost si musíte ještě počkat.

Foto: Ondřej Běhal

Ve svých výpočtech totiž musíte také zohlednit, že i když budete mít neustále plyn v zásobnících, auto jede po startu několik desítek vteřin na benzin, než se automaticky přepne do plynového módu. Čas od času tak budete muset i do "plyňáka" tankovat Natural. Je to ale i výhoda. Pokud míříte do končin s nízkou hustotou stanic na CNG, máte díky padesátilitrové nádrži na benzin jistotu, že nezůstanete na suchu.

Zatím jsme se bavili o cenových propočtech pro soukromé klienty vycházejících z oficiálních ceníků. Vozy CNG ale většinou nakupují firmy ve větších flotilách, kde jsou cenové relace trochu jiné, a vzhledem k nárůstu zájmu o škodovky na CNG výhodnější. 

Nádrže Octavie G-TEC pojmou přibližně 15 kilogramů plynu, což znamená dojezd na CNG kolem 400 kilometrů. Kvůli kolísavé úrovni plnicích tlaků a závislosti na teplotě vzduchu jsme ale do vyprázdněných nádrží natankovali pokaždé jiné množství plynu a nikdy to nebylo celých 15 litrů.

Někteří naši řidiči si stěžovali na fronty u čerpacích stanic. Jejich síť už je podle jejich zkušeností v Česku natolik hustá, že málokdy musíte kvůli dotankování plynu měnit trasu, ale natolik řídká, že už si někdy musíte chvíli počkat.

Plnění zemního plynu není tak jednoduché jako tankování benzinu.
Plnění zemního plynu není tak jednoduché jako tankování benzinu. | Foto: Ondřej Běhal

Samotný proces plnění je o něco delší než běžné tankování a vyžaduje zejména u začátečníků jistou dávku zručnosti. Obsluha je minulostí.

Subjektivní dojmy z jízdy na benzin a plyn se u jednotlivých řidičů lišily. Někomu připadal živější provoz na CNG, jinému na Natural. Všichni se ale shodli, že přepínání mezi oběma typy paliv téměř nezaregistrovali. Výhodou je, že naše vydavatelství vlastní moderní garáže s odvětráváním, kam mají vozy na CNG volný vjezd.

Podívejte se také na video z testování plynové Octavie.

Podrobný test modelu Škoda Octavia včetně pasáží o variantě G-TEC na CNG si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy