Radikální řez. Škoda chce hledat nové zákazníky v kabátě odstřiženém od minulosti

Radikální řez. Škoda chce hledat nové zákazníky v kabátě odstřiženém od minulosti
Foto: Jan Matoušek
Martin Frei Martin Frei
30. 8. 2022 19:29
Škoda chystá přelomovou změnu v designu. Ukazuje ji na studii Vision 7S, jejíž klíčové rysy převezmou sériové elektrické modely přicházející od roku 2024. Důraz na praktickou stránku zůstane zachován, pojetí zevnějšku však přidává nebývalou dávku dobrodružství, odvahy, až drsňáctví. Vedení značky věří, že tím osloví zákazníky, jimž dosavadní styl připadal příliš uměřený.

V pražské hale O2 Universum se v úterý večer odehrála premiéra konceptu Vision 7S. Naznačuje, jak bude vypadat největší ze tří elektrických modelů, které Škoda uvede v období 2024 až 2026. Půjde o sedmimístné SUV o třídu větší než dnešní Kodiaq, na délku měří přes pět metrů.

Karoserie ukazuje hlavní rysy budoucího pojetí designu mladoboleslavských elektromobilů nazvaný Modern Solid. Jak vidíte na snímcích, nový styl zachovává minimalistický důraz na funkčnost, ale vyjadřuje ho zcela jinými prvky, než jaké značku charakterizovaly dosud.

Zůstávají vlastně jen prolisy na kapotě a obrys masky chladiče. Ta je ovšem falešná, místo žebrované struktury ji tvoří černé sklo označované Tech Deck Face.

Obrat od dosavadních zvyklostí vysvětlují dva hlavní trendy. Prvním je elektrický pohon a odlišné uspořádání jeho součástí v karoserii. Druhým snaha oslovit více zákazníků.

Z marketingových průzkumů údajně vyplynulo, že významnou skupinou, již neoslovuje žádná značka skupiny Volkswagen, jsou aktivně žijící lidé milující dobrodružství a pobyt v divoké přírodě. Emoce inspirované tímto prostředím jim chce Škoda nabídnout v podobném duchu jako Volvo nebo Land Rover.

Pro domácí české publikum je to překvapivá změna. Škoda patří k dominantám trhu a její uměřený design je přijatelný pro široký průřez společnosti.

V zahraničí je však situace odlišná. Například v Británii měla značka před covidem podíl kolem tří procent, ve Francii 1,7 a v Itálii 1,4 procenta. Ani dosavadní designová filozofie tedy nemá v cizině takovou váhu jako u nás a radikální změna může víc přinést než ztratit.

Nový styl připravil na zadání managementu stejný tým designérů, který je podepsaný pod daleko konzervativnějším Enyaqem. Vision 7S ukazuje řadu vizionářských nápadů jako protisměrně otevírací dveře a šišatý volant. Ani jedno se do sériového auta nedostane, stejně jako samostatné skořepinové sedačky nebo palubní deska, která v relaxačním režimu zajíždí hlouběji pod čelní sklo.

Nápis Škoda místo kulatého loga ale bude skutečně zdobit příď, záď i volant. Háček nad Š je v zájmu srozumitelnosti pro cizince integrovaný do samotného písmene. Okřídlený šíp uvidíme jen na kolech a obrazovce komunikačního systému.

Vision 7S stojí na platformě MEB, sériový model tedy dostane stejné základní uspořádání s pohonem zadních nebo všech kol jako Enyaq. Výrobce slibuje větší baterii s kapacitou 89 kilowatthodin, dojezd přes 600 kilometrů a nabíjení až 200 kilowatty.

Nový design i logo ponesou nejdříve tři elektromobily připravované na období 2024 až 2026. Jako první přijde malý městský model naznačený sesterským konceptem Cupra UrbanRebel, potom střední SUV velikosti Karoqu, které se zatím interně označuje Elroq.

Následovat bude velké SUV podle aktuální studie Vision 7S. Příští Superb a Kodiaq zůstanou blíže dosavadnímu stylu. Už proto, že kvůli chladičům v přídi potřebují skutečnou masku.

 

Právě se děje

Další zprávy