První test nové octavie combi. Zůstane nejprodávanější?

Radek Pecák Radek Pecák
30. 4. 2013 6:20
Jen obtížně lze najít chyby. Snad jen nerovná podlaha po sklopení zadních sedaček
Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia Combi předchozí generace si získala všeobecnou úctu. Stala se například nejprodávanějším automobilem s karosérií typu kombi v Evropě. A v Německu si zákazníci ze všech dovážených vozů nejčastěji vybrali právě tento model.

Nová generace má tedy na co navazovat a její tvůrci si nemohli dovolit něco pokazit.

Slabiny se pokoušeli novináři najít při první jízdní prezentaci tohoto vozu na německých a rakouských silnicích. Redaktor online deníku Aktuálně.cz byl mezi nimi.

Místa vzadu je dost

V první řadě jsme se snažili ověřit, jak je to v případě kombíku s jednou z největších slabin verze liftback, totiž s nedostatkem místa pro hlavu dospělého, mírně nadprůměrně vysokého muže sedícího vzadu ve voze.

V kombi je v tomto ohledu vše v pořádku. Když se muž s výškou 186 centimetrů plně opřel do opěradla, zbývaly mu nad hlavou ještě zhruba tři centimetry místa. V liftbacku byl přitom již zabořený do čalounění střechy.

Dospělý muž s výškou 186 centimetrů může tedy v octavii combi vzadu cestovat stovky kilometrů, aniž by se cítil nějak prostorově omezen.

Škoda Octavia III už je velké auto.
Škoda Octavia III už je velké auto. | Foto: Škoda Auto

Testovací trasy vedly po německé dálnici a dále po rakouské horské silnici. Variantu 4x4 jsme mohli vyzkoušet i na spojovacích cestách mezi horskými samotami v okolí alpského Kitzbühlu, dokonce i na krátkém úseku s nezpevněným povrchem.

Největší část trasy jsme absolvovali ve variantě s benzinovým motorem 1,4 TSI. Cestovali jsme ve dvou, v kufru byla uložena dvě poměrně lehká zavazadla. S takovým nákladem si čtyřválcový turbomotor s výkonem 103 kW snadno poradil.

Ke zrychlení z nuly na stovku dojde podle tabulky výrobce za 8,5 sekundy,  v praxi jsme to zatím neměli možnost ověřit. Na německé dálnici ale byla příležitost vyzkoušet maximální rychlost. Ručička tachometru se přestala pohybovat při dosažení rychlosti zhruba 225 kilometrů v hodině. Je tedy jasné, že Škoda ohledně maximální rychlosti 212 kilometrů v hodině u této verze nelhala.

Kufr je stále obrovskou předností vozu.
Kufr je stále obrovskou předností vozu. | Foto: Škoda Auto

Jistý podvozek a účinné brzdy

Podvozek působí i ve vysokých dálničních rychlostech jistě, přes absenci víceprvkové zadní nápravy (stejně jako u liftbacku je montována pouze u verzí s motorem 1,8 TSI nebo u vozů s pohonem všech kol). Účinek brzd je znát ihned i po lehkém sešlápnutí brzdového pedálu a řadicí páka se pohybuje po vymezených drahách nadprůměrně hladce.

Při prvním praktickém zkoušení třetí novodobé octavie combi jsme vůbec obtížně nalézali nějaké chyby. Snad jen nerovná podlaha po sklopení zadních sedaček může vadit lidem, kteří chtějí používat vůz i jako menší dodávku a potřebují až za opěradla zadních sedadel zašoupnout nějakou krabici či jiný předmět.

Interiér je shodný jako v případě verze liftback, využívat lze i stejné elektronické systémy.
Interiér je shodný jako v případě verze liftback, využívat lze i stejné elektronické systémy. | Foto: Škoda Auto

Na druhou stranu místa je tu v takové konfiguraci dostatek i pro dvojici, která se rozhodne v interiéru strávit noc.

Je to samozřejmě i díky tomu, že automobil oproti předchozí generaci vyrostl o 90 milimetrů na délku (na 4,66 metru), 45 milimetrů na šířku (na 1,81 metru bez vnějších zpětných zrcátek) a 108 milimetrů v oblasti rozvoru.

V kategorii vozů kombi je prakticky nejdůležitějším posuzovaným kritériem zavazadlový prostor. V octavii combi se objem kufru oproti předchozímu modelu zvětšil o pět litrů na 610 litrů. V porovnání s třetí generací liftbacku je to pak o 20 litrů více. Po sklopení opěradel zadních sedadel vůz odveze dokonce až 1740 litrů (dosud 1655 litrů).

Pohon 4x4 se dodává je pro tři typy motorů.
Pohon 4x4 se dodává je pro tři typy motorů. | Foto: Škoda Auto

Vylepšené drobnosti

Co se týče rozměrů, tam octavia byla vždy premiantem. Některé drobnosti ale měla konkurence lepší. To teď konstruktéři napravili a například zadní opěradlo lze přitom pohodlně sklopit pomocí páčky v zavazadlovém prostoru.

Cestující zde naleznou také variabilní mezipodlahu zavazadlového prostoru. Její pomocí lze zavazadlový prostor rozdělit na různě velké a různě hluboké části.

Obrazem: Podívejte se na fotogalerii z testování

Další novinkou je odkládací kapsa na kabát pod roletovým krytem zavazadlového prostoru. Oděvy lze nyní během cesty odložit do zavazadlového prostoru, aniž by jim hrozilo zmačkání nebo znečištění. Roletový kryt zavazadlového prostoru lze vyjmout a uložit pod mezipodlahu. Na toto místo je možno uložit také příčný střešní nosič (dodávaný na přání) v případě, že není potřeba.

Řidič se s pohonem 4x4 cítí bezpečněji i na površích, kde pneumatiky dříve ztrácejí přilnavost
Řidič se s pohonem 4x4 cítí bezpečněji i na površích, kde pneumatiky dříve ztrácejí přilnavost | Foto: Škoda Auto

V kufru jsme také napočítali čtyři háčky pro zavěšení tašek a dvě lampičky. Je tu i zásuvka na 12 voltů například pro zapojení autochladničky.

Tři lyže v obalech? Bez problémů

Otvor zavazadlového prostoru dosahuje světlé výšky plných 1070 milimetrů - v porovnání s předchozí generací to znamená nárůst o devět milimetrů. Také maximální šířka nakládacího otvoru činí 1070 milimetrů oproti 1061 v předchozí generaci. Práh zavazadelníku je ve výšce 631 milimetrů, o šest milimetrů níž nad vozovkou než dosud.

Uprostřed opěradla zadního sedadla je rozměrný otvor na převážení dlouhých předmětů. Odhadujeme, že jím bez problémů půjdou protáhnout tři páry sjezdových lyží uložené v ochranných obalech.

Fotogalerie: Vychytávky v nové octavii. Podívejte se, co už dokáže

Auto budou pohánět stejné motory jako v případě karosářské verze liftback. Základní variantou u spalování benzinu je čtyřválec 1,2 s výkonem 63 kW. Následuje jeho silnější varianta (77 kW). Jako výborná střední cesta pro ty, kteří častěji cestují na delší vzdálenosti s více naloženým vozem, se jeví vůz s motorem 1,4 (103 kW). A pro příznivce sportovní jízdy je určen motor 1,8 (132 kW).

Z dieselových agregátů se v octavii combi nabízí 1,6 TDI (66 kW), dále 1,6 TDI (77 kW), 1,6 TDI (81 kW) pro verzi Greenline a posledním, nejsilnějším je 2,0 TDI (110 kW). Ti, kdo budou žádat verzi 4x4, si mohou vybírat z nejsilnějšího benzinového a nejsilnějšího vznětového motoru, třetí možností je prostřední turbodieselová šestnáctistovka.

Auto se začne prodávat od května. Ceny již Škoda zveřejnila dříve.

V základní verzi Active s motorem 1,2 TSI/63 kW je v ceně od 364 900 korun sedm airbagů, palubní počítač, rádio Blues s USB vstupem, elektricky ovládaná okna vpředu a elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka.

Fotogalerie: Detaily kufru nové octavie combi

 

Právě se děje

Další zprávy